luni, 4 februarie 2013
Jumatate dintre medicamentele oncologice care lipsesc sunt pentru copii
Aproape jumatate dintre medicamentele oncologice care lipsesc sunt cele
pentru copii, fiind vorba despre produse ieftine, care costa intre sapte si 15
euro si pentru care nu exista tratament alternativ, a declarat prof. dr. Stefan
Curescu, de la Spitalul Judetean Timisoara.
"Cele mai mari probleme in aprovizionarea cu medicamente
oncologice sunt cele care vizeaza tratamentul copiilor. Sunt medicamente care in
Ungaria se vand cu sapte euro, iar in Serbia, cu 15 euro. Din pacate, medicatia
aceasta ieftina pentru copii nu are inlocuitori. La adulti, exista tratamente
alternative, la copii, nu. De fapt, criza oncologicelor pediatrice dureaza de
doua decenii, iar parintii isi cumpara aceste medicamente. Unii au noroc si
sunt ajutati de diverse fundatii, cum este cea din Timisoara", a spus
profesorul Curescu, luni, la conferinta "Traim in Europa, dar ne tratam in
Romania", organizata in Capitala cu ocazia Zilei Internationale de Lupta Inpotriva
Cancerului.
Cu acelasi prilej, presedintele Federatiei Asociatiilor Bolnavilor de
Cancer din Romania, Cezar Irimia, a spus ca pentru pacientul roman, dupa
momentul diagnosticarii, cel mai important lucru este accesul la tratament.
"Este de notorietate faptul ca, in Romania, lista medicamentelor
gratuite si compensate nu a mai fost actualizata de mai bine de 1.800 de zile.
Aceasta inseamna, concret, ca peste 140 de molecule si indicatii noi, dintre
care multe destinate tratamentului cancerului, asteapta de aproape cinci ani sa
ajunga la pacientii diagnosticati cu cancer si sa-i ajute pe acestia in lupta
crunta cu boala. Prin comparatie, conform unui studiu european, intre momentul
aprobarii unui medicament de catre Agentia Europeana a Medicamentului si cel in
care acesta poate fi prescris in regim compensat de catre medici, in Belgia se
asteapta 392 de zile, in Suedia, 206 zile, iar in Austria, doar 88 de
zile", a mai spus Irimia.
Potrivit presedintelui FABC, din acest motiv, se creeaza o discrepanta
considerabila intre tratamentele disponibile pacientilor din alte tari europene
si cele ale pacientilor romani, dar si o ingradire a drepturilor pacientilor
romani la tratamente de ultima generatie. Astfel, a afirmat Irimia, romanii
ajung sa fie tratati cu medicamente vechi pentru afectiuni cunoscute, care s-au
transformat in boli cronice in multe tari europene, datorita progreselor in
tratament.
"In acest moment, la Comisia de Oncologie de la nivelul Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate sunt pe listele de asteptare peste 1.000 de
bolnavi de cancer. Cu siguranta, nimeni nu isi doreste sa sufere de cancer, dar
fiecare dintre noi trebuie sa avem certitudinea ca, in cazul in care ne imbolnavim,
vom putea beneficia imediat de un tratament care sa ne salveze sau macar sa ne
prelungeasca viata. De aceea, noi speram ca drepturile pacientilor vor deveni o
prioritate, mai ales in conditiile in care avem un program national de sanatate
care ii protejeaza pe pacientii diagnosticati cu cancer, iar reglementarile
care ne privesc vor respecta criteriile transparentei, onestitatii si dreptului
la viata al pacientilor romani", a mai spus Cezar Irimia.
Presedintele FABC a mai aratat ca statul roman, prin faptul ca
blocheaza accesul terapiilor noi pe lista de compensate, incalca Carta
Drepturilor Pacientilor, semnata de toate statele europene inca din 2006. In
aceasta se specifica, in capitolul Dreptul pacientilor la calitatea asistentei
medicale: "Orice persoana, tinandu-se seama de starea sa de sanatate, are
dreptul sa primeasca ingrijirile cele mai adecvate si de a beneficia de cele
mai bune terapii si de medicamente cu cel mai bun raport cost /eficacitate.
Dreptul la calitatea ingrijirilor implica, de asemenea, dreptul la depistare si
la educatie terapeutica, ceea ce necesita o investitie financiara si in
mijloace si presupune asigurarea unui numar de specialisti corect
informati".
Anual, 75.000 de romani sunt diagnosticati cu o forma de cancer,
printre acestia aflandu-se si bolnavi in stadiu avansat, care au nevoie de
tratament intr-un timp cat mai scurt, pentru ca sansele lor de supravietuire sa
ramana la un nivel macar decent.
"Tratamentul cancerului a evoluat foarte mult in ultimii ani,
pentru majoritatea tipurilor de cancer. Exista, insa, si forme de cancer pentru
care abia in ultimii ani au aparut imbunatatiri importante in tratament. Spre
exemplu, pentru cancerul ovarian, anul trecut a aparut un nou medicament -
practic, singurul progres inregistrat in ultimii 15 ani. Din pacate, momentan,
medicamentul nu este disponibil pe scara larga pacientelor din Romania, urmare
a faptului ca nu este inclus pe lista medicamentelor gratuite si
compensate", a explicat prof. dr. Stefan Curescu.
Pentru pacientii care au sansa de a-si putea sustine singuri
tratamentul, fara ajutor din partea statului, terapiile noi au permis ca
acestia sa poata avea o viata sociala activa, precum si o calitate superioara a
vietii.
Adela Rogojinaru, cadru didactic universitar, a povestit drama prin
care a trecut dupa ce a fost diagnosticata recent cu melanom metastatic.
"Daca in septembrie 2012 nu as fi avut norocul sa fiu ajutata prin
finantare caritabila, nu m-as fi aflat astazi in fata dumneavoastra. Am reusit,
cu sprijinul unor oameni minunati, sa imi platesc singura tratamentul, fiind un
caz fericit si rar in acest sens. Va dati seama ce ar fi insemnat sa astept
cinci ani, din acest moment, pentru a avea acces la tratamemtul de care am
nevoie? Ar fi fost, practic, o condamnare la moarte. Adresez si pe aceasta cale
un apel, atat opiniei publice, cat mai ales organelor si institutiilor indreptatite,
sa puna la dispozitia pacientilor cu cancer aceste medicamente noi, pentru ca
bolnavii de cancer nu au, din pacate, timp sa astepte", a spus ea.
Rogojinaru a mai spus ca timpul de asteptare pentru solutii medicale,
ca si durata de decizie pentru finantarea acestora nu sunt simple acte
administrative, ci reprezinta, in realitate, timpul de supravietuire al
bolnavului. "Banii pentru tratarea cancerului inseamna vieti salvate sau
pierdute. Nu sunt prea multe zone de compromis, nu se poate reveni asupra unui
cancer tratat incorect sau tardiv. Accesul bolnavilor la tratamente
individualizate ar trebui sa fie neconditionat si imediat", a aratat ea.
Sursa: Mediafax
joi, 31 ianuarie 2013
Se desfiinteaza Casa de Asigurari de Sanatate?
Proiectul de buget al Ministerului Sanatatii vorbeste despre
desfiintarea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Ministerul sustine ca
este o "eroare materiala" a Ministerului Finantelor.
Un pasaj din bugetul Ministerului Sanatatii confirma pentru prima data
intr-un document oficial intentia ministrului Nicolaescu, comunicata public in
mai multe randuri, de a desfiinta Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si
Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate. Pasajul respectiv ar
echivala cu o schimbare fara precedent in sistemul sanitar romanesc.
La solicitarea HotNews.ro si RFI, Ministerul Sanatatii a precizat ca
prevederea este o "eroare materiala la redactarea proiectului de catre
Ministerul Finantelor Publice". Comunicatul Ministerului NU neaga insa
intentia pe fond, ci doar termenul de realizare a acesteia. Surse
guvernamentale au declarat insa pentru HotNews.ro ca este greu de explicat o
astfel de eroare materiala intr-un proiect de buget care a trecut prin sedinta
de Guvern.
Pasajul, problema si efecte posibile
Anexa 3/26 la Legea Bugetului de Stat este capitolul dedicat
Ministerului Sanatatii. In preambulul bugetului defalcat pe capitole se gaseste
“Documentul Sinteza privind Prioritatile Strategice” pentru anul 2013 si pentru
perioada 2014-2016. In primele pagini se gasesc obiectivele pe care Ministerul
le urmareste. Pasajele urmatoare sunt citate din document:
“Finantarea sistemului de sanatate In acest sens se vor promova masuri
referitoare la: -separarea finantarii serviciilor de sanatate in: -pachet de
servicii de sanatate de baza, pentru toti cetatenii - asigurati si neasigurati
- pachet care va cuprinde domeniile: urgenta, preventie, programe nationale de
sanatate; -pachet de servicii medicale suplimentare pentru cetatenii asigurati
in regim privat."
“Redefinirea pachetului de servicii medicale de baza dezvoltarea in
anul 2013 a unui pachet de baza, pornind de la ghiduri clinice, protocoale de
diagnostic si tratament si trasee de ingrijire ale pacientilor pentru fiecare
tip de patologie. Pachetul de baza va fi asigurat din bugetul de stat
(respectiv fostul FNUASS devenit Agentia de Plati a Ministerului Sanatatii) si
va fi acordat pentru toata populatia, indiferent de calitatea de asigurat sau
neasigurat.
