luni, 24 noiembrie 2014
Tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
De ce este important sa stii sa prezinti in public?
Se spune ca exista 2 mari elemente pentru a avea succes cu un anumit produs (serviciu):
A. Sa ai un produs (serviciu) excelent.
B. Sa comunici cat mai bine despre el.
Cei mai multi experti in marketing incep sa incline balanta in favoarea comunicarii. Sunt sigur ca ai auzit de expresia: “Degeaba ai un produs de calitate, daca nu stii sa vorbesti despre el”.
In ziua de azi este din ce in mai adevarat ca modul in care comunici despre produsul sau serviciul tau va garanta succesul mai mult decat produsul in sine. De aceea, vorbitul in publiccapata o importanta cruciala acum, mai mult decat oricand.
Totusi, pentru a avea impact cu mesajul pe care il transmiti, ai nevoie sa folosesti anumite tehnici si strategii. Persoane precumSteve Jobs (considerat unul dintre cei mai persuasivi comunicatori din lume) folosea tehnici pentru a-si mari impactul cu prezentarile pe care le tinea.
Intrebarea este: Care sunt cele mai puternice tehnici si strategii?
10 tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
In continuare, iti voi oferi 10 din cele mai bune tehnici pentru a avea o prezentare memorabila. Le-am cules in ultimii 2 ani, analizand atat cei mai buni oratori din Romania cat si din intreaga lume.
1. Arata contrastul = Compara 2 elemente pentru a scoate in evidenta unul dintre ele.
Care dintre cele 2 cercuri din mijloc este mai mare?
Ambele sunt de aceeasi dimensiune (daca nu ma crezi, te rog sa iei o rigla si sa verifici chiar tu). Care este motivul pentru care cel de-al doilea cerc din mijloc pare mult mai mic decat primul? Datorita puterii formidabile pe care o are contrastul.
Exemplu: Steve Jobs (2007)
„Majoritatea telefoanelor nu sunt foarte inteligente si sunt greu de
folosit. iPhone-ul este mult mai inteligent decat orice alt telefon creat
vreodata si este extraordinar de usor de folosit.”
2.
Creeaza o fraza de aur = Rezuma o idee
importanta, in 10 cuvinte sau mai putin.
Este pastila care incapsuleaza tot ceea
ce ai spus. Este acea idee cu care cei din public pleaca acasa si asupra careia
actioneaza. Daca cineva te intreaba: „Poti sa imi spui aceasta idee intr-o
singura fraza?”, poti sa ii oferi fraza de aur.
3. Da
viata cifrelor = Pune cifrele în context!
Vorbitorii
mediocri doar ofera cifre sau statistici in prezentarea lor.Vorbitorii exceptionali dau un sens tangibil,
masurabil, pentru cifrele pe care le folosesc.
Exemple: Phil Schiller (2012, lansarea
iPad Mini):
“iPad Mini are 7,2 mm grosime = Este la fel
de subtire ca un creion.”“100 g de catina are 400 mg de Vitamina
C = 100 g de catina are la fel de multă vitamina C ca 10 portocale.
4.
Incepe cu un BANG = Gaseste acel carlig prin care sa
ii faci pe cei din public atenti si curiosi.
Cum poti sa incepi cu un BANG?
Cele
mai puternice 3 modalitati de a incepe memorabil o prezentare sunt:
1. O intrebare.
(De ex: Ce anume crezi ca ii impiedica pe cei mai multi oameni sa isi
indeplineasca visurile?)
2. O poveste.
(De ex.: Acum 2 luni ma aflam la magazinul de la coltul acestei strazi, ca sa
imi cumpar o pereche de pantofi si am … )
3. Conectare.
Foloseste un moment pe care un vorbitor dinaintea ta l-a avut (de
preferat un moment amuzant sau emotional) si conecteaza-l cu ceea ce tu vrei sa
transmiti.
Exemplu: Raed Arafat (2009,
TEDxBucureşti)
„Imi pare rau, sunt imbracat ca un
martian…” – Conectare.
5.
Incheie cu un BANG = Construieste 2-3 fraze de
impact, cu care publicul sa plece acasa.
Cum poti sa inchei cu un BANG?
Cele
mai puternice 3 modalitati de a incheia memorabil o prezentare sunt:
- Indemnul la actiune. (De ex.: „Acum stii care sunt cele mai puternice tehnici pentru o prezentare de impact. Scrie pe foaie care este acea tehnica pe care o vei aplica de maine.”)
- O poveste personala. O poveste, de preferat personala, care sa emotioneze si sa motiveze catre actiune.
