miercuri, 30 ianuarie 2013

Tot ce trebuie stiut despre asigurarea RCA

Tot ce trebuie stiut despre asigurarea auto RCA

Ce este asigurarea RCA?


Asigurarea RCA este o asigurare prin care tertii prejudiciati in urma unui accident auto, produs din vina conducatorului auto asigurat, primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau decesul ori vatamarile corporale suferite in acel accident.

De ce este asigurarea RCA obligatorie?


Toate persoanele fizice sau juridice care au in proprietate vehicule inmatriculate/inregistrate in Romania au obligatia de a incheia asigurarea RCA si de a aplica pe parbrizul vehiculului intr-un loc vizibil din exterior vigneta primita odata cu polita de asigurare. 


Scopul acestei asigurari este ca cel pagubit sa primeasca despagubiri pentru daunele suferite, indiferent de situatia materiala a celui care a produs paguba. 


In acest fel, asigurarea RCA este atat in interesul tertului pagubit, cat si in interesul celui care a produs paguba.Trebuie remarcat faptul ca s-ar putea intampla ca, doar dintr-o mica neatentie, un conducator auto sa produca celui pe care l-a accidentat pagube evaluate la o suma considerabila, suma care i-ar afecta resursele financiare de care dispune sau chiar le-ar depasi. Avand in vedere acest aspect, cel care circula fara a avea o asigurare de raspundere civila auto valabila isi asuma un risc enorm. 


Incheierea asigurarii RCA


Puteti incheia contractul de asigurare RCA cu oricare din societatile de asigurare autorizate in acest sens. La incheierea contractului pe o perioada de 6 sau 12 luni, in functie de optiunea dvs., vi se elibereaza poliţa de asigurare obligatorie de raspundere civila a vehiculelor, impreuna cu vigneta şi documentul internaţional de asigurare Carte Verde. 


Incepand cu 1 ianuarie 2010, politele de asigurare RCA sunt emise numai in sistem electronic. 

Vigneta RCA 


Vignetele valabile incepand din 2011 sunt nu doar inseriate, ci si numerotate pentru a se asigura un plus de siguranta in ceea ce priveste veridicitatea politei de asigurare RCA cumparate. 

Asigurati-va ca, odata cu polita, v-a fost inmanata si vigneta RCA. Verificati ca vigneta sa fie inseriata si numerotata, iar numarul de pe aceasta sa fie mentionat si pe polita de asigurare. 

CSA subliniaza faptul ca asiguratorii care au fost autorizaţi sa practice asigurarea obligatorie RCA işi asuma raspunderea pentru toate poliţele RCA, cat şi pentru toate vignetele eliberate, şi pentru toate erorile sau omisiunile aparute la emiterea poliţelor de asigurare RCA fie direct, fie prin intermediarii in asigurari. 

Unde este valabila asigurarea RCA?


Asigurarea obligatorie RCA este valabila cel puţin pe: 
  1. teritoriul Romaniei;
  2. teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene şi cele aparţinand Spaţiului Economic European;
  3. teritoriul statelor care leaga direct doua ţari membre ale Uniunii Europene in care nu exista birou naţional.
Asiguratorii pot extinde valabilitatea teritoriala a poliţei. Ţarile in care asigurarea este valabila sunt precizate in poliţa. 

Despagubiri acordate in temeiul asigurarii RCA 


In conformitate cu legislatia in viigoare, asiguratorul RCA are obligaţia de a despagubi partea prejudiciata pentru prejudiciile suferite in urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat, potrivit pretenţiilor formulate in cererea de despagubire, dovedite prin orice mijloc de proba. 

Fara a se depaşi limitele de despagubire prevazute in contractul de asigurare RCA, in condiţiile in care evenimentul asigurat s-a produs in perioada de valabilitate a poliţei de asigurare RCA, se acorda despagubiri, in forma baneasca, pentru: 
  1. vatamari corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial;
  2. pagube materiale;
  3. pagube consecinţa a lipsei de folosinţa a vehiculului avariat;
  4. cheltuieli de judecata efectuate de catre persoana prejudiciata.
Riscurile acoperite prin asigurarea obligatorie RCA, dar si excluderile sunt descrise AICI

Limite de despagubire 


Despagubirile platite de o societate de asigurare, in baza asigurarii RCA incheiata pentru vehiculul care a produs accidentul, nu vor depasi valoarea prejudiciilor cauzate si nici limitele de raspundere la care s-a angajat asiguratorul. 

Asiguratorii RCA au obligaţia de a stabili limite de raspundere (de despagubire), care nu pot fi mai mici decat limitele de despagubire prevazute de Normele in vigoare privind asigurarea RCA emise de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. 

Plata primelor de asigurare 


Tarifele de prime aferente asigurarii obligatorii RCA difera de la societate la societate si, in mod obligatoriu, sunt publicate pe site-urile proprii ale acestora. Societatile de asigurare isi stabilesc propriile tarife de prima RCA si le notifica Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, fara ca acestea sa fie insa supuse aprobarii CSA. 

La tarifele afisate, asiguratorii pot aplica diferiti coeficienti proprii de de reducere sau de majorare a primei de asigurare, in functie de diverse criterii pe care asiguratul le-ar putea indeplini. Dupa aplicarea acestor corectii proprii, asiguratorii au obligatia sa aplice sistemul bonus-malus pentru a determina prima de asigurare pe care asiguratul trebuie sa o plateasca. 