Concomitent cu definirea pachetului de servicii de baza, se va elabora
cadrul legal pentru stimularea asigurarilor privatecomplementare si
suplimentare, prin intermediul carora sa fie acoperite serviciile medicale
neincluse in pachetul de baza. Principalul mecanism stimulativ va fi constituit
de asigurarea deductibilitatii fiscale pana intr-un anumit plafon.
Termen de implementare: 2013.”
Reactia Ministerului Sanatatii
La solicitarea HotNews.ro si RFI, Ministerul Sanatatii a transmis
urmatoarea declaratie:
“In legatura cu partea descriptiva a anexei referitoare la Ministerul
Sanatatii din proiectul de buget pe anul 2013, va precizam ca s-a strecurat o
eroare materiala la redactarea proiectului de catre Ministerul Finantelor
Publice. Astfel, din programul de guvernare al USL, au fost preluate termene
pentru anul 2013, care nu au fost convenite de catre Ministerul Finantelor
Publice cu Ministerul Sanatatii. La solicitarea Ministerului Sanatatii de a
corecta aceste erori, Ministerul Finantelor Publice a decis ca respectivele
corectii sa se realizeze in Comisiile de Buget-Finante. Orice alta interpretare
este in afara strategiei in domeniul sanatatii.”
Casa Nationala de Asgurari de Sanatate nu a putut comenta din lipsa de
informatii.
Cum s-a ajuns aici?
Anul 2012 a fost un esec din punct de vedere al dezbaterii publice pe
legea reformei in sanatate. Startul a fost prost, marcat de conflicte si
atacuri personale fara legatura cu fondul propunerii legislative. Dupa perioada
tumultuoasa din iarna anului trecut, a fost pusa in dezbatere publica o noua
forma a legii. Documentul a ajuns si in Parlamentul Romaniei, dar din
considerente politice (suspendarea presedintelui in vara si alegerile din
iarna), proiectul s-a blocat si nimeni nu mai discuta nimic pe marginea lui.
Ca era buna sau proasta legea din 2012 nu este subiectul acestui
articol. Mai important este faptul ca se vorbea public despre text, ca au fost
angajate consultari cu toti actorii implicati in sistem si ca procesul normal
de elaborare a unei reforme era pe cursul cel bun al gasirii unei solutii de
compromis.
In discutiile avute cu delegatia Fondului Monetar International, a
Comisiei Europene si a Bancii Mondiale, ministrul Eugen Nicolaescu a manifestat
intentia de a renunta la procesul de elaborare a unei legi de reforma sanitara.
Informatia a fost confirmata oficial de Theodor Stolojan dupa intalnirea dintre
delegatie si PDL. Stolojan confirma ceea ce surse apropiate discutiilor
spusesera anterior. Ministrul Nicolaescu ar dori sa modifice cadrul legal
existent prin Ordonante de Urgenta si sa treaca astfel de procesul normal de
dezbatere publica absolut necesar acceptarii unei asemenea schimbari atat de
catre populatie, cat si de actorii din sistem.
Mai mult, exista informatii neoficiale ca ministrul Nicolaescu ar fi
comunicat delegatiei FMI in ultimul moment intentia sa de a desfiinta Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate, fara a avea insa acordul finantatorilor
internationali.
Posibile efecte ale schimbarii
Cu alte cuvinte, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate ar putea fi
desfiintata avand in vedere ca FNUASS nu va mai exista. Banii pe care romanii
ii platesc acum sub forma de contributie la asigurari ar ajunge direct la
Ministerul Sanatatii. Efectele unei astfel de eventuale schimbari ar fi majore
asupra intregului sistem de sanatate - de la colectarea fondurilor si pina la
cheltuirea lor.
Iata citeva intrebari legate de aplicarea unei astfel de masuri:
- Sub ce forma se vor colecta banii la buget? Va fi instituita o taxa de sanatate aplicabila ca procent din venitul brut al angajatilor?
- Ce se intampla cu actuala contributie a angajatorului? Va fi ea eliminata intr-o tentativa liberala de a relaxa fiscalitatea si de a crea locuri de munca? Cati bani vor fi colectati si cine ii va strange?
- Unde vor ajunge banii: intr-un cont colector separat sau direct la bugetul consolidat? Aici exista riscul ca Guvernul sa realoce in perioade de criza fonduri din sanatate catre alte resorturi bugetare. Va fi o prevedere care sa impiedice acest fenomen acuzat indelung in termenii bugetului consolidat?
- Care va fi baremul de deductibilitate a asigurarilor private? Daca acesta este prea jos, populatia nu va fi stimulata sa incheie asigurari private care sunt cheia sistemului in varianta Nicolaescu. Iar deductibilitatea importanta va fi cea a asigurarii complementare (cea pe care, cel putin teoretic, ar trebui sa o incheie fiecare dintre noi) si nu cea a asigurarii suplimentare (premium).
- Care sunt asiguratorii privati interesati sa participe la acest sistem? La tentativa trecuta de reforma nu s-a intrunit numarul minim de asiguratori privati dornici sa preia responsabilitatea sanatatii romanilor. In ce conditii vor putea firmele sa intre pe piata? Care le va fi rolul? Cum vor intra in contract cu furnizorii de servicii medicale?
- Cine va avea atributii de control in sistem si cum va fi el realizat? Una din problemele ridicate de companiile de asigurari la incercarea de reforma din 2012 a fost faptul ca nu au personal instruit sa monitorizeze furnizorii de servicii. Controlul in sistemul sanitar romanesc este si asa subdimensionat si ineficient. Vor exista doua structuri: una publica si una privata?
- Se poate implementa noua varianta de sistem fara cardul electronic de sanatate? Deocamdata proiectul este intarziat, licitatiile sunt in contestare. La o organizare cu atributii atat in domeniul public (pachetul de baza) cat si in domeniul privat (pachetele complementare si suplimentare) singura modalitate de control eficient a cheltuirii banilor este cea electronica prin software specializat. In prezent ruleaza un proiect pilot in judetul Arad ale carui rezultate nu sunt cuantificate.
- Ce se va intampla cu medicamentele compensate? Ce categorii de medicamente compensate vor fi decontate de cine? Si din ce asigurare? Ministrul Nicolaescu a anuntat intentia de a modifica lista compensatelor, probabil tinand cont de recomandarile Institutului britanic NICE, facute anul trecut. Tentativa din 2012 a fost aproape esuata. Desi s-au eliminat unele medicamente de pe lista, cum ar fi Gingko Biloba, derivatele substantei active (medicamente inrudite) au ramas pe lista, asadar efectul este nesemnificativ.
- In fine, ce se va intampla cu activele CNAS si cu cele ale Caselor Judetene de Asigurari? Si cu personalul Caselor Judetene?
Asociatia Spitalelor din Romania – Florian Popa, presedinte
Prea mult nu am inteles, nu stiu ce se intentioneaza cu aceasta Agentie
de Plati, nu stiu cum vor functiona Agentiile de Plati in locul Caselor de
Asigurari. Eu inteleg de aici ca actualele Case Judetene vor fi inlocuite de
Agentii Regionale de Plati, existand si o agentie centrala. Or, asta e o
modificare care n-a mai fost in tara, n-am gasit similitudini in tari pe care
le cunosc din perspectiva organizarii sistemelor de sanatate in comunitatea
europeana. Cred ca ar trebui sa explice in primul rand ministerul ce vrea sa
faca. Daca decizia e similara cu defiintarea Caselor de asigurari de sanatate,
asta implica o schimbare serioasa in sistem, ceea ce impune o metodologie
foarte bine gandita inainte de a fi aplicata.
E foarte greu de tras o concluzie. Avem multe necunoscute ... Care pachet
de baza, care fost Fond, ce Agentii? Ar trebui facute pe rand si explicate...
Poate Agentiile astea regionale vor urma modificarii Constitutiei si aparitiei
celor 8 regiuni de care se vorbeste atata? in momentul asta nu se intelege
nimic...
Colegiul Medicilor – Vasile Astarastoae, presedinte
“Ceea ce se propune e o schimbare radicala si sunt suficient de sceptic
incat sa spun ca nu se poate realiza intr-un termen atat de scurt. Un an e
putin... De ce? Pentru ca ar trebui schimbata toata legislatia actuala. Iar
infiintarea unei agentii de plati subordonate unui minister este o transformare
in finantarea bugetului de sanatate – de la bugetul de stat si nu de la fondul
unic. Deci ori e cal, ori magar. Nu se poate asin. Trebuie in primul rand sa se
decida ce fel de sistem de sanatate vrem... Daca e finantat de la bugetul de
stat, contributia la fond va veni ca o
taxa pe sanatate, ca un nou impozit si trebuie discutat si statutul
acesteua. Sau.. ramanem cu un sistem de asigurari de sanatate, dar atunci nu
mai avem agentie de plati. Nu stiu daca e bine sau rau... Asemenea schimbare
trebuie discutata si acceptata strict politic, aici Parlamentul trebuie sa
decida care e drumul cel mai bun, dar in urma unor dezbateri. Pentru ca asa,
facute pe genunchi si la plezneala va iesi o mare harababura din punct de
vedere economic, contabil, legal ... etc."
Sursa: HotNews.ro si RFI
Generali isi propune sa vinda cu 50% mai multe polite de calatorie online
Daca pe segmentul asigurarilor de locuinta sau al celor auto, piata se confrunta cu probleme reale, sunt si categorii de produse care cunosc o crestere multumitoare in aceasta perioada.
Un exemplu il reprezinta asigurarile travel, devenite un element obisnuit pentru romanii care aleg frecvent sa isi petreaca vacantele in afara tarii. Si pentru ca suntem in plin sezon de schi, multe dintre companiile din piata au venit in intampinarea clientilor cu produse concepute special pentru nevoile celor care practica sporturi de iarna.
"Pe segmentul asigurarilor de calatorie pentru sporturile de iarna, evolutia vanzarilor a inregistrat un trend ascendent. In perioada noiembrie 2012 - ianuarie 2013 am avut o crestere de 25% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut", ne-a declarat Iuliana HAMPU, Head of Travel Office, GENERALI Romania.
La inregistrarea acestor rezultate a contribuit si strategia de vanzare folosita de companie pentru produsul sau Xtreme. Pana pe 28 februarie 2013, asiguratii beneficiaza de doua extra acoperiri, respectiv asistenta rutiera in limita a 1.000 EUR si asigurarea echipamentului de iarna in limita a 500 EUR.
De altfel, pentru GENERALI Romania, investitiile in segmentul travel au constituit mereu o prioritate. La jumatatea anului 2011, a fost relansat microsite-ul dedicat asigurarilor de calatorie www.generalitravel.ro. In acest context, conform oficialilor companiei, politele de calatorie emise online au inregistrat o crestere de 30%, la sfarsitul anului 2012, comparativ cu anul 2011, iar tendintele pentru acest an sunt cat se poate de optimiste.
"Pe segmentul online de vanzari directe ne propunem anul acesta cresteri de pana la 50% fata de 2012. Aceste cresteri sunt datorate, in mod special, faptului ca in ultima perioada tot mai multi turisti aleg sa isi petreaca vacantele in afara Romaniei si achizitioneaza servicii turistice direct prin sistemele de rezervari de profil", a adaugat Iuliana HAMPU.
Organizatia Mondiala a Turismului a declarat la inceputul acestei saptamani ca numarul turistilor de pe intregul glob a depasit, in 2012, pentru prima data, un miliard, cu 4% mai mult fata de anul anterior. De asemenea, pentru 2013 exista in continuare perspective de dezvoltare, ceea ce va conduce la o crestere fireasca a vanzarilor pe segmentul asigurarilor mediacale de calatorie.
Sursa: 1asig.ro
CSA schimba metodologia de calcul a rezervelor de daune neavizate pe RCA
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a modificat legislatia secundara privind
metodologia de calcul si evidenta a rezervelor tehnice minimale pentru
activitatea de asigurari generale, puse in aplicare prin Ordinul Presedintelui
CSA nr. 3.109/2003. Ordinul nr.5/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I,
nr.59 din 28 ianuarie a.c., prevede modificarea Anexei la norma, care
stabileste metodologia de calcul a rezervei de daune neavizate
aferenta contractelor de asigurari obligatorii RCA pentru prejudicii
produse prin accidente de circulatie.
Obligativitatea noilor metode de calcul este valabila
pentru asiguratorii care la data pentru care se efectueaza calculul au subscris
riscuri pe linia RCA de cel putin 5 ani. Restul asiguratorilor
urmeaza sa utilizeze aceeasi metodologie folosind estimari statistice
corespunzatoare unui istoric de cel putin 5 ani.
"In vederea efectuarii calculului se analizeaza datele trimestriale
aferente dosarelor de dauna pentru contractele de asigurari obligatorii de
raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de
vehicule, inregistrate in ultimii 5 ani (respectiv 10 perioade semestriale)
anteriori datei pentru care se efectueaza calculul", se precizeaza in
norma.
Astfel, valorile ajustate ale daunelor platite, ale daunelor platite
cumulate si ale rezervelor de daune avizate aferente contractelor de
asigurari obligatorii de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de
vehicule, care se iau in calculul rezervei de daune neavizate, se
stabilesc pe baza datelor raportate conform tabelelor 1-3 si se raporteaza
conform tabelelor 4-6 din urmatoarea Anexa.
In calculul valorilor ajustate ale daunelor platite, daunelor platite
cumulate si ale rezervelor de daune avizate, asiguratorul va putea
exclude, potrivit normativului, dosarele de daune care au fost luate
initial in calculul rezervei de daune avizate, pentru care a facut
ulterior dovada respingerii la plata, precum si dosarele a caror valoare
depaseste 97,5% din distributia valorii daunelor inregistrate de
asigurator.
In vederea motivarii excluderii dosarelor de dauna din calculul rezervei de daune neavizate,
asiguratorul trebuie ca, la cererea CSA, sa prezinte, in format electronic,
testele statistice utilizate pentru identificarea valorilor anormale si o
evidenta separata a daunelor excluse din calculul rezervei de daune neavizate.
Pentru aceasta asiguratorul este obligat sa asigure arhivarea acestor date pe o
perioada de cel putin 10 ani.
De asemenea, in noul ordin CSA este prevazut ca, trimestrial, actuarul sa
calculeze rata daunei si rata daunei combinata pentru ultimele 12 luni si sa
efectueze teste de adecvare (run-off) a rezervelor. "Rezultatele obtinute
vor fi comunicate consiliului de administratie si/sau consiliului director
si/sau consiliului de supraveghere, dupa caz, precum si conducerii executive a
asiguratorului. Daca se constata neadecvarea rezervelor sau a primelor,
conducerea societatii va elabora un plan de masuri", se arata in actul
normativ.
Sursa: 1asig.ro
Metropolitan Life isi consolideaza prezenta in Brasov
- Metropolitan Life aduce pe plan local expertiza, puterea si stabilitatea financiara ale unui lider global cu o traditie de 145 de ani, alaturi de experienta si profesionalismul a peste 14 ani de prezenta pe piata romaneasca;
- Metropolitan Life este brandul sub care opereaza in Romania companiile afiliate grupului MetLife - Metropolitan Life Insurance Company;
- Metropolitan Life pune la dispozitia brasovenilor produse diversificate si competitive de protectie financiara, oferind cele mai bune solutii de asigurare de viata, de sanatate si planuri de pensii prin anuitati garantate;
- Aproape un sfert din brasovenii care detin asigurari de viata au ales Metropolitan Life, iar dintre acestia peste 50% au ales asigurarile de viata traditionale, cu beneficii garantate, ceea ce arata ca preferintele brasovenilor se aliniaza cu structura portofoliului companiei.
Grupul MetLife - Metropolitan Life Insurance Company, a intrat pe piata din Romania in 2010, prin achizitia Alico Asigurari si Alico Pensii in noiembrie 2010. In 2012, grupul a reconfirmat angajamentul pe care si l-a luat fata de piata din Romania prin achizitia ex-Aviva Asigurari de Viata, care si-a schimbat totodata denumirea juridica in Metropolitan Life Asigurari.
Metropolitan Life ofera clientilor sai din Brasov cunostintele si experienta acumulate ca lider global in asigurari de viata prin produse si servicii inovatoare. Metropolitan Life analizeaza nevoile reale ale clientilor la nivel local si dezvolta produse ce acopera o gama extinsa de necesitati de protectie financiara.
„Expertiza, serviciile la standarde superioare si inovatia sunt elementele care, sub umbrela unui brand global ca Metropolitan Life, ne vor ajuta sa ducem asigurarile de viata la un alt nivel, asa cum promite si denumirea brandului nostru: unul metropolitan", a declarat Theodor Alexandrescu, Chief Executive Officer.
„Aducem laolalta sub marca Metropolitan Life puterea si stabilitatea financiara ale grupului din care facem astazi parte, precum si experienta si profesionalismul a peste 14 ani pe piata locala. Compania noastra pune la dispozitie cele mai bune solutii de asigurare de viata, de sanatate si planuri de pensii prin anuitati garantate, preluand expertiza si practica pe care grupul o detine in piete mature, Metropolitan Life Insurance Company fiind lider de piata in Statele Unite in anuitati garantate si asigurari de sanatate", a adaugat Theodor Alexandrescu.
„Metropolitan Life Brasov reprezinta o echipa de peste 35 de profesionisti, care isi desfasoara activitatea in 3 agentii si care cunosc foarte bine nevoile si asteptarile clientilor la nivel local. Principalul avantaj al acestei noi strategii de aderare la liderul global Metropolitan Life este cresterea resurselor si a expertizei, iar principalii beneficiari vor fi clientii nostri. Avem o echipa extrem de bine pregatita si motivata si punem la dispozitia clientilor produse diversificate si competitive de protectie financiara marca Metropolitan Life, pe care le imbunatatim constant pentru a satisface cele mai exigente asteptari si a acoperi toate nevoile clientilor", a mentionat Nicoleta Kolumban, Director Regional Metropolitan Life.
Aproape un sfert din brasovenii asigurati au ales deja produsele Metropolitan Life, riscul acoperit prin acestea ridicandu-se la peste 100 de milioane de lei. Beneficiile primite de brasoveni pana in acest moment din despagubiri au insumat aproape 1,3 milioane lei, pentru diverse riscuri incluse in politele de asigurare de viata, de sanatate sau afectiuni grave.
In ceea ce priveste pensiile private obligatorii, aproape 17.000 de brasoveni vor primi pensia privata de la Metropolitan Life.
„Pentru clientii nostri, este esential sa aiba certitudinea ca vom fi aici pe termen lung, iar Metropolitan Life a demonstrat angajamentul ferm fata de piata din tara noastra, prin achizitiile realizate si investitia in companiile noastre. Obiectivul Metropolitan Life este sa devina lider de piata in Romania pana in anul 2016, atat prin crestere organica, cat si prin alte potentiale achizitii. In urmatorii ani, in linie cu obiectivul general al companiei, ne propunem sa dublam numarul clientilor nostri, precum si numarul agentilor care sa le ofere cele mai bune produse si servicii dedicate", a conchis Theodor Alexandrescu.
Despre Metropolitan Life in Romania
Alico Asigurari Romania S.A. (Alico Asigurari), Alico Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A. (Alico Pensii) si fosta Aviva Asigurari de Viata S.A. (Metropolitan Life Asigurari) sunt companii afiliate MetLife, Inc. Alico Asigurari si ex-Aviva Asigurari au preluat deja identitatea grupului si functioneaza sub brandul Metropolitan Life. Procesul de preluare a noului brand de catre Alico Pensii se va desfasura separat.
Companiile Metropolitan Life sunt afiliate grupului MetLife (Metropolitan Life Insurance Company) - un lider global in asigurari de viata. Brand-ul Metropolitan Life se bazeaza pe istoria si succesul grupului nostru realizate de-a lungul celor 145 de ani in care a castigat increderea a peste 90 de milioane de clienti. La origine, "metropola" de unde provine numele grupului era orasul New York, acolo unde acesta a fost infiintat in 1868. Astazi, prin filialele si companiile sale afiliate, MetLife detine pozitii de conducere in piete din Statele Unite, Japonia, America Latina, regiunea Asia Pacific, Europa si Orientul Mijlociu.
In Romania, Metropolitan Life:
- Este numarul 3 in piata de asigurari de viata, cu 16% cota de piata - 11,90% Alico Asigurari & 4,22% Aviva Asigurari
- Are peste 14 ani de activitate pe piata locala de asigurari de viata
- Este alegerea a peste 1 milion de clienti
- Este numarul 1 in asigurari garantate - accidente si imbolnavire
miercuri, 30 ianuarie 2013
Aegon a cumparat afacerile cu asigurari si pensii private ale Eureko
Grupul
Aegon este activ in Romania din 2007 si are operatiuni in Ungaria, Cehia,
Slovacia si Turcia. De asemenea, Aegon si-a anuntat recent intrarea pe piata din
Ucraina.
Tranzactia
privind cumpararea Eureko ar trebui sa se incheie in a doua jumatate a acestui
an. Dupa incheierea achizitiei, Aegon va deveni al treilea jucator din piata
pensiilor private, cu aproximativ 650.000 de participanti.
Solicitati
sa-si spuna punctul de vedere, reprezentantii companiei au avut o pozitie mai
mult decat evaziva:
"Grupul
Achmea, din care fac parte Eureko Asigurari si Eureko Societate de Administrare
a unor Fonduri de Pensii Private, a cautat dintotdeauna sa identifice oportunitati
noi in vederea dezvoltarii si consolidarii business-ului, care sa se potriveasca
din punct de vedere strategic cu planurile pe termen lung ale grupului. Drept
urmare, au existat si vor exista discutii strategice pentru a investiga si
identifica cea mai buna combinatie de oportunitati care ar aduce valoare
business-ului si clientilor nostri. Nu putem comenta orice zvon aparut in piata
in aceasta privinta", a spus Alexandru Leondari, Director Adjunct Eureko.
Eureko
Asigurari este o companie ce detine o cota de sub 1% din piata locala de asigurari,
specializata in vanzarea de asigurari de sanatate şi de viaţa. Grupul olandez
Eureko a intrat in Romania odata cu preluarea grupului elen Interamerican, in
anul 2001.
Eureko
a fost liderul pieţei de asigurari private de sanatate din Romania, dar a
pierdut aceasta poziţie in 2012. In urma cu trei ani, Eureko si-a vandut
participatia detinuta la spitalul privat Euroclinic catre furnizorul de
servicii medicale private Centrul Medical Unirea.
In
acel moment, Frans Van der Ent, country manager al Eureko, spunea ca decizia de
vanzare a Euroclinic nu a fost motivata de probleme financiare ale grupului, ci
de o reevaluare a tuturor business-urilor grupului in Romania. Eureko are ca
acţionar majoritar grupul Achmea, care in ultimii ani a iesit de pe toate
pieţele considerate neprofitabile şi a anunţat ca se va concentra asupra
afacerilor din Grecia, Turcia şi Rusia.
In
Romania, Eureko a inregistrat pierderi anuale, in mod constant in perioada
2001-2011. Rezultatul financiar al companiei aferent anului 2011, de exemplu,
arata o pierdere de 6 milioane de lei.
Grupul
olandez Aegon a intrat in Romania in 2007 prin infiintarea unei companii de
administrare de fonduri de pensii private in parteneriat cu Banca Transilvania.
Ulterior, banca a iesit din acest parteneriat, iar grupul a mai infiintat in
Romania si compania Aegon Asigurari de Viaţa.
La
jumatatea lui 2011, Aegon Asigurari de Viaţa a anunţat ca va fuziona cu
subsidiara din Polonia a grupului olandez Aegon, in cadrul unui plan de
reorganizare a operaţiunilor din Europa Centrala şi de Est.
Grupul
Aegon a traversat in ultimii ani un amplu proces de reorganizare şi a anunţat
recent ca vrea sa işi consolideze poziţia in Europa Centrala şi de Est.
Compania
de administrare a fondurilor de pensii private Eureko Pensii a inregistrat in
2011 pierderi de 8,9 milioane de lei, in scadere cu 25% faţa de 2010, iar Aegon
Pensii şi-a redus pierderile de la 1,6 milioane lei la 549.000 lei.
Sursa: Mediafax
Tot ce trebuie stiut despre asigurarea RCA
Ce este asigurarea RCA?
Asigurarea
RCA este o asigurare prin care tertii prejudiciati in urma unui accident auto,
produs din vina conducatorului auto asigurat, primesc despagubiri pentru
daunele materiale si/sau decesul ori vatamarile corporale suferite in acel
accident.
De ce este asigurarea RCA obligatorie?
Toate persoanele fizice sau juridice care au in proprietate vehicule inmatriculate/inregistrate in Romania au obligatia de a incheia asigurarea RCA si de a aplica pe parbrizul vehiculului intr-un loc vizibil din exterior vigneta primita odata cu polita de asigurare.
Scopul acestei asigurari este ca cel pagubit sa primeasca despagubiri pentru daunele suferite, indiferent de situatia materiala a celui care a produs paguba.
In acest fel, asigurarea RCA este atat in interesul tertului pagubit, cat si in interesul celui care a produs paguba.Trebuie remarcat faptul ca s-ar putea intampla ca, doar dintr-o mica neatentie, un conducator auto sa produca celui pe care l-a accidentat pagube evaluate la o suma considerabila, suma care i-ar afecta resursele financiare de care dispune sau chiar le-ar depasi. Avand in vedere acest aspect, cel care circula fara a avea o asigurare de raspundere civila auto valabila isi asuma un risc enorm.
Incheierea asigurarii RCA
Puteti incheia contractul de asigurare RCA cu oricare din societatile de asigurare autorizate in acest sens. La incheierea contractului pe o perioada de 6 sau 12 luni, in functie de optiunea dvs., vi se elibereaza poliţa de asigurare obligatorie de raspundere civila a vehiculelor, impreuna cu vigneta şi documentul internaţional de asigurare Carte Verde.
Incepand cu 1 ianuarie 2010, politele de asigurare RCA sunt emise numai in sistem electronic.
Vigneta RCA
Vignetele valabile incepand din 2011 sunt nu doar inseriate, ci si numerotate
pentru a se asigura un plus de siguranta in ceea ce priveste veridicitatea politei
de asigurare RCA cumparate.
Asigurati-va ca, odata cu polita, v-a fost inmanata si vigneta RCA. Verificati
ca vigneta sa fie inseriata si numerotata, iar numarul de pe aceasta sa fie mentionat
si pe polita de asigurare.
CSA subliniaza faptul ca asiguratorii care au fost autorizaţi sa practice
asigurarea obligatorie RCA işi asuma raspunderea pentru toate poliţele RCA, cat
şi pentru toate vignetele eliberate, şi pentru toate erorile sau omisiunile aparute
la emiterea poliţelor de asigurare RCA fie direct, fie prin intermediarii in
asigurari.
Unde este valabila asigurarea RCA?
Asigurarea obligatorie RCA este valabila cel puţin pe:
- teritoriul Romaniei;
- teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene şi cele aparţinand Spaţiului Economic European;
- teritoriul statelor care leaga direct doua ţari membre ale Uniunii Europene in care nu exista birou naţional.
Asiguratorii pot extinde valabilitatea teritoriala a poliţei. Ţarile in care
asigurarea este valabila sunt precizate in poliţa.
Despagubiri acordate in temeiul asigurarii RCA
In conformitate cu legislatia in viigoare, asiguratorul RCA are obligaţia de a
despagubi partea prejudiciata pentru prejudiciile suferite in urma accidentului
produs prin intermediul vehiculului asigurat, potrivit pretenţiilor formulate in
cererea de despagubire, dovedite prin orice mijloc de proba.
Fara a se depaşi limitele de despagubire prevazute in contractul de asigurare
RCA, in condiţiile in care evenimentul asigurat s-a produs in perioada de
valabilitate a poliţei de asigurare RCA, se acorda despagubiri, in forma baneasca,
pentru:
- vatamari corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial;
- pagube materiale;
- pagube consecinţa a lipsei de folosinţa a vehiculului avariat;
- cheltuieli de judecata efectuate de catre persoana prejudiciata.
Riscurile acoperite prin asigurarea obligatorie RCA, dar si excluderile sunt
descrise AICI.
Limite de despagubire
Despagubirile platite de o societate de asigurare, in baza asigurarii RCA incheiata
pentru vehiculul care a produs accidentul, nu