- Revenirea la inceputul prezentarii. Adu aminte de o informatie pe care ai transmis-o la inceputul prezentarii si adauga o noua perspectiva.
- Cel mai …: cel mai bun, cea mai puternica, cel mai de seama.
- Cuvinte de amplificare obisnuite: superb, extraordinar, genial, excelent, fantastic, uimitor, incredibil, exceptional, maret, minunat, splendid.
- Cuvinte de amplificare folosite rar: magnific, formidabil, senzational, fenomenal, uluitor, desavarsit, miraculos.
- Prin descrierea beneficiilor.
- Prin descrierea durerilor.
Exemplu: Amy Cuddy (2012, TED)
Povestea
personala despre accidentul din copilarie si cum i-a schimbat acesta viaţa +
indemnul la actiune (subtitrat în română).
6.
Spune povesti = Relatează scurte istorisiri
personale, ale altei persoane sau anecdote (povesti cu talc).
Cea
mai subestimata arma a vorbitorilor este povestea. Bill Gove, un vorbitor profesionist cu
peste 50 de ani de experienta in aceasta meserie, supranumit parintele
vorbitului in public profesionist, a spus în felul urmator: „Vorbitul in public este doar atat: spune o idee,
ilustreaz-o printr-o poveste. Spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Nu il
face mai complicat decât atat.”
Exemplu: Nancy Duarte (2010, TEDxEast)
„Daca eu pot reusi, inseamna ca fiecare
dintre voi poate reusi.”
7.
Foloseste analogii = Compara o idee abstracta cu un
lucru concret.
Analogia este precum o ancora. De cele
mai multe ori, ideile noastre sunt destul de abstracte si intangibile. Atunci
când legi o idee de un lucru comun (mersul cu masina, liftul etc.), este ca si
cum ai ancora acea idee în realitatea fiecarei persoane din public. (Daca te
gândeşti un pic, chiar si aceasta fraza este o analogie: analogie = ancora).
Exemplu: Un speaker nu este precum un
medic, sa trateze problema. Un speaker este precum un antrenor: te pune la
treaba astfel încat sa iti rezolvi singur problema, dar iti ofera si uneltele
necesare pentru a o rezolva.
8.
Adauga cuvinte amplificatoare =
Gaseste acele cuvinte care fac informatia sa para mai puternica.
Exemple de cuvinte amplificatoare:
Exemplu
: Steve Jobs (2009, Lansare iPod)
Foloseste intr-o prezentare de 85 min
de: 20 de ori „Maret”(Great); 11 ori „Uimitor” (Amazing); 8 ori „De necrezut” (Unbelievable);
5 ori „Incredibil” (Incredible); + altele.
9.
Infometeaza = Gandeste-te la ceea ce spui
inainte de a prezenta informatia, pentru a-i face pe cei din public sa isi
doreasca acea informatie.
Cum poti sa aplici:
Care sunt placerile / beneficiile pe
care cei din sala le vor avea daca te asculta si aplica ceea ce le spui?
Ce anume vor pierde cei din sala daca nu
te asculta si nu aplica ceea ce le spui?
Exemple :
Descrierea beneficiilor:
Este tehnica ce iti va aduce o crestere
de 25% a vanzarilor, te va scuti de timpul irosit cu clientii care oricum nu
vor sa cumpere si te va face sa te simti cu adevărat productiv.
Descrierea durerilor:
Daca nu vei folosi această tehnica, vei
avea in unele zile clienti care sa te tină de vorba ore in sir si in acest fel
vei intarzia la urmatoarea intalnire si la următoarea întâlnire, iar în cele
din urma o sa ai o zi in graba, plina de stres si frustrari.
10.
Pregateste un moment WOW = Pregateste un
moment la care nimeni nu se asteapta.
Daca
iti doresti sa stii care este cea mai puternica tehnica
pentru o prezentare memorabila…tocmai ai aflat-o. Nimic nu se
compara cu momentul WOW dintr-o prezentare. Este ceea ce persoanele din public
isi aduc aminte peste ani de zile si este ceea ce povestesc prietenilor si
apropiatilor legat de prezentarea ta.
„Toata
lumea mi-a spus sa nu arunc tableta pe jos, dar a trebuit sa demonstrez intr-un
fel ca nu se va sparge. Poti chiar sa o arunci in 72 de feluri diferite si tot
nu se va sparge”. Cand Panos Panay a
scapat tableta, Social Media a explodat.
Sursa: www.lorand.biz
Posturi similare in categoria Dezvoltare personala
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu