joi, 27 noiembrie 2014

Piata asigurarilor RCA la 30 septembrie 2014

Piata asigurarilor RCA din Romania, in ianuarie - septembrie 2014, a atins valoarea de 1,94 miliarde lei, in crestere cu 11% fata de perioada similara a anului 2013. Numarul contractelor incheiate in acest interval a fost de 5.371.183 (+4% fata de perioada similara din 2013).

Prima de asigurare medie anualizataa fost de 515 lei, in crestere cu 3% (+13 lei) fata de nivelul mediu inregistrat in primele trei trimestre ale anului 2013.

In primele 9 luni ale anului 2014, numarul dosarelor de dauna avizate a fost de 202.351 (in scadere cu 10% fata de 30 septembrie 2013), iar numarul dosarelor de dauna platite a fost de 202.694 (in scadere cu 11% fata de primele trei trimestre din 2013).

La nivelul intregii piete RCA, valoarea despagubirilor platite a ajuns la 1,39 miliarde lei (-1% fata de 30 septembrie 2013), iar dauna medie platita a fost de 6.859 lei, in crestere de la 6.122 lei (+12% fata de perioada similara a anului 2013).

Pentru daune materiale, valoarea daunei medii a fost de 5.266 lei in primele 9 luni ale anului 2014 (in crestere usoara de la 5.239 lei), iar valoarea daunei medii platite pentru vatamari corporale si deces s-a cifrat la 63.308 lei, in crestere cu 14%, respectiv 7.678 lei fata de aceeasi perioada a anului 2013 (cand valoarea medie a fost de 55.630 lei).

Rezerva de daunaavizata constituita la data de 30.09.2014 s-a cifrat la 1,5 miliarde lei (+21% fata de 30 septembrie 2013), iar rezerva pentru daune neavizate s-a majorat cu 9% pana la 830,63 milioane lei.

Cheltuielile inregistrate cu asigurarea RCA, la nivelul pietei, se ridica la un procent mediu de 34%, din care o pondere importanta o reprezinta comisioanele de intermediere (18,6% din primele brute incasate).

Rata daunei la 30 septembrie 2014 a fost de 84% iar, luand in calcul si cheltuielile inregistrate, rata combinata a daunei la nivelul intregii piete RCA s-a cifrat la 117%.

Daunele inregistrate pentru vatamari corporale si deces


Despagubirile platite pentru vatamari corporale si decesreprezinta 352,18 milioane lei (25% din valoarea despagubirilor totale platite la nivelul intregii piete RCA), in crestere cu 40% fata de perioada similara din 2013. Mai mult de doua treimi (70%) din despagubirile platite reprezinta daune morale (nepatrimoniale).

In perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2014 au fost avizate 3.894 dosare de dauna pentru vatamari corporale si deces, in scadere cu 14% fata de aceeasi perioada a anului 2013 (4.548 dosare).

Rezerva de dauna avizata pentru vatamari corporale si deces era, la data de 30.09.2014, in valoare de 626,95 milioane lei, in scadere usoara fata de 30.09.2013. Din totalul rezervei de daune, aproape doua treimi (62%) reprezinta rezerva de daune morale (nepatrimoniale).


La data de 30 septembrie 2014, 11 asiguratori erau autorizati de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara sa desfasoare activitate RCA: ABC Asigurari-Reasigurari S.A., Allianz-Tiriac Asigurari S.A., Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group S.A., Asigurare Reasigurare Astra S.A., Carpatica Asig S.A., Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A., Euroins Romania Asigurare - Reasigurare S.A., Generali Romania Asigurare Reasigurare S.A., Groupama Asigurari S.A., Omniasig Vienna Insurance Group S.A. si Uniqa S.A.
Aflati mai multe >>

Asigurarile de viata in Romania o piata slab dezvoltata

Piata romaneasca a asigurarilor de viata se caracterizeaza printr-un nivel redus de dezvoltare, cu venituri din prime subscrise si pondere in PIB in declin, potrivit unei analize a Consiliului Concurentei, care remarca si o tendinta de concentrare a acestui sector al pietei financiare.

"Analiza Consiliului Concurentei privind asigurarile de viata din Romania arata in mod clar declinul recent al acestui sector economic, scaderea fiind evidenta atunci cand valoarea primelor subscrise pentru aceste asigurari este exprimata in termeni reali (ajustata cu inflatia). Nivelul redus de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata din Romania apare si mai pregnant atunci cand sunt efectuate comparatii internationale, din acest punct de vedere Romania situandu-se in urma tarilor din regiune", se arata intr-o analiza a institutiei.

Potrivit datelor Consiliului Concurentei, piata asigurarilor de viata a atins 1,63 miliarde de lei in 2013, de la 1,8 miliarde de lei in urma cu un an.

Scaderea subscrierilor a diminuat ponderea asigurarilor de viata atat in totalul veniturilor pietei asigurarilor, de la 21,28% in 2012 la 20,12% in 2013, cat si in Produsul Intern Brut (PIB), la 0,26% in 2013, de la 0,30% in urma cu un an.
 
"Dat fiind inceputul mai timid al anului 2014, cu cele mai reduse valori la trei si sase luni, asteptarile noastre privind gradul de penetrare in PIB a asigurarilor de viata propriu-zise sunt de reducere a indicatorului la nivelul anului 2014 (probabil spre 0,25%)", se spune in analiza institutiei.

Exprimata ca raport dintre volumul primelor brute subscrise si populatie, densitatea asigurarilor de viata a scazut de la 21,07 euro/persoana in 2012 la 18,54 euro/persoana in 2013.

Estimarile Consiliului Concurentei arata ca in 2014 acest indicator va atinge 17,22 euro/persoana.

"Cifrele arata o tendinta constanta de scadere a primei medii pe persoana pentru asigurarile de viata din Romania (...) lucru deloc incurajator pentru viitorul apropiat al sectorului asigurarilor de viata", se arata in document.

Analiza Consiliului Concurentei a scos in evidenta si scaderea constanta a numarului de asiguratori de viata din ultimii ani. Astfel, dupa ce la inceputul anului 2009 activau pe piata 24 de asiguratori de viata, in prezent functioneaza doar 16 societati (18 daca sunt luate in calcul si sucursalele locale ale societatilor de asigurare inregistrate in alte state europene).

"Asteptarile pentru viitorul apropiat sunt de iesire de pe piata a inca unui asigurator, intentia AXA (Franta) in acest sens fiind exprimata in mod public de companie. Concluzionand, chiar daca numarul actorilor de pe piata nu este unul foarte redus, evolutia recenta este intrucatva ingrijoratoare, ceea ce inseamna ca autoritatea de concurenta va trebui sa monitorizeze in continuare cu atentie acest sector economic", se spune in analiza.

Nivelul redus de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata din Romania devine evident atunci cand sunt realizate comparatii cu alte state europene. Analiza Consiliului Concurentei, care s-a bazat pe informatiile colectate de Insurance Europe, arata ca nivelul veniturilor pentru asigurarile de viata, raportat la totalul primelor in domeniul asigurarilor, este foarte redus in Romania fata de media europeana, atingand 20,2% in anul 2012, fata de aproape 58% pentru cele 31 de state incluse in analiza.

"Dar chiar daca decalajul fata de situatia din Europa occidentala ar putea fi considerat firesc din motive ce tin mai degraba de ratiuni istorice, nu acelasi lucru se poate spune despre diferentele existente intre cazul Romaniei si cel al altor tari din regiune: in Polonia, primele aferente asigurarilor de viata reprezinta 2,3% din PIB, in Cehia 1,8%, in Slovacia 1,6%, in timp ce in Ungaria gradul de penetrare este de 1,4%. In plus, datele istorice arata ca decalajul dintre Romania si restul Europei in ceea ce priveste gradul de penetrare a asigurarilor de viata este unul de durata, situatia din 2012 nefiind nicicum o exceptie", se mai spune in analiza.

Cu exceptia Bulgariei, diferentele in ceea ce priveste prima medie pe persoana sunt semnificative fata de tarile din regiune, considerate a avea un nivel de dezvoltare economica relativ apropiat de cel al Romaniei.

De exemplu, prima medie anuala pentru asigurarile de viata se ridica in anul 2012 la 139 euro/persoana in Ungaria, 206 euro/persoana in Slovacia, 225 euro/persoana in Polonia si 272 euro/persoana in Cehia. In Romania acest indicator a atins 16 euro/persoana.

Analiza Consiliului Concurentei arata ca marja de solvabilitate disponibila totala este mai mult decat acoperitoare in ceea ce priveste activitatea de asigurari de viata, depasind de cateva ori nivelul marjei de solvabilitate minime si a fondului de siguranta, ceea ce indica soliditatea segmentului asigurarilor de viata din Romania.

De asemenea, totalul activelor lichide ale societatilor care practica asigurari de viata depaseste in mod confortabil nivelul obligatiilor pe termen scurt, coeficientul de lichiditate la nivelul pietei osciland intre 4,4 si 5,1 in perioada septembrie 2011 - iunie 2014.

"Datele primite de autoritatea de concurenta arata ca un grup distinct de societati au inregistrat in mod constant pierderi din activitatea de asigurari de viata. Probabil ca urmare a rezultatelor slabe inregistrate pe un segment de piata de altfel relativ profitabil, cel putin prin comparatie cu celelalte din zona asigurarilor, unii jucatori au decis iesirea de pe piata romaneasca a asigurarilor de viata. Faptul ca unele societati de asigurari de viata par a inregistra in continuare rezultate negative din aceasta activitate creste riscul ca si alti asiguratori sa decida sa iasa de pe piata asigurarilor de viata din Romania, cu implicatii directe asupra gradului de concentrare a acestui sector economic", se mai spune in document.

Consiliul Concurentei a analizat si conditiile de acces pe piata asigurarilor de viata pe parcursul anilor 2010-2013, raspunsurile primite de la jucatorii de profil, in ansamblul lor, aratand ca acestea nu sunt foarte restrictive.

"Cu toate acestea, respondentii au indicat o usoara tendinta de ingreunare a conditiilor de acces pe piata asigurarilor de viata pe parcursul anilor 2010-2013", se spune in analiza, fapt ce este in masura "sa genereze ingrijorari" Consiliului Concurentei, care "va trebui sa monitorizeze in continuare cu maxima atentie acest sector economic".

In opinia institutiei, reducerea graduala a numarului de concurenti pe piata asigurarilor de viata valideaza discutia anterioara privind barierele la intrare.

"In plus, chiar daca numarul curent de asiguratori activi pe piata nu este foarte redus, am aratat ca acesta este totusi relativ mic fata de tarile din zona: comparatia relevanta tine cont si de marimea populatiei. Ingrijorarile autoritatii de concurenta privind sectorului asigurarilor de viata din Romania sunt alimentate de iesirea anuntata a inca unui asigurator (AXA), dar si de perspectivele sectorului pe termen mediu si lung", potrivit analizei.

Consiliul Concurentei apreciaza ca piata asigurarilor de viata din Romania imprumuta atat din caracteristicile pietei cu structura de oligopol (bariere la intrare si numar relativ redus de concurenti), cat si din cele ale pietei cu concurenta monopolistica (probabila diferentiere a produselor).

"Ingrijorarile Consiliului Concurentei cu privire la aceasta piata sunt rezultatul tendintei de concentrare observate in ultimii ani, tendinta ce pare a fi suplinita de o aparenta inasprire a barierelor la intrarea pe piata. Prin urmare, una din temerile autoritatii de concurenta se refera la relativa apropiere a pietei asigurarilor de viata de modelul oligopolului, cu toate riscurile pe care aceasta apropiere le comporta pentru consumatori", se spune in analiza.

Monitorizarea atenta si continua a sectorului asigurarilor de viata, se mai spune in document, va arata daca temerile din acest moment sunt justificate sau nu.

"De exemplu, accentuarea barierelor la intrarea pe piata, iesirea altor asiguratori sau aparitia unei tendinte de standardizare a contractelor de asigurari de viata ar spori ingrijorarile concurentiale, in timp ce coborarea barierelor la intrare si, mai ales, intrarea efectiva pe piata a altor asiguratori vor atenua temerile curente", potrivit institutiei.


Aflati mai multe >>

Comparator de tarife pentru politele de asigurare

Consiliul Concurentei a anuntat ca intentioneaza sa introduca un comparator de tarife la politele de asigurare, pentru a face aceste informatii mai accesibile consumatorilor.

"Zona in care raman ingrijorari (legate de un mediu concurential, n.r.) este cea a asigurarilor de viata, slab dezvoltata fata de Uniunea Europeana. Piata are un grad de concentarere mare, ies actori de pe piata, iar actorul cel mai mare isi creste cota. Informatia este greu de inteles de catre consumatori, si de aceea vrem sa introducem un comparator de preturi pentru a facilitata accesul consumatorilor pentru a alege tariful care li se potriveste cel mai bine", a spus presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, citat de Mediafax.

In opinia sa, profesiile liberale, transportul de cale ferata si de calatori, materialele de constructii, ridica, de asemenea, ingrijorari concurentiale.

Progrese in ceea ce priveste o piata concurentiala Chiritoiu a remarcat in zona telecomunicatii si cea bancara.


"In telecomunicatii am vazut progrese fata de anul trecut, prin intrarea unui al patrulea jucator, care a dinamizat concurenta. A doua zona cu progrese este sectorul bancar, unde anul trecut spuneam ca ne ingrijoreaza marja mare intre dobanzile active si pasive. Anul acesta vedem scaderea dobanzilor la credite, iar marja a scazut. Ne uitam cu ingrijorare acum la comisioane, avem o propunere pentru plafonarea comisionelor, proiectul de lege fiind in Parlament. Cred ca va trece in curand de Senat si in cursul anului viitor speram sa-l vedem aprobat de Camera Deputatilor", a mai spus Chiritoiu.
Aflati mai multe >>

miercuri, 26 noiembrie 2014

A crescut interesul pentru politele medicale de calatorie

Pentru cei care vor calatori in afara tarii in perioada de vacanta este recomandata incheierea unei asigurari medicale de calatorie care acopera si sporturile de iarna, mai ales daca schiaza, deoarece in acest sport se intalnesc si numeroase accidente costisitoare, a spus Iuliana HAMPU, Head of Travel Office, GENERALI Romania.

"In ultima perioada am observat o tendinta de crestere a interesului pentru produsele de asigurare de calatorie in strainatate. Daca vorbim de politele specifice pentru sporturile de iarna, pentru ca se apropie sarbatorile si sunt multi iubitori ai acestor sporturi, datorita cazurilor destul de mediatizate despre accidentele intamplate pe aceste tipuri de polite, intr-adevar oamenii constientizeaza si solicita incheierea acestor polite cand pleaca sa practice sporturi de iarna", a declarat Iuliana HAMPU.

Ea a mentionat ca cele mai frecvente accidente se intampla pe partia de schi. Sunt accidente care nu pot fi prevazute, dar din pacate urmarile sunt destul de grave, iar costurile acestor accidente sunt destul de mari.

"Cei care calatoresc cu scopul de a practica anumite sporturi de iarna sau extreme trebuie sa incheie o asigurare Xtreme. Prin acesta polita se pot asigura absolut toate sporturile care se pot practica pe zapada, incepand de la schi, pana la sarituri cu schiurile, snowboarding, plimbari cu snowmobilul, etc",

"In ceea ce priveste costurile, o polita de asigurare emisa pe o perioada de 1-7 zile pleaca de la 124 lei. Polita acopera, in limita sumei asigurate, absolut tot ce se intampla pe partea de accidente pe partia de schi si in afara ei, toate tipurile de imbolnaviri in perioada sejurului, acopera transportul de pe partia de schi pana la cea mai apropiata unitate medicala. Si aici mentionez ca este vorba de costuri foarte mari. Sunt cazuri unde ajungem si la 8.000 - 10.000 de euro doar pentru transportul din varful muntelui pana la unitatea medicala, fara celelalte ingrijiri medicale", a mai precizat Iuliana HAMPU

De asemenea, copii pot fi asigurati pentru o astfel de polita. In acest caz, familiile primesc o reducere de 10% la incheierea asigurarilor.

"In general polita este valabila pentru sporturile de iarna practicate in Europa. Cele mai frecvente destinatii sunt Austria, Bulgaria, urmate de Franta, Italia si Germania", a mai spus Iuliana HAMPU.
Aflati mai multe >>

luni, 24 noiembrie 2014

Tehnici puternice pentru o prezentare memorabila


De ce este important sa stii sa prezinti in public?
Se spune ca exista 2 mari elemente pentru a avea succes cu un anumit produs (serviciu):

A. Sa ai un produs (serviciu) excelent.
B. Sa comunici cat mai bine despre el.

Cei mai multi experti in marketing incep sa incline balanta in favoarea comunicarii. Sunt sigur ca ai auzit de expresia: “Degeaba ai un produs de calitate, daca nu stii sa vorbesti despre el”.
In ziua de azi este din ce in mai adevarat ca modul in care comunici despre produsul sau serviciul tau va garanta succesul mai mult decat produsul in sine. De aceea, vorbitul in publiccapata o importanta cruciala acum, mai mult decat oricand.
Totusi, pentru a avea impact cu mesajul pe care il transmiti, ai nevoie sa folosesti anumite tehnici si strategii. Persoane precumSteve Jobs (considerat unul dintre cei mai persuasivi comunicatori din lume) folosea tehnici pentru a-si mari impactul cu prezentarile pe care le tinea.
Intrebarea este: Care sunt cele mai puternice tehnici si strategii?
10 tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
In continuare, iti voi oferi 10 din cele mai bune tehnici pentru a avea o prezentare memorabila. Le-am cules in ultimii 2 ani, analizand atat cei mai buni oratori din Romania cat si din intreaga lume.

1. Arata contrastul = Compara 2 elemente pentru a scoate in evidenta unul dintre ele.
Care dintre cele 2 cercuri din mijloc este mai mare?


Ambele sunt de aceeasi dimensiune (daca nu ma crezi, te rog sa iei o rigla si sa verifici chiar tu). Care este motivul pentru care cel de-al doilea cerc din mijloc pare mult mai mic decat primul? Datorita puterii formidabile pe care o are contrastul.

„Majoritatea telefoanelor nu sunt foarte inteligente si sunt greu de folosit. iPhone-ul este mult mai inteligent decat orice alt telefon creat vreodata si este extraordinar de usor de folosit.”
2. Creeaza o fraza de aur = Rezuma o idee importanta, in 10 cuvinte sau mai putin.
Este pastila care incapsuleaza tot ceea ce ai spus. Este acea idee cu care cei din public pleaca acasa si asupra careia actioneaza. Daca cineva te intreaba: „Poti sa imi spui aceasta idee intr-o singura fraza?”, poti sa ii oferi fraza de aur.
3. Da viata cifrelor = Pune cifrele în context!
Vorbitorii mediocri doar ofera cifre sau statistici in prezentarea lor.Vorbitorii exceptionali dau un sens tangibil, masurabil, pentru cifrele pe care le folosesc.
“iPad Mini are 7,2 mm grosime = Este la fel de subtire ca un creion.”“100 g de catina are 400 mg de Vitamina C = 100 g de catina are la fel de multă vitamina C ca 10 portocale.
4. Incepe cu un BANG = Gaseste acel carlig prin care sa ii faci pe cei din public atenti si curiosi.
Cum poti sa incepi cu un BANG?
Cele mai puternice 3 modalitati de a incepe memorabil o prezentare sunt:
1.  O intrebare. (De ex: Ce anume crezi ca ii impiedica pe cei mai multi oameni sa isi indeplineasca visurile?)
2.   O poveste. (De ex.: Acum 2 luni ma aflam la magazinul de la coltul acestei strazi, ca sa imi cumpar o pereche de pantofi si am … )
3.   Conectare.  Foloseste un moment pe care un vorbitor dinaintea ta l-a avut (de preferat un moment amuzant sau emotional) si conecteaza-l cu ceea ce tu vrei sa transmiti.
„Imi pare rau, sunt imbracat ca un martian…” – Conectare.
5. Incheie cu un BANG = Construieste 2-3 fraze de impact, cu care publicul sa plece acasa.
Cum poti sa inchei cu un BANG?
Cele mai puternice 3 modalitati de a incheia memorabil o prezentare sunt:

  • Indemnul la actiune. (De ex.: „Acum stii care sunt cele mai puternice tehnici pentru o prezentare de impact. Scrie pe foaie care este acea tehnica pe care o vei aplica de maine.”)
  • O poveste personala. O poveste, de preferat personala, care sa emotioneze si sa motiveze catre actiune.
  • Revenirea la inceputul prezentarii. Adu aminte de o informatie pe care ai transmis-o la inceputul prezentarii si adauga o noua perspectiva.
  • Cel mai …:  cel mai bun, cea mai puternica, cel mai de seama.
  • Cuvinte de amplificare obisnuite: superb, extraordinar, genial, excelent, fantastic, uimitor, incredibil, exceptional, maret, minunat, splendid.
  • Cuvinte de amplificare folosite rar: magnific, formidabil, senzational, fenomenal, uluitor, desavarsit, miraculos.
  • Prin descrierea beneficiilor.
  • Prin descrierea durerilor.


Povestea personala despre accidentul din copilarie si cum i-a schimbat acesta viaţa + indemnul la actiune (subtitrat în română).

6. Spune povesti = Relatează scurte istorisiri personale, ale altei persoane sau anecdote (povesti cu talc).
Cea mai subestimata arma a vorbitorilor este povestea. Bill Gove, un vorbitor profesionist cu peste 50 de ani de experienta in aceasta meserie, supranumit parintele vorbitului in public profesionist, a spus în felul urmator: „Vorbitul in public este doar atat: spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Nu il face mai complicat decât atat.”
„Daca eu pot reusi, inseamna ca fiecare dintre voi poate reusi.”
7. Foloseste analogii = Compara o idee abstracta cu un lucru concret.
Analogia este precum o ancora. De cele mai multe ori, ideile noastre sunt destul de abstracte si intangibile. Atunci când legi o idee de un lucru comun (mersul cu masina, liftul etc.), este ca si cum ai ancora acea idee în realitatea fiecarei persoane din public. (Daca te gândeşti un pic, chiar si aceasta fraza este o analogie: analogie = ancora).
Exemplu: Un speaker nu este precum un medic, sa trateze problema. Un speaker este precum un antrenor: te pune la treaba astfel încat sa iti rezolvi singur problema, dar iti ofera si uneltele necesare pentru a o rezolva.
8. Adauga cuvinte amplificatoare = Gaseste acele cuvinte care fac informatia sa para mai puternica.
Exemple de cuvinte amplificatoare:

Foloseste intr-o prezentare de 85 min de: 20 de ori „Maret”(Great); 11 ori „Uimitor” (Amazing); 8 ori „De necrezut” (Unbelievable); 5 ori „Incredibil” (Incredible); + altele.
9. Infometeaza = Gandeste-te la ceea ce spui inainte de a prezenta informatia, pentru a-i face pe cei din public sa isi doreasca acea informatie.
Cum poti sa aplici:

Care sunt placerile / beneficiile pe care cei din sala le vor avea daca te asculta si aplica ceea ce le spui?

Ce anume vor pierde cei din sala daca nu te asculta si nu aplica ceea ce le spui?
Exemple :
Descrierea beneficiilor:
Este tehnica ce iti va aduce o crestere de 25% a vanzarilor, te va scuti de timpul irosit cu clientii care oricum nu vor sa cumpere si te va face sa te simti cu adevărat productiv.
Descrierea durerilor:
Daca nu vei folosi această tehnica, vei avea in unele zile clienti care sa te tină de vorba ore in sir si in acest fel vei intarzia la urmatoarea intalnire si la următoarea întâlnire, iar în cele din urma o sa ai o zi in graba, plina de stres si frustrari.
10. Pregateste un moment WOW = Pregateste un moment la care nimeni nu se asteapta.
Daca iti doresti sa stii care este cea mai puternica tehnica pentru o prezentare memorabila…tocmai ai aflat-o. Nimic nu se compara cu momentul WOW dintr-o prezentare. Este ceea ce persoanele din public isi aduc aminte peste ani de zile si este ceea ce povestesc prietenilor si apropiatilor legat de prezentarea ta.
„Toata lumea mi-a spus sa nu arunc tableta pe jos, dar a trebuit sa demonstrez intr-un fel ca nu se va sparge. Poti chiar sa o arunci in 72 de feluri diferite si tot nu se va sparge”. Cand Panos Panay a scapat tableta, Social Media a explodat.

Sursa: www.lorand.biz


Aflati mai multe >>

Cutremur de 5,7 grade in Vrancea

Un cutremur cu magnitudinea 5,7 pe scara Richter s-a produs sambata seara, la ora 21.14, in Vrancea, la adancimea de 39 de kilometri, fiind cel mai mare, ca magnitudine, inregistrat in Romania in ultimii 10 ani, potrivit Institutului National de Fizica Pamantului (INFP).

Cutremurul din Romania s-a simtit si in Bulgaria, Republica Moldova si Ucraina.

Seismul produs sambata a fost urmat de mai multe replici, cu magnitudini de pana la 3,1.

"Este o activitate seismica normala si asteptata. De obicei, cutremurele crustale de peste cinci grade, cum a fost cel de aseara, sunt insotite de replici. Perioada in care acestea apar poate fi si ceva mai lunga. Noi intelegem prin replici tot ce se intampla dupa. Conditia este ca aceste evenimente sa fie inregistrate in aceeasi zona. Perioada poate fi de ordinul catorva zile, chiar daca se vor rari", a declarat duminica, pentru Mediafax, directorul stiintific al Institutului National pentru Fizica Pamantului (INFP), Mircea RADULIAN.

Mircea RADULIAN a mai spus ca replicile inseamna o "reechilibrare a zonei, a tensiunii din Vrancea".

"Replicile pot fi pe cateva zile distanta. In general, exista o relatie intre cat de mare a fost cutremurul si cate replici apar si pe ce durata. Altfel spus, cu cat cutremurul este mai mare, cu atat te astepti la mai multe replici si la o durata mai mare in care acestea pot sa apara", a concluzionat directorul INFP.

Cutremurele se numara, alaturi de inundatii si alunecari de teren, printre cele trei riscuri catastrofale la care este expusa cel mai mult Romania. Pentru protectia financiara a locuintelor impotriva celor trei riscuri catastrofale a fost dezvoltat sistemul asigurarilor obligatorii de locuinta, administrat de societatea privata PAID Romania - Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale. De asemenea, cei care doresc sa isi protejeze locuinta impotriva unor riscuri suplimentare si contra unei sume mai mari, pot opta, pe langa asigurarea obligatorie PAD, si pentru o polita facultativa.
Aflati mai multe >>

vineri, 21 noiembrie 2014

Cum ar trebui sa termini ziua de lucru ca sa fii productiv

Stim faptul ca persoanele productive au anumite reguli de aur pe care le respecta pentru a obtine maxim de rezultate cu minim de eforturi. Stim si faptul ca modul in care incepe ziua este decisiv pentru maniera in care toate lucrurile din zi se vor desfasura.

Interesant este ca o importanta majora o are modul in care se finalizeaza ziua de lucru. Iata cele mai importante sfaturi pentru un final de zi glorios:

1. Ia o pauza de 15 minute in care sa "privesti in gol"! Suna straniu, nu-i asa? Ceea ce trebuie sa faci este sa iti eliberezi mintea de tot ce s-a petrecut in aceasta zi de munca, de toate detaliile care parca se incapataneaza sa ramana atasate de memoria ta.

Acest exercitiu te va ajuta sa pui ordine in ganduri si sa te concentrezi pe viitoarea zi de lucru, o noua sansa sa atingi un nivel inalt de productivitate.

2. Consulta-ti agenda de lucru si stabileste care sunt sarcinile pe care le-ai indeplinit si care sunt cele pe care le poti lasa pentru urmatoarele zile de lucru.


3. Trage linie si numara-ti obiectivele indeplinite cu succes si de care esti mandru. Ai castigat un client important si pe care ti-l doreai de foarte mult timp intr-o oportunitate de colaborare? Ai reusit sa iti faci ideile cunoscute asa cum trebuie fata de colegii de lucru? Ai daramat un zid al comunicarii intre tine si seful tau?

Evenimentele glorioase nu pot fi intotdeauna anticipate. Cel mai des apar pe neasteptate si merita trecute in agenda, la rubrica "Succes Complet".


4. Trage cateva concluzii care sa rezume lectiile pe care le-ai invatat astazi. Poate ca tocmai ce ai realizat ca o greseala de comunicare poate determina un partener de afaceri sa iti puna o eticheta pe care nu o va dezlipi prea curand. Poate ca ai invatat ca o greseala din trecut s-a dovedit a fi cel mai bun lucru care ti s-a putut intampla. Sau poate ca ai invatat ca singurul om pe care te poti baza oricand esti tu insuti.

Orice zi are propriile ei lectii, unele mai valoroase decat altele. Daca avem capacitatea de a deschide larg ochii si de a trai in prezent, lectiile ni se vor dezvalui pe rand, fara contenire.


5. Pregateste agenda pentru maine. Acum este momentul potrivit sa notezi in agenda obiectivele pe care doresti sa le indeplinesti. Maine dimineata, cand vei incepe ziua de lucru, vei putea finisa aceasta lista in mod optim. Va fi a doua trecere in revista a sarcinilor din ziua de lucru.


6. Elibereaza-te de stres... acum, nu cand ajungi acasa. Orice zi de lucru poate aduce cu sine stres si nimeni nu isi propune acest lucru, evident. Cu toate acestea, nu putem sa prevenim evenimente negative, conflicte sa neintelegeri. Este bine sa le lasam acolo unde le este locul, in trecut. Nu le duce acasa.
Aflati mai multe >>

marți, 18 noiembrie 2014

Putem observa o tensiune intre brokeri si asiguratori, care nu atrage efecte pozitive

Alexandra Arsenie Business Development Manager INSIA Romania
Desi relatiile dintre companiile de brokeraj si cele de asigurari ar trebui sa se bazeze pe parteneriate stabile, care aduc beneficii ambelor parti, realitatea indica faptul ca lucrurile nu functioneaza intotdeauna astfel. "Teoretic, intre client, broker si asigurator ar trebui sa existe o relatie de tip win-win-win in care brokerul presteaza servicii catre client si este remunerat de catre compania de asigurare. In acest caz, brokerul ofera solutiile necesare clientilor sai, interesele clientului sunt reprezentate si asiguratorul isi promoveze produsele pe piata", a declarat Alexandra ARSENIE, Business Development Manager, INSIA Romania.

"Cu toate aceasta, privind in realitatea cotidiana, putem observa o tensiune intre brokeri si asiguratori, care nu atrage efecte pozitive. Anumiti asiguratori cred ca acolo unde este implicat un broker este mai dificil sa isi promoveze produsele si, totodata, sa isi pastreze portofoliul de clienti", a subliniat Alexandra ARSENIE.

Avand in vedere faptul ca distributia asigurarilor prin brokeri are o pondere ridicata la nivelul pietei romanesti, aceasta situatie trebuie imbunatatita.

"Pentru a se stabili niste relatii durabile intre asiguratori si brokeri este nevoie ca fiecare sa inteleaga rolul sau ca jucator al pietei si, totodata, este nevoie sa actionam cu profesionalism, onestitate, transparenta, respect fata de munca celuilalt, criterii ce ar genera la randul lor incredere fata de partenerul de business. Acest lucru nu poate veni decat in timp printr-o maturizare a pietei si prin ridicarea standardelor", a adaugat reprezentantul INSIA Romania.
Aflati mai multe >>

Despagubirea poate fi refuzata daca riscul de furt a fost agravat prin utilizarea retelelor sociale

retele sociale, facebook
Asiguratii care posteaza fotografii pe retelele sociale din vacanta, ar putea sa nu primeasca despagubiri in cazul in care le este sparta locuinta in timp ce sunt in concediu, a explicat Aurel BADEA, Responsabil al Sectiunii Asigurari de Bunuri si Proprietati din cadrul Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania - UNSAR

"In astfel de situatii nu exista, din pacate, un raspuns de tipul 'da' sau 'nu'. Majoritatea contractelor de asigurare contin o clauza care se refera la comportamentul asiguratului - comportamentul neglijent. Neglijenta grava este sanctionata: daca se poate demonstra ca exista, atunci polita de asigurare nu despagubeste. Neglijenta grava este definita astfel: persoana care si-a asigurat locuinta stie ca vor exista anumite consecinte daca intreprinde anumite actiuni, este capabila sa prevada consecintele si, cu toate acestea, intreprinde actiunile respective", a subliniat Aurel BADEA. 

"Daca luam in considerare exemplul informatiilor postate pe Facebook - ne aflam intr-o zona gri, pentru ca depinde ce informatii postezi, in ce cerc de cunostinte te afli, la cine ajung informatiile respective. Este posibil ca, daca din analiza unui astfel de caz, asiguratorul poate sa demonstreze ca persoana asigurata s-a comportat neglijent si daca nu s-ar fi comportat astfel, nu s-ar fi produs furtul respectiv, sa fie refuzata despagubirea, dar, de obicei, sarcina demonstrarii acestui lucru cade de partea asiguratorului: acesta trebuie sa vina cu argumente", a adaugat reprezentantul UNSAR.

"Daca o companie de asigurari poate sa demonstreze ca prin utilizarea retelelor sociale, riscul de furt a fost agravat consistent si, din cauza acestei utilizari defectuoase, s-a produs riscul de furt, despagubirea poate fi refuzata, pe baza acestui principiu: negrlijenta grava", a punctat Aurel BADEA.
Aflati mai multe >>

joi, 13 noiembrie 2014

Analiza asupra Nomei RCA

Noua norma ce va guverna asigurarile RCA incepand cu 01.01.2015, desi a lasat deoparte o serie de prevederi controversate anuntate in proiectul initial (precum limitarea comisioanelor brokerilor, decontarea primelor in termen de 24 de ore sau majorarea marjei de solvabilitate a asiguratorilor ce vand astfel de polite), va introduce o serie de modificari ce vor avea un ecou puternic pe acest segment de business. 

Printre cele mai importante noutati enumeram externalizarea serviciilor de dauna, mentionarea comisionului in cazul intermediarilor sau costului de distributie in cazul societatilor de asigurare pe polita RCA, uniformizarea tarifelor indiferent de canalul de distributie utilizat sau eliminarea grilei de uzura. In continuare vom incerca, asadar, sa identificam avantajele si dezavantajele fiecareia dintre masurile ce vor influenta semnificativ piata RCA. 

Externalizarea daunelor

Dupa solicitari indelungate, externalizarea serviciilor de daune va deveni o realitate. Argumentul principal in favoarea acestei masuri este faptul ca va permite asiguratorilor sa isi eficientizeze costurile administrative aferente procesului de constatare, evaluare si, ulterior, de lichidare a daunelor, intr-un segment care a fost marcat ani de-a randul de o rata combinata foarte ridicata. Cel putin in mod teoretic, o scadere a costurilor poate conduce treptat la o stabilizare a pietei RCA si, implicit, la o reducere a tarifelor. Nu in ultimul rand, gestionarea daunelor de catre o terta parte, ca intermediar neutru intre asigurator si pagubit, ar putea conduce la o crestere a calitatii serviciilor pe linia RCA. 

Ramane insa la latitudinea fiecarei companii daca opteaza sau nu pentru externalizarea daunelor, conform propriilor calcule interne.

Asiguratorii RCA au obligatia de a practica aceeasi prima, indiferent de canalul de distributie utilizat

Diferentele de tarife pentru politele distribuite prin reteaua directa a asiguratorilor (agentii proprii sau canalele online) si brokerii de asigurare au generat un razboi al reducerilor, inducand, totodata, o stare de confuzie in randul clientilor si tensiuni intre brokeri si asiguratori. Prin urmare, aceasta masura ar ajuta un client sa obtina acelasi tarif, indiferent de unde cumpara asigurarea, eliminand confuzia mentionata anterior. Totusi, diferentele mai pot aparea si in continuare din cauza reducerilor comerciale, desi si acestea au fost limitate la 10%.

Interzicerea acordarii oricaror avantaje colaterale la incheierea unei polite de asigurare RCA

Aceasta masura vine in completarea celei anterioare, fiind cunoscute cazurile in care decizia de cumparare era influentata mai degraba de ofertele speciale si cadourile ce insoteau politele RCA (bonuri de combustibil, tichete cadou, etc). Disciplina in subscriere ar putea fi, astfel, stimulata, iar consumatorii sa isi indrepte atentia catre aspectele importante ale unei polite RCA.

Totusi, norma mentioneaza o exceptie de la aceasta regula reprezentata de asigurarile facultative care acopera riscuri asociate celor din polita RCA. Efectele aici ar putea fi, insa, contradictorii. Pe de o parte, publicul ar deveni informat si despre alte tipuri de asigurare, ceea ce ar genera o crestere a vanzarilor pe alte clase precum CASCO sau asigurarile de accidente. Pe de alta parte, tarifele acestor polite facultative ar putea atinge niveluri nesustenabile, in incercarea unor jucatori de a convinge clientii sa cumpere polita RCA.

Inscrierea comisionului de intermediere sau a cheltuielii medii de achizitie pe polita RCA

Asupra inscrierii comisionului pe polita planeaza si in continuare indoiala cu privire la utilitatea adusa consumatorului. Cum evidentiau si obiectiile aduse in trecut, ar fi dificil de explicat clientilor ca acel comision este asimilat de catre asiguratori unor cheltuieli de distributie (pe care si ei trebuie sa le mentioneaze acum pe polita), pe care ar fi, altfel, nevoiti sa le suporte prin extinderea retelei teritoriale proprii sau prin cresterea numarului de angajati. 

Dintr-o alta perspectiva, insa, masura ar putea conduce la o uniformizare a comisioanelor RCA, deoarece fiecare broker ar putea incerca sa negocieze nivelul comisionului RCA cu asiguratorul pana la nivelul celor mai mari aflate acum "la vedere".

Asiguratorul trebuie sa isi calculeze tarifele astfel incat sa isi acopere toate cheltuielile cu politele RCA

Aceasta obligatie a mai fost vehiculata de catre supraveghetor si in trecut, insa nu a fost pusa in practica, deoarece ar fi obligat unele companii la cresteri subite de tarife, diminuandu-si, astfel, una dintre principalele surse de lichiditati. Insa, odata devenita realitate, ea ar trebui insotita de un control amanuntit si de sanctiuni pe masura in randul asiguratorilor pentru a-si putea produce efectul dorit, respectiv acela de stabilizare a pieteiRCA.

Stabilirea valorii reale a vehiculului pe baza sistemelor de specialitate

Si eliminarea grilei de uzura folosita pentru calculul valorii reale a vehiculelor rulate este, la randul sau, o masura solicitata de asiguratori si apreciata de catre pagubiti, deoarece ia in considerare, in primul rand, valoarea de piata a unui vehicul similar. De regula, cei care aveau de suferit de pe urma vechii reglementari erau posesorii de vehicule ce se depreciau mai greu decat media generala a pietei. Prin urmare, avand in vedere ca in piata exista sisteme capabile sa evalueze corect valoarea de piata a unui vehicul rulat, aceasta masura ar putea fi usor pusa in practica.

Limitarea costurilor de reparatie la nivelul celor practicate in service-urile reprezentanta

Noua norma stipuleaza ca "preturile practicate de unitatile de specialitate utilizate in stabilirea cuantumului pagubei nu pot fi mai mari decat preturile practicate de catre unitatile de specialitate autorizate de catre producatorii de vehicule, respectiv reprezentantii din Romania ai acestora". Practic, supraveghetorul a incercat astfel sa protejeze asiguratorii de service-urile care percepeau tarife supraevaluate pentru reparatii, cat si de anumite tentative de frauda, dand ca etalon costul reparatiilor din reprezentante. Aceasta masura nu va garanta, insa, ca va exista si o scadere a costurilor cu despagubirile, deoarece marea parte a asiguratorilor incercau deja sa obtina cele mai bune tarife pentru reparatii, fiind chiar criticati uneori pentru evitarea service-urilor de reprezentanta. 
Aflati mai multe >>

Posibilitatea externalizarii daunelor este un semn de normalitate

Director General al Fondului de Protectie a Victimelor Strazii
Posibilitatea externalizarii activitatii de constatare si lichidare a daunelor RCA este un semn de normalitate, a declarat Sorin GRECEANU - Directorul General al Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.

"Faptul ca ai voie ca asigurator sa externalizezi daunele, atat timp cat ramai in continuare raspunzator de calitatea serviciilor si a obligatiilor pe care le intorci tertului pagubit sau consumatorului, este un lucru de salutat", a spus GRECEANU.

Prin aceasta masura se pot reduce chiar si costurile aferente acestei asigurari, lucru benefic pentru consumator. Se poate reflecta intr-un nivel in scadere a primei de asigurare sau, cel putin, ia o presiune de pe cresterea primei de asigurare.

Exista companii din strainatate care au in Romania reprezentanti de despagubiri si care lucreaza ca un serviciu externalizat pentru acele companii. Cand soferii asigurati de ei produc o dauna in Romania, practic pagubitul se duce la reprezentantul de despagubiri, care poate fi un asigurator sau o firma specializata.

"Sunt firme specializate in regularizarea daunelor pe Carte Verde. De exemplu, un sofer cu un RCA valabil din Germania, loveste o persoana din Romania. Acea persoana din Romania va fi indrumata si lichidarea daunelor va fi preluata de un astfel de regularizator de daune", a explicat Directorul Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.

Noua Norma RCA include si modificari in cazul daunelor totale, prin stabilirea valorii reale a vehiculului pe baza sistemelor de specialitate.

"O dauna totala este atunci cand din punct de vedere economic nu se mai justifica repararea acelui vehicul, cand valoarea reparatiei depaseste valoarea bunului respectiv la data accidentului", a spus GRECEANU.

"Metoda in sine este una de salutat, ea este aplicata de catre asiguratorii romani atunci cand au daune in alte tari. Deci exista o oarecare experienta a asiguratorilor romani care poate fi fructificata. Asa functioneaza cam toate pietele europene de asigurari", a mai spus acesta.

Anterior, vehiculele erau estimate ca valoare reala in functie de vechime, pe baza pretului de nou, de achizitie, si intrau toti intr-o grila de uzura care era comuna pentru toate tipurile si marcile de turisme, in care partea rigida a acestui sistem tabelar de uzura in functie de vechime, kilometraj, de starea de intretinere, te bagau in anumite chingi. Si o masina cu o depreciere accentuata era comparabila cu un vehicul de o anumita marca, care isi tinea valoarea mult mai bine in piata", a explicat Sorin GRECEANU.
Aflati mai multe >>

miercuri, 12 noiembrie 2014

Comisionul RCA nu va fi limitat la 10%

Autoritatea de Supraveghere Financiara a adoptat un set de masuri destinate modificarii Normei RCA, care intra in vigoare la inceputul anului viitor. Astfel, comisionul de intermediere nu va fi limitat la 10%, asa cum era precizat in proiectul de modificare a normelor, insa va fi mentionat pe polita de asigurare.

Comisionul de intermediere a fost un subiect mult discutat in ultimele luni, in special in randul brokerilor.

"Polita de asigurare RCA contine in mod obligatoriu informatii despre: partile implicate in contract, perioada de valabilitate a asigurarii, limitele maxime de despagubire stabilite de asigurator, prima de asigurare, comisionul de intermediere sau cheltuiala medie de achizitie directa, clasa bonus-malus si numarul de inmatriculare/inregistrare ori numarul de identificare al vehiculului, precum si statele in care acest document are valabilitate", se arata in Norma privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule.

Comisionul de intermediere va fi mentionat pe polita de asigurare RCA atat in valoare absoluta, cat si ca procent aplicat primei de asigurare mentionata pe polita, fiind inclus ca valoare in prima de asigurare totala.

"Incercam sa adoptam o serie de masuri care, in principial, trebuie sa duca spre stabilizarea pietei pe fondul cresterii gradului de protectie a consumatorului. ASF nu doreste expres sa creasca sau sa scada comisioanele. Din contra, piata este libera, piata trebuie sa isi stabileasca nivelul de comision, nivelul de prima pentru fiecare asigurare in parte, dar acesta trebuie sa fie un nivel corect", a declarat Cornel COCA-CONSTANTINESCU, Prim-vicepresedintele ASF, in cadrul unei conferinte in care a prezentat cele trei norme adoptate de institutie.

El a precizat ca nivelul comisionului nu va fi plafonat la 10%. Cu toate acestea, in norma este precizat faptul ca "ASF isi rezerva dreptul ca, pe baza analizei indicatorilor raportati (de asiguratori - n.r.), in scopul protejarii asiguratilor/pagubitilor, sa intervina prin limitarea comisionului de intermediere".

"ASF nu doreste sa intervina direct pe comision. In momentul de fata, comisionul mediu de intermediere de 18% din piata este influentat de comisionul aferent RCA, care de regula se regaseste la 25%, poate chiar 30%. Acesta dezechilibreaza media in sistem", a spus Cornel COCA-CONSTANTINESCU, care a aratat ca cheltuiala cu distributia proprie a asiguratorilor este intre 10% si 14%. "Undeva aici ar trebui sa se regaseasca si comisionul intermediarilor. Dar, evident ca totul depinde de volumele de prima intermediate, de aria de acoperire a brokerului si alti facori", a adaugat el.

"ASF doreste ca piata sa fie cea care stabileste nivelul comisionului in functie de o serie de factori implicati. Firesc este ca acest comision sa se echilibreze", a subliniat COCA-CONSTANTINESCU.

In norma ASF se refera si la faptul ca tarifele de prima trebuie sa acopere toate cheltuielile aferente riscurilor pe care si le asuma asiguratorul. Asta inseamna ca produsul respectiv nu poate fi vandut in pierdere. "Un nivel corect al preturilor din piata poate fi stabilit doar in conditiile in care exista o piata corecta. Ceea ce facem noi astazi este sa incercam ca piata de asigurari din Romania sa devina o piata matura si echilibrata", a spus oficialul autoritatii.

Conform acestuia, asiguratorul RCA are obligatia de a utiliza tarife de prima astfel incat sa se acopere toate obligatiile ce decurg din incheierea contractelor de asigurare RCA. Prevederea nu permite acoperirea pierderilor pe RCA din alte forme de asigurare.

Cornel COCA-CONSTANTINESCU a declarat ca societatile de asigurare trebuie sa notifice ASF, inainte de 1 ianuarie 2015, in legatura cu nivelul tarifelor RCA practicate. Companiile transmit ipotezele folosite, metodele actuariale si justificarea aplicarii acestora pentru calculul primelor RCA.

Norma interzice modificarea tarifelor de prima mai devreme de 12 luni de la ultima modificare (notificata catre ASF).

De asemenea, asiguratorii RCA au obligatia de a practica aceeasi prima de asigurare indiferent de canalul de distributie utilizat.

Nerespectarea de catre asiguratorii RCA a prevederilor se poate sanctiona cu retragerea autorizatiei de a practica asigurarea obligatorie RCA, conform art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si normelor emise in aplicarea acestei legi.

"Tarifele de prima stabilite de asiguratori pot contine reduceri comerciale pana la un nivel de maximum 10%, cu exceptia reducerilor acordate pensionarilor si persoanelor cu deficiente locomotorii, precum si a celor stabilite prin sistemul bonus-malus", se mentioneaza in norma.

Vor crestere preturile RCA?


Intrebat daca aceasta norma va duce la o crestere a tarifelor RCA, Cornel COCA-CONSTANTINESCU a mentionat ca in acest an au existat cresteri constante ale tarifelor practicate de unele companii, undeva intre 20 si 50%. De exemplu, in cazul ASTRA tarifele s-au majorat cu circa 50%.

El a mai spus ca anul viitor este posibil ca unele companii de asigurari sa mai scumpeasca politele RCA pentru a indeplini cerintele noii norme si pentru a nu mai avea pierderi pe acest segment, dar pot fi si companii care sa mentina sau sa reduca tarifele polotelor.

Cornel COCA-CONSTANTINESCU a subliniat ca este important ca asiguratorii sa stabileasca preturile corecte, sa existe un echilibru intre riscurile asumate si tarife. "Cand norma va intra in vigoare, tarifele RCA se vor normaliza", a subliniat el.
Aflati mai multe >>