miercuri, 1 aprilie 2015

ASF a testat piata online de asigurari RCA

Logo Autoritatea de Supraveghere Financiara
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a derulat recent o actiune de Mystery Shopping si analiza de situatie privind calculatoarele online de RCA, constatand, printre altele, ca sunt oferite preturi diferite pentru acelasi consumator, ceea ce incalca normele ASF.

"Exista in cadrul Directiei Protectia Consumatorului - Serviciului Petitii un numar de reclamatii transmise ASF de catre consumatori, prin care acestia reclama modul in care calculatoarele on-line RCA si, ulterior, brokerii de asigurare, interactioneaza cu ei si vand politele RCA", a declarat Calin RANGU - Director, Directia Protectia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiar, prezent in cadrul celei de-a X-a editii a Conferintei Nationale a Brokerilor de Asigurari si Pensii, eveniment organizat de UNSICAR.

Conform ASF, reclamatiile au condus la observarea urmatorului fenomen:
calculatoarele RCA genereaza un raspuns (simulare) ce cuprinde o oferta de pret a politei RCA, compusa din cel putin 6 asiguratori, intr-un timp de aproximativ 15 secunde.
ulterior afisarii ofertelor, consumatorul completeaza un formular cu datele de identificare necesare livrarii produsului (polita RCA) si platii.
consumatorii reclama ca, dupa primirea confirmarii pe e-mail a politei RCA contractate, au fost contactati de brokerul de asigurare care a solicitat un pret mai mare, sub pretextul ca la momentul generarii primului pret a avut loc o eroare de sistem informatic.
In aceasta situatie, ASF a simulat cumpararea unei polite RCA pentru aceeasi perioada (cu incepere a politei din 18 martie 2015, pe o perioada de 12 luni), pentru aceeasi masina (capacitate cilindrica, putere, marca), acelasi sofer (fara daunalitate anterioara, vechime carnet de conducere - 17 ani, fara a se incadra in categoria de varsta sub 25 de ani), a explicat Alexandra Ioana BONTAS, sef serviciu SMEF in cadrul ASF.

Calculatorul online RCA ales a fost cel generat de cautarea Google aflat in primele pozitii, cu publicitate platita, cu puncte de atractivitate catre consumator si, in acelasi timp, hostat de o entitate autorizata de ASF.

In urma acestui exercitiu se constata urmatoarele:

  • exista o functionare defectuoasa a calculatorului on-line RCA utilizat, acesta generand erori semnificative la afisarea preturilor.
  • timpul de raspuns este de aproximativ 15 secunde, timp in care cel putin teoretic este chestionata baza de date CEDAM pentru daunalitate.
  • raspunsurile nu sunt uniforme, in sensul ca nu toti asiguratorii au oferta de pret transmisa. 
  • Alexandra Ioana BONTAS a mentionat ca simularea de cumparare a avut in vedere alegerea aceluiasi asigurator ca cel existent in mod real, pentru masina/conducatorul auto ale carui date s-au folosit la exercitiu.

S-a constatat ca oferta actuala de pret pentru 12 luni cu valabilitate din 18 martie 2015 era de 295,44 lei, in timp ce polita reala pentru 12 luni incheiata cu o aproximativ o luna mai devreme, de pe 21 februarie 2015, costa 284,64 lei. 

"Comanda devine ferma la apasarea butonului COMANDA, asa cum afiseaza site-ul, ceea ce da nastere urmatoarelor intrebari: Ce se intampla in cazul ofertelor eronate (exagerat de mari) afisate? De ce nu este contorizat Bonus/Malus?", a atras atentia oficialul ASF.

"Alegand una dintre ofertele de pret, am continuat simularea de cumparare a politei. Se constata ca nu exista o oferta care sa cuprinda si calculul bonus-malus (B/M), acest camp nefiind completat corespunzator", a adaugat BONTAS.

Totodata, al doilea studiu de caz a presupus simularea pe calculatoare RCA diferite (diferite site-uri/furnizori online) a cumpararii aceleiasi polite RCA.

"Analiza efectuata a presupus simulari multiple in site-uri comerciale care se ocupa cu vanzarea/promovarea politelor RCA. Exercitiul a vizat simularea de cumparare a unei polite RCA pentru o persoana fizica, respectiv o polita RCA pentru o persoana juridica, de la mai multe surse (magazine on-line) de astfel de produse", a spus reprezentantul ASF.

Site-urile care au facut obiectul analizei sunt atribuite atat intermediarilor in asigurari autorizati si, ca atare, sub rezerva reglementarilor sectoriale si supravegherea ASF, precum si site-uri rezultate din motorul de cautare, activand in principal in domeniile de asigurare RCA.  