Sistemul bonus-malus este reglementat prin normele emise de catre CSA si inseamna ca prima de asigurare pe care asiguratul/utilizatorul persoana fizica o va plati depinde de istoricul sau de daunalitate realizat intr-o perioada de referinta. Astfel, daca asiguratul se incadreaza in una dintre clasele de bonus, prima de asigurare va fi redusa, iar daca se incadreaza in una dintre clasele de malus, prima de asigurare va fi majorata. 

Ce trebuie facut dupa producerea daunei? 


Daca ati fost pagubit in urma unui accident produs de un vehicul, trebuie sa va adresati asiguratorului celui care este vinovat de producerea daunei, cu procesul-verbal de constatare de la politie sau, dupa caz, cu exemplarul formularului ”Constatare amiabila”. La acest link Constatarea amiabilade accident aflati in ce conditii poate fi utilizat acest formular, care sunt avantajele utilizarii acestuia si care sunt pasii de urmat. 

Pentru deschiderea dosarului de dauna va puteti adresa oricarei unitati teritoriale a asiguratorului respectiv, indiferent de unitatea care a emis polita. 

Retineti cateva aspecte importante: 


Partea pagubita are dreptul de a solicita despagubiri pentru prejudiciile produse vehiculului si inainte de efectuarea reparatiei acestuia. 

Asiguratorul RCA are obligatia de a stabili cuantumul despagubirii la valoarea preturilor practicate de catre unitatile de specialitate sau prevazute in cataloagele de specialitate astfel incat despagubirea primita sa-i permita pagubitului efectuarea reparatiilor. 

Reamintim totodata faptul ca, in orice situatie, pagubitii au posibilitatea de a efectua reparatia la orice unitate reparatoare doresc, indiferent daca aceasta se afla sau nu pe lista service-urilor cu care societatea de asigurare are incheiate conventii de colaborare. 

Asiguratorul RCA are obligatia de a efectua plata dosarelor de dauna, in maxim 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei. 

Daca asiguratorul RCA are suspiciuni intemeiate cu privire la modul de producere a accidentului, are obligatia de a comunica in scris asiguratului si pagubitului, in termen de 10 zile de la data avizarii daunei, intentia de a desfasura investigatii. Aceste investigatii nu pot dura mai mult de 3 luni de la data avizarii daunei. 

Asiguratorii RCA au dreptul sa efectueze propriile investigatii indiferent daca accidentul a fost protocolat prin Proces verbal al Politiei sau prin formularul Constatare amiabila de accident. 

In vederea solutionarii dosarului de dauna, stabilirii dreptului la despagubire si a cuantumului acesteia, societatile de asigurare iau in considerare toate documentele existente la dosar, putand utiliza si alte mijloace de proba, inclusiv expertizele tehnice cu privire la accident realizate de experti tehnici autorizati. 

In situatia in care sunteti nemultumit de modul de solutionare a dosarului dvs. de dauna aveti la dispozitie urmatoarele modalitati de actiune: 

Conform legislatiei emise de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, societatile de asigurare au obligatia sa aiba stabilite proceduri de solutionare a reclamatiilor, astfel incat va puteti adresa cu reclamatie direct la societatea de asigurare in cauza. 

Va puteti adresa cu reclamatie la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor care va analiza si solutiona reclamatia dvs. conform prevederilor legale in vigoare. 

De asemenea, orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale, potrivit legislatiei din Romania, se poate adresa instantei de judecata pentru repararea prejudiciului. 

In situatia in care ati fost pagubit in urma unui accident produs de un vehicul asigurat dar inmatriculat in strainatate, va puteti adresa Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania pentru asistenta.

In situatia in care cel vinovat de producerea daunei nu este identificat sau nu detine o asigurare obligatorie RCA valabila la data producerii accidentului, va recomandam sa va adresati Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.

Daca sunteti neasigurat


Daca nu incheiati asigurarea obligatorie RCA sau nu o mentineti in valabilitate in mod continuu, prin plata primelor de asigurare, savarsiti o contraventie.

Contraventia se constata de catre personalul Politiei si se sanctioneaza cu: amenda de la 1000 RON la 2000 RON, retinerea certificatului de inmatriculare si placutelor de inmatriculare/inregistrare, pana la prezentarea documentului privind incheierea asigurarii.

Calitatea de neasigurat RCA poate fi constatata si prin compararea de catre DRPCIV - Ministerul Administraţiei şi Internelor a parcului de vehicule inmatriculate cu baza de date la nivel national privind asigurarile RCA valabile (CEDAM). Informatiile din aceasta baza nationala de date sunt transmise exclusiv de catre societatile de asigurare care incheie asigurarile obligatorii RCA. Daca aveti o asigurare RCA valabila si cu toate acestea nu va regasiti in aceasta baza de date, solicitati societatii de asigurare care v-a emis polita sa transmita in CEDAM informatiile privind asigurarea dumneavoastra.


Aflati mai multe >>

S-a batut in cuie cu FMI nivelul maxim al coplatii de 10 lei

S-a batut in discutiile cu FMI ca nivelul maxim al coplatii sa fie de 10 lei
Premierul Victor Ponta a declarat, marti, ca s-a stabilit in discutiile cu FMI ca nivelul maxim al coplatii sa fie de 10 lei, Ministrul Sanatatii urmand sa elaboreze procedura pana in luna martie, in care se va stabili si daca cei 10 lei se vor achita pe ziua de internare sau doar o data, la externare.

El a precizat ca lamuriri suplimentare legate de coplata - daca se achita pe zi sau la externare - vor putea fi date de catre Ministrul Sanatatii in martie, cand vine si cu pachetul de baza.

"Eu un singur lucru am vrut sa ma asigur si asta am discutat cu cei de la FMI, ca valoarea coplatii in primul rand nu priveste consultatiile, nu priveste medicii de familie, nu priveste tot ceea ce e in afara internarii si in al doilea rand ca nu va depasi o suma de 10 lei. Sigur, pentru cei care nu au resurse financiare conteaza, dar de principiu nu e o suma imposibil de suportat", a spus Premierul Victor Ponta. El a precizat ca s-a batut in cuie ca valoarea coplatii sa fie de maximum 10 lei.

Intrebat daca cei 10 lei se vor achita pe ziua de internare sau doar o data, la externare, Ponta a raspuns: "Tocmai de aceea vreau in momentul in care ministrul Sanatatii face toata procedura pana in martie, intai sa o prezinte in Guvern si dupa aceea si noua".

Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, luni, ca masura coplatii in sistemul sanitar va fi implementata cu o "valoare modesta", doar in sistemul spitalicesc, incepand cu 1 martie 2013, la momentul externarii.

Nicolaescu a precizat ca ministerul s-a angajat ca, incepand cu contractul-cadru, respectiv cu 1 martie 2013, sa fie implementat un sistem de coplata "pe caz externat".

"Adica, pe cine iese din spital si nu pe cine se adreseaza spitalului ca sa obtina sau nu un anume serviciu medical, deci foarte precis pe cine iese din spital, deci pe caz externat, iar valoarea ei, care va fi cu adevarat o valoare simbolica, o valoare modica, va fi stabilita la contractul-cadru, odata cu 1 martie 2013", a mai spus ministrul.

El a refuzat sa faca precizari legate de posibilul cuantum al taxei mentionate, insa a precizat ca la sfarsitul anului 2013 se va realiza o evaluare cu privire la eficienta acestui sistem de coplata pentru a se decide daca va fi mentinut.

Sursa: Mediafax
Aflati mai multe >>

marți, 29 ianuarie 2013

Cat de sincer este brokerul tau de asigurare?

Brokerii de asigurari se afla intr-un conflict de interese cu propriii clienti
Lumea financiara incepe sa se intrebe unde se termina starea de normalitate si unde incepe conflictul de interese in cazul brokerilor de asigurari platiti si de vanzator, si de cumparator. 

"La mai bine de opt ani de cand Eliot Spitzer, procurorul general al statului New York, ridica un semn de intrebare asupra comisioanelor primite de brokeri de la societatile de asigurare, asiguratorii continua sa plateasca miliarde de euro catre intermediari." Aceasta este prima fraza dintr-un text publicat recent de Financial Times. Elliot Spitzer a desfasurat, pe parcursul anului 2004, o investigatie care a dus la concluzia ca activitatea brokerilor de asigurare de peste Ocean are probleme serioase de transparenta si, mai mult, intermediarii se afla intr-un conflict de interese cu propriii clienti. 

In Statele Unite si in Marea Britanie, discutia este veche si este pusa iar pe tapet, in contextul in care veniturile brokerilor au crescut substantial de la debutul crizei. 

Mai multi specialisti chestionati de reputatul cotidian economic se intreaba daca nu cumva brokerii de asigurare se afla intr-un conflict de interese, in conditiile in care ei sunt platiti de asiguratori pentru a vinde cat mai mult si cat mai profitabil, insa, in acelasi timp, incaseaza comisioane si de la clienti, pentru a le alege acestora cea mai buna solutie de asigurare din piata. Mai mult, spun voci avizate din zona financiara de peste Ocean, brokerii sunt extrem de opaci cand vine vorba sa-si informeze clientii asupra comisioanelor pe care le incaseaza pentru serviciile aduse firmelor de asigurare. 

Asemenea intrebari si-ar putea avea rostul si in Romania, in conditiile in care, dupa primele noua luni din anul trecut, vanzarile de polite de asigurare realizate prin brokeri au depasit 40% din totalul pietei. 

Ba mai mult, pe piata exista intermediari care deruleaza afaceri de zeci de milioane de euro, nivel care poate fi comparat cu subscrierile unor societati de asigurare de talie mica. In Romania, veniturile obtinute de brokeri din „fee-ul” perceput clientilor pentru servicii de consultanta sunt mai mici in comparatie cu sumele venite din comisionul pentru vanzari incasat de la asiguratorii carora le aduc clienti, dupa cum a aratat, pentru Capital, Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari (UNSICAR). La nivel de principiu, discutia despre posibilul conflict de interese este valabila si pentru piata asigurarilor din Romania. 

Probleme in Paradis 

„Cred ca ar trebui sa existe o reglementare care sa oblige intermediarii sa dezvaluie absolut toate sursele de venit pe care le au, in asa fel incat toata lumea sa stie cine pe cine si cu cat plateste. Initiativa ar trebui sa vina din partea organismelor de reglementare”, spune David Gittings, seful unei importante asociatii din Marea Britanie, care reprezinta interesele clientilor societatilor de asigurare si ai brokerilor din domeniu. Mai importanta decat lipsa transparentei este insa problema conflictului de interese, care apare atunci cand intermediarul incaseaza de la societatea de asigurare un comision procentual in functie de vanzari, dar taxeaza si clientii pentru serviciile de consultanta. In aceasta situatie, clientul care plateste o taxa fixa se asteapta ca brokerul sa actioneze exclusiv in favoarea sa, obtinand, de exemplu, un nivel al primei anuale cat mai mic. Pe de alta parte, insa, brokerul ar putea sa nu fie complet motivat sa faca acest lucru, in conditiile in care comisionul pe care el il incaseaza de la societatea de asigurare depinde tocmai de volumul vanzarilor si de profitabilitatea politelor vandute in numele asiguratorului. Pietele de asigurari din Statele Unite si Marea Britanie sunt printre cele mai mari din lume. Valoarea totala a comisioanelor platite de asiguratori catre intermediari, in 2011, in Statele Unite depaseste 21 de miliarde de dolari sau aproximativ 10% din totalul primelor subscrise de societatile de asigurare. 

Romania, pe de alta parte, se afla exact la polul opus, fiind una dintre cele mai mici piete din Europa si, cu siguranta, cea mai mica din Uniunea Europeana.

Semne de intrebare in Romania

Aceasta nu inseamna insa ca nu pot aparea exact aceleasi probleme. Modelul de business practicat aici este foarte asemanator cu cel din tarile dezvoltate, daca nu chiar identic. "Veniturile unui broker de asigurare vin din comisioane. Comisionul este, in general, venit parte de la societatea de asigurare, parte din prima de asigurare, dar exista si cazuri cand clientul plateste un fee pentru consultanta. In general, este vorba despre persoane juridice. La persoane fizice, fiind sume foarte mici, nu prea este cazul", arata Bogdan Andriescu, seful asociatiei reprezentative a brokerilor. Potrivit acestuia, veniturile din "fee-urile" aplicate clientilor sunt "mai mici" decat cele provenite din comisioanele incasate de la societatile de asigurare. Pe de alta parte, comisioanele pentru vanzari reprezinta, potrivit lui Andriescu, intre 10% si 30% din primele de asigurare intermediate. 
Pe piata insa se vorbeste de valori mai mari, de pana la 50%-60%, pe care insa reprezentantul brokerilor le catalogheaza drept "bazaconii". 

In Romania, la fel ca in SUA si Marea Britanie, volumul vanzarilor este primordial. In acest context, din punctul de vedere al afacerii, tinta principala a oricarui broker ar trebui sa fie o valoare cat mai mare a primelor brute subscrise.

"Volumul de vanzari este argumentul care primeaza in relatia cu societatile de asigurare. Doar in ultima vreme, asiguratorii au inceput sa se uite mai atent la calitatea portofoliului, adica la rata daunei inregistrate de clientii adusi de brokeri", mai spune Andriescu. 

Cu toate acestea, in Romania, relatia mai tensionata este, mai degraba, intre brokeri si asiguratori decat intre brokeri si clienti. 

Sicane intre parteneri 

Daca reprezentantii societatilor de asigurare vorbesc mai mult "pe surse" despre problemele care apar in relatia lor cu brokerii, acestia din urma aleg cai mai directe. "Eu zic ca avem o relatie de parteneriat, dar acest parteneriat nu este intotdeauna lapte si miere. Suntem intr-o permanenta incordare si intr-o permanenta discutie, mai ales ca noi incercam sa negociem conditii mai bune pentru clienti, si de aici pornesc discutiile mai dure. Important este ca la sfarsitul zilei sa avem ce numara", spune Bogdan Andriescu. 

Neoficial, insa, unii asiguratori se plang nu de faptul ca brokerii ar incerca sa negocieze conditii mai bune pentru clientii lor, ci spun ca incearca sa obtina comisioane tot mai mari. 

Pe de alta parte, unele voci afirma ca pe piata locala sunt deja brokeri care si-au castigat drepturi „aproape dictatoriale”, in conditiile in care societatile de asigurare au ajuns sa fie "dependente de relatia cu acesti intermediari". 
Aceleasi surse sustin ca, din acest punct de vedere, exista un deficit de reglementare in Romania. Opinia lor nu este insa impartasita nici de reprezentantii brokerilor, nici de cei ai autoritatii de supraveghere a domeniului (Comisia de Supraveghere a Asigurarilor - CSA). 

Pe val 

Peste 375 de milioane de euro este valoarea primelor intermediate de companiile de brokeraj din Romania, in primul semestru al anului trecut. Cifra este cu 9,5% mai mare, raportata la perioada similara din 2011, cand acelasi indicator a totalizat 343 de milioane de euro. 

Prin raportarea primelor intermediate la primele brute subscrise de asiguratori, rezulta ca, in prima jumatate a anului in curs, brokerii au generat aproape 40% din volumul total al pietei de asigurari, o pondere usor mai mare fata de cea inregistrata in anul 2011. 

Dupa primele noua luni ale anului trecut, ponderea in totalul pietei depasise deja 41%. Mai mult decat atat, pe piata locala exista intermediari ale caror afaceri sunt comparabile cu cele ale unor societati de asigurare de nivel mic si mediu. 

Ocupantul primului loc in top a inregistrat afaceri de 25 de milioane de euro doar in prima parte a anului, cel de pe locul doi a trecut de 20 de milioane de euro, in timp ce restul brokerilor, pana la locul al cincilea, au sarit si ei de 15 milioane de euro din prime brute intermediate.

48% a fost procentul maxim pe care vanzarile prin brokeri l-a atins in anul 2010, pe fondul scaderii pietei, in general

50 de milioane de euro pe an este valoarea primelor brute pe care ar putea-o atinge anul acesta cel mai mare broker 

Posibile vulnerabilitati ale brokerilor 

- Incaseaza comision atat de la societatile de asigurare, cat si de la unii clienti, motiv pentru care se pot afla intr-un conflict de interese. 

- Volumul vanzarilor este principalul criteriu pe care societatile de asigurare il iau in seama in relatia cu brokerii, ceea ce face ca intermediarul sa nu se concentreze 100% asupra a ceea ce vrea clientul. 

- Politica agresiva dusa de anumite societati de asigurare ale caror afaceri se bazeaza pe volume mari de vanzari le determina sa ofere brokerilor comisioane mai mari decat alte societati de asigurare. In aceste conditii, brokerul ar putea sa fie tentat sa recomande clientilor cu precadere produsele res­pectivei societati, ignorand calitatea serviciilor oferite de aceasta. 

- Lipsa transparentei fata de valoarea comisioanelor incasate ii limiteaza clientului capacitatea de analiza a brokerului cu care vrea sa lucreze.


Prime de asigurare brute subscrise de brokerii de asigurare si total piata asigurari in Romania.


Sursa: Capital
Aflati mai multe >>

Ponta asigura ca nivelul coplatii nu va depasi 10 lei

Victor Ponta asigura ca nivelul coplatii nu va depasi 10 lei
Cuantumul aferent coplatii care va fi perceputa la momentul externarii din spital se va ridica la maximum 10 lei, a declarat Premierul Victor Ponta. 

"De la 1 martie, odata cu pachetul de baza, ne-am obligat sa introducem, doar pentru internari - deci nu este vorba de consultari, medici de familie si medicina de urgenta -, la momentul externarii din spital, o coplata intr-o suma modica. Asta inseamna, din ceea ce noi am discutat si au discutat expertii Ministerului Sanatatii, maxim 10 lei", a spus Victor Ponta.

Pacientul va plati din luna martie a acestui an o suma modica (coplata) pentru servicii asigurate in spitale, cu exceptia celor de urgenta, conform scrisorii de intentie convenita de Guvern cu FMI si obtinuta de Mediafax.

"In vederea rezolvarii dezechilibrelor financiare din sectorul de sanatate, suntem hotarariti sa aplicam urmatoarele masuri: In martie 2013, vom incepe introducerea coplatii, reprezentand o suma fixa modesta in functie de serviciile furnizate, in sectorul spitalicesc, exceptand serviciile de urgenta; vom continua sa revizuim lista medicamentelor compensate si vom introduce mecanisme pentru reducerea perioadei de spitalizare si cresterea gradului de utilizare a serviciilor ambulatorii", se arata in document.

Guvernul a amanat de mai multe ori introducerea coplatii in sanatate.

Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, luni, ca masura coplatii in sistemul sanitar va fi implementata cu o "valoare modesta", doar in sistemul spitalicesc, incepand cu 1 martie 2013, la momentul externarii.

"In urma discutiilor cu FMI, am ajuns la concluzia ca putem sa introducem numai limitat si pentru o perioada de timp - ca sa putem sa controlam costurile din sectorul cel mai cheltuitor, si anume sectorul spitalicesc - o coplata care, asa cum am convenit cu FMI, sa aiba o valoare modesta, in sensul in care ea sa fie utilizata strict pentru controlul costurilor. Adica, sa stim cum se intra, cum se utilizeaza si cum se iese din sistem", a explicat ministrul Sanatatii.

Nicolaescu a precizat ca ministerul s-a angajat ca, incepand cu contractul-cadru, respectiv cu 1 martie 2013, sa fie implementat un sistem de coplata "pe caz externat".

"Adica, pe cine iese din spital si nu pe cine se adreseaza spitalului ca sa obtina sau nu un anume serviciu medical, deci foarte precis pe cine iese din spital, deci pe caz externat, iar valoarea ei, care va fi cu adevarat o valoare simbolica, o valoare modica, va fi stabilita la contractul-cadru, odata cu 1 martie 2013", a mai spus ministrul.

El a refuzat sa faca precizari legate de posibilul cuantum al taxei mentionate, insa a precizat ca la sfarsitul anului 2013 se va realiza o evaluare cu privire la eficienta acestui sistem de coplata pentru a se decide daca va fi mentinut.

Sursa: Mediafax
Aflati mai multe >>

luni, 28 ianuarie 2013

Companiile de asigurari anticipeaza un an cu cresteri slabe la nivelul pietei

Previziuni pentru piata asigurarilor generale si de viata.
Anul 2013 va fi unul "amortit" pentru piata asigurarilor generale si de viata, cu o crestere de 3-5%, sustinuta de majorarea tarifelor la politele RCA si aportul din ce in ce mai semnificativ al asigurarilor de locuinte si sanatate, estimeaza presedintele Directoratului Omniasig, Mihai Tecau ...

Articolul integral aici: www.vreauasigurare.ro
Aflati mai multe >>

Pacientii vor plati partial serviciile din spitale

Pacientul va plati o suma modica pentru servicii asigurate in spitale.
Pacientul va plati din luna martie a acestui an o suma modica (coplata) pentru servicii asigurate in spitale, cu exceptia celor de urgenta, conform scrisorii de intentie convenita de Guvern cu FMI si obtinuta de MEDIAFAX. Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat ca masura coplatii in sistemul sanitar va fi implementata cu o "valoare modesta", doar in sistemul spitalicesc, incepand cu 1 martie 2013, la momentul externarii. 

"In vederea rezolvarii dezechilibrelor financiare din sectorul de sanatate, suntem hotarati sa aplicam urmatoarele masuri:

- in martie 2013, vom incepe introducerea coplatii, reprezentand o suma fixa modesta in functie de serviciile furnizate, in sectorul spitalicesc, exceptand serviciile de urgenta;
- vom continua sa revizuim lista medicamentelor compensate si vom introduce mecanisme pentru reducerea perioadei de spitalizare si cresterea gradului de utilizare a serviciilor ambulatorii", se arata in document.

Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, luni, ca masura coplatii in sistemul sanitar va fi implementata cu o "valoare modesta", doar in sistemul spitalicesc, incepand cu 1 martie 2013, la momentul externarii.


Sursa: Mediafax
Aflati mai multe >>

vineri, 25 ianuarie 2013

Inselaciuni cu masini luate in leasing descoperite de polititia capitalei


Inselaciune cu masini luate in leasing.
Cinci bucuresteni sunt cercetati de politisti pentru inselaciuni cu masini luate in leasing, pe care le-ar vandut folosind acte false, apoi le-ar fi reclamat ca fiind furate pentru a incasa primele de asigurare.

"Din primele cercetari efectuate de catre judiciaristii Capitalei a reiesit faptul ca autoturismele achizitionate in leasing de catre suspecti erau valorificate cu acte false pe teritoriul tarii sau al altor state europene catre cumparatori de buna-credinta, ulterior fiind reclamate ca furate, in vederea incasarii primelor de asigurare", se arata intr-un comunicat de presa al Politiei Capitalei.

In baza acestor informatii, politistii, sub coordonarea unui procuror de la Parchetul Judecatoriei Sector 6, au facut, miercuri si joi, cinci perchezitii domiciliare in Bucuresti, fiind duse la audieri cinci persoane.

Extinzand cercetarile in cazul unuia dintre suspecti, politistii au constatat ca acesta a reclamat faptul ca, in noaptea de 19 spre 20 noiembrie 2012, autoturismul pe care il detinea, proprietate a unei societati de leasing, ar fi fost furat din sectorul 6 al Capitalei.

In urma verificarilor, anchetatorii au stabilit ca autoturismul a fost inmatriculat in Germania la data de 1 octombrie 2012, anterior sesizarii furtului in Romania.

"Continuand verificarile, politistii au stabilit ca suspectul, folosind acte falsificate si fara acordul societatii de leasing proprietare, ar fi vandut autoturismul in Germania, reclamandu-l apoi ca fiind furat. Ulterior, barbatul a notificat societatea de asigurari la care era incheiata polita de asigurare tip CASCO, solicitand de la aceasta recuperarea prejudiciului creat prin presupusul furt al masinii", a precizat Politia Capitalei.

Politistii bucuresteni au mai stabilit ca un alt suspect, administrator la o societate de brokeraj in asigurari, in baza unei intelegeri prealabile cu doi dintre suspecti, ar fi falsificat, la inceputul lunii noiembrie 2012, documentele unui autoturism. Ulterior, acestia ar fi vandut autoturismul unui cumparator de buna-credinta, pentru suma de 5.000 de euro, si, dupa ce au reclamat furtul masinii, au solicitat societatii de asigurare despagubiri in valoare de 8.320 de euro.

"Prin acest mod de operare, cei in cauza ar fi inselat societatile comerciale de asigurari cu suma de aproximativ 20.000 de euro", potrivit sursei citate.

Unul dintre cei cinci suspecti mai comisese si alte infractiuni de inselaciune, acesta fiind urmarit international in baza unui mandat de arestare preventiva emis de Tribunalul Bucuresti.

Unul dintre suspecti a fost arestat preventiv, iar cu un altul, care a fost retinut, va fi fi prezentat instantei de judecata cu propunere de arestare preventiva.

Cercetarile in acest caz sunt continuate de judiciaristii bucuresteni, pentru inselaciune, fals si uz de fals.


Sursa: Mediafax
Aflati mai multe >>

joi, 24 ianuarie 2013

CSA nu obliga asiguratorii sa faca profit pe RCA


Tarifele de prima sunt liber stabilite de catre societatiile de asigurare.Comisia de Supraveghere a Asigurarilor face precizarea ca Ordinul nr.3/2013 de modificare a Normelor RCA adoptat recent nu ii obliga pe asiguratori sa faca profit pe RCA, contrar "informatiilor eronate, aparute in mass-media in ultimele zile", potrivit unui comunicat de presa.

Modificarile aduse Normelor RCA prin Ordinul nr. 3/2013 vizeaza urmatoarele aspecte:


  1. stabilirea tarifelor RCA pe categorii de riscuri (segmentarea tarifelor in functie de diferite criterii stabilite de societate) si nu doar pe categorii de vehicule, asa cum era in trecut;
  2. utilizarea pentru calculul tarifelor a unor metode actuariale general acceptate, care sa ofere un nivel ridicat de incredere, astfel incat cuantumul rezultat al tarifelor RCA sa fie corect si suficient pentru acoperirea tuturor riscurilor asumate si a cheltuielilor aferente;
  3. transmiterea catre CSA in format electronic a calculelor efectuate, avand in vedere complexitatea acestora.

"Legislatia prevede, ca si pana acum, doar obligatia asiguratorilor RCA de a stabili tarifele de prima, astfel incat sa garanteze permanent indeplinirea obligatiilor ce decurg din incheierea contractelor de asigurare RCA, profitul nefacand parte din obligatiile asiguratorului.

Tarifele de prima sunt liber stabilite de catre societatiile de asigurare. Utilizarea unor metode de calcul actuariale consacrate, segmentarea complexa a tarifelor de prima pe multiple criterii, care sa permita identificarea categoriilor de clienti ce prezinta un risc crescut in producerea daunelor, sunt elemente care apreciem ca vor conduce la o calibrare corecta a tarifelor de prima.

Totodata, tarifele de prima sunt stabilite de fiecare societate in functie de portofoliul de clienti caruia societatea doreste sa se adreseze, precum si functie de alte elemente din strategia fiecarei societati", scrie in comunicat.
Aflati mai multe >>

miercuri, 23 ianuarie 2013

CSA decide: Asiguratorii obligati sa stopeze pierderile pe RCA

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a modificat norma privind asigurarea RCA
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a modificat, saptamana trecuta, norma privind asigurarea RCA, astfel incat companiile de profil vor fi obligate sa isi ajusteze tarifele in mod corespunzator pentru a putea acoperi toate cheltuielile aferente acestei clase de asigurari.

Actul normativ prevede ca "pentru fiecare categorie de riscuri omogene considerate, asiguratorii au obligatia de a stabili tarifele de prime astfel incat, cu o probabilitate de cel putin 99,5%, primele estimate pe urmatoarele 12 luni sa acopere toate cheltuielile aferente, cu respectarea legislatiei in vigoare si a principiilor actuariale general acceptate."

Norma anterioara prevedea ca tarifele de prima sa se stabileasca pentru fiecare categorie de vehicule, pe perioade de un an si sa se calculeze pe baze actuariale astfel incat sa garanteze permanent indeplinirea obligatiilor ce decurg din incheierea politelor RCA, constituirea rezervelor tehnice prevazute in legislatie si plata contributiilor catre fondurile stabilite in conformitate cu legislatia, precum si acoperirea cheltuielilor de achizitie si de administrare.

Limitele de despagubire, precum si tarifele de prima vor fi notificate CSA cu cel tarziu 30 de zile inainte de inceperea perioadei in care acestea pot fi practicate. Alaturi de acestea va fi transmisa si o declaratie a actuarului responsabil, insusita si semnata de conducatorul societatii. Calculul actuarial trebuie sa contina prima de risc, incluzand estimarea frecventei daunei si daunei medii, pentru fiecare categorie de risc pentru care este calculat tariful de prima.

De asemenea, companiile sunt obligate sa transmita catre CSA, in format electronic, ipotezele folosite, metodele actuariale si justificarea aplicarii acestora, impreuna cu baza de date utilizata pentru aceste calcule.

Noua norma RCA a intrat in vigoare pe 18 ianuarie 2013, odata cu publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.

Prezentele norme au fost lansate in dezbatere publica inca din noiembrie anul trecut. Potrivit CSA, modificarile urmaresc stabilirea unui mod unitar de calcul actuarial care sa conduca la un cuantum corect al tarifului de prima RCA.



Textul ordinului CSA nr. 3/2013 poate fi citit pe www.vreauasigurare.ro.
Aflati mai multe >>

Tariful RCA va acoperi cheltuielile si marja de profit a companiei de asigurari

Tariful RCA va acoperi cheltuielile si marja de profit a companiei de asigurari
Tarifele de prima la politele auto RCA vor fi stabilite astfel incat subscrierile estimate pentru urmatoarele 12 luni sa acopere riscurile asumate, cheltuielile aferente si marja de profit a asiguratorului, dupa ce autoritatea de reglementare a modificat saptamana trecuta o norma in acest sens.

"Pentru fiecare categorie de riscuri omogene considerate, asiguratorii au obligatia de a stabili tarifele de prime astfel incat, cu o probabilitate de cel putin 99,5%, primele estimate pe urmatoarele 12 luni sa acopere toate riscurile asumate, toate cheltuielile aferente si marja de profit a asiguratorului, cu respectarea legislatiei si a principiilor actuariale general acceptate", se arata in Ordinul CSA 3/2013 de aprobare a normei respective.

Anterior, conform unui ordin CSA din 2011, asiguratorii RCA erau obligati sa stabileasca tarifele de prima pentru fiecare categorie de vehicule, pe perioade de un an, astfel incat sa garanteze indeplinirea obligatiilor, constituirea rezervelor tehnice si plata contributiilor catre anumite fonduri, precum si acoperirea cheltuielilor de achizitie si de administrare.

Prin Ordinul 3/2013, autoritatea de reglementare obliga asiguratorii sa transmita CSA, in format electronic, ipotezele folosite, metodele actuariale (operatiuni pe baza carora, folosind teoria probabilitatilor si statistica matematica, se efectueaza calcule financiare, mai ales la asigurari) si justificarea aplicarii acestora pentru calculul tarifelor de prime RCA, impreuna cu baza de date utilizata pentru aceste calcule.

"Tarifele de prima stabilite vor avea si opinia scrisa a actuarului auditorului financiar al asiguratorului", se spune in ordin.


In prezent, asiguratorii practica pentru polita RCA tarife de prima care pentru acelasi autovehicul si sofer pot fi de doua sau trei ori mai ridicate decat cea mai ieftina polita disponibila pe piata, in functie de compania emitenta.

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate in urma unui accident auto produs din vina conducatorului auto asigurat primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau vatamarile corporale suferite.

Scopul politei este ca persoanele pagubite sa primeasca obligatoriu despagubiri pentru daunele suferite, independent de situatia materiala a celui care a produs paguba.

In 2011, subscrierile RCA au insumat aproape doua miliarde de lei si au reprezentat un sfert din veniturile industriei asigurarilor generale si de viata.

Societatile autorizate sa emita RCA sunt ABC Asigurari, Allianz-Tiriac Asigurari, Generali Romania, Asirom, Euroins Romania, Astra, Omniasig, Carpatica Asig, Groupama Asigurari, UNIQA Asigurari si City Insurance.


Sursa: Mediafax
Aflati mai multe >>

marți, 22 ianuarie 2013

Costurile administrative reduse cu pana la 18% prin crearea cardului de asigurat

Reducerea cu pana la 18% a costurilor administrative pentru angajator
Programul de guvernare al USL prevede reducerea cu pana la 18% a costurilor administrative pentru angajator prin crearea cardului de asigurat in sistemul asigurarilor sociale, elementul de baza al sistemului integrat unic de asigurari sociale ...



Detalii aici: www.vreauasigurare.ro
Aflati mai multe >>

Normele privind preturile unisex in domeniul asigurarilor intra in vigoare

Preturi unisex in domeniul asigurarilorNoile norme UE privind preturile unisex in domeniul asigurarilor, care intra in vigoare vineri, prevad ca asiguratorii din Europa vor trebui sa perceapa, pentru aceleasi produse de asigurare, aceleasi preturi atat pentru femei, cat si pentru barbati, fara deosebiri pe criterii de sex ...

Detalii aici: www.vreauasigurare.ro
Aflati mai multe >>

Costul catastrofelor naturale din 2012

Costul total al catastrofelor naturale in 2012
Costul total al catastrofelor naturale din lume ar urma sa atinga suma de 160 de miliarde de dolari in 2012, apreciaza asiguratorul german Munich Re intr-un studiu publicat joi ...



Detalii aici: www.vreauasigurare.ro
Aflati mai multe >>

Multi romani sunt saraci si traiesc din asigurari sociale de sanatate

Eugen Nicoaescu Ministrul Sanatatii
Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, luni, ca cetatenii romani, in proportie de 90%, sunt saraci si traiesc din asigurari sociale de sanatate, el precizand ca asigurarea sociala de sanatate este una obligatorie, reprezentand un fel de impozit ...

Detalii aici: www.vreauasigurare.ro
Aflati mai multe >>

Valoarea punctului de pensie va fi majorata în 2013

Valoarea punctului de pensie ar urma sa creasca anul acesta cu patru procente
Valoarea punctului de pensie ar urma sa creasca anul acesta cu patru procente, de la 732,8 lei in prezent la 762,1 lei, masura fiind prevazuta in proiectul de Lege a bugetului asigurarilor sociale de stat pe 2013. 


Proiectul de act normativ prevede ca bugetul asigurarilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii se stabileste la venituri in suma de 50.703,8 milioane lei, aceeasi suma fiind prevazuta si la cheltuieli. 

Valoarea actuala a punctului de pensie, de 732,8 lei, a fost stabilita in octombrie 2009. Proiectul de lege mai prevede ca sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale va avea venituri de 291,7 milioane lei, iar la cheltuieli este prevazuta suma de 105 milioane lei, cu un excedent de 186,7 milioane lei. 


Bugetul asigurarilor pentru somaj, aferent sistemului asigurarilor pentru somaj, se stabileste, potrivit proiectului de act normativ, la venituri in suma de 1.476 milioane lei, iar la cheltuieli in suma de 1.689 milioane lei, urmand ca deficitul sistemului inregistrat la sfarsitul lui 2013 sa se acopere din disponibilitatile inregistrate de bugetul asigurarilor pentru somaj in anii precedenti. 


Executivul a luat in calcul o scadere cu 29.000 de persoane a numarului de someri inregistrati, ajungandu-se, la sfarsitul lui 2013, la 465.000 de someri, fata de 494.000, estimat la sfarsitul anului trecut, si la o scadere a ratei medii a somajului la 5,2 la suta in 2013, fata de 5,6 la suta estimata pentru 2012. 




Sursa: Ziarul Financiar
Aflati mai multe >>