"Din cele 10 de societati de asigurare autorizate sa practice asigurari obligatorii de raspundere civila auto RCA, site-urile analizate compara, in principal, tarifele practicate de 8 asiguratori, care opereaza prin intermediul tehnicilor de vanzare la distanta", a aratat Alexandra Ioana BONTAS. 

Ea a mentionat ca au fost efectuate 26 simulari pentru persoana fizica (in varsta de 47 ani, permis de conducere din 2010, vechimea auto 10 ani) si 10 simulari pentru un consumator persoana juridica (vechimea autovehiculului - 2008). Politele RCA urmarite sunt cele pe 12 luni. 

"Nu exista o explicatie economica care sa justifice variatiile de pret - acelasi asigurator, acelasi obiect al asigurarii, difera doar ofertantul online/intermediarul. Momentul de generare a ofertelor este de obicei mai mic de 30 secunde, un timp de asteptare considerat 'acceptabil' pentru utilizatorii de web, dar care nu implica obligatoriu conectarea la CEDAM pentru verificarea daunalitatii", a declarat BONTAS.  

Concluziile studiilor de caz realizate de ASF sunt urmatoarele:

  • site-urile de vanzare on-line de polite RCA sunt administrate atat de entitati reglementate, cat si de alte entitati (nereglementate/neautorizate).
  • exista o lipsa de informatii utile pentru a defini cota de piata a asiguratorului.
  • baza pentru comparatie este doar pretul.
  • comparatia bazata exclusiv pe primele de asigurare nu face posibila evaluarea eficientei produselor cu privire la nevoile de asigurare. 
  • site-urile analizate recurg la o utilizare extensiva a mesajelor publicitare formulate in asa fel incat sa convinga consumatorii in mod eronat ca pot realiza economii sau ca au posibilitatea de a cumpara cel mai bun produs. 
  • limbajul utilizat nu permite o definire clara.
  • site-urile analizate nu prezinta o trimitere explicita la modul de solutionare a unei petitii.
  • nu exista date de actualizare a informatiilor publicate.
  • un singur site permite introducerea daunelor anului anterior.
  • nu este cert ca se ia in considerare caracteristica B/M.
  • achizitia automata printr-un singur click dintr-o lista de posibilitati slabeste nivelul de constientizare a consumatorilor.
  • informatiile despre site-ul vizitat, rolul si activitatea desfasurata, natura comerciala a activitatii si a structurii de proprietate, indicatiile cu privire la modul de a depune plangeri nu sunt usor disponibile sau evidentiate in mod adecvat.
  • conditiile contractuale pe care clientii sunt obligati sa le accepte pentru a finaliza comanda contin clauze abuzive, care plaseaza toata raspunderea in sarcina cumparatorului.
  • exista erori de functionare ale calculatoarelor RCA, acestea generand preturi inexplicabile si neconforme. 
  • variatiile mari de pret dintre asiguratori ar trebui sa constituie un subiect de analiza de cauza pentru supravegherea bazata pe risc desfasurata de A.S.F.

Pretul nu trebuie sa difere

"Un pret nu poate fi mai ieftin la un broker decat la alt broker. La persoanele juridice este o problema majora pentru ca un asigurator da pana la 4 preturi pe 4 siteuri diferite. O polita are un pret unic, comunicat catre ASF, nu se poate schimba sase luni. Deci, nu se poate ca in aceeasi zi, o societate de asigurari sa dea 4 preturi pentru acelasi cetatean", a declarat Calin RANGU - Director, Directia Protectia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiar. 

De asemenea, in ceea ce priveste vanzarile de polite RCA de catre un retailer online care ofera reduceri de 10% la polite, Calin RANGU, a spus ca acesta nu este supravegheat de ASF, dar el vinde polite RCA avand in spate un broker supravegheat de ASF. "Cand normele ASF specifica clar ca nu mai sunt permise astfel de discounturi, responsabilitatea este a brokerului si acesta poate fi penalizat si sanctionat", a adaugat el.

Oficialul ASF a mai mentionat ca, dintre toti brokerii de asigurare care au fost verificati, unul singur mentioneaza ca, potrivit normei ASF, tarifele provenite de la asigurator sunt aceleasi, comisionul si valorile absolute sunt afisate, valoarea absoluta a comisionului se determina prin aplicarea procentului asupra primei de asigurare totala si aceasta este inclusa in pret. "Este o informatie importanta pentru client si doar un broker o publica", a subliniat RANGU. 

La randul sau, Misu NEGRITOIU, Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, a declarat ca Mystery Shopping-ul a fost facut pentru a analiza probleme din mediul online, obiectivul principal nefiind sanctionarea jucatorilor.

Conform acestuia, vanzarile online nu sunt reglementate nici in Romania si nici in Europa, insa in prezent exista o propunere de norma in acest sens.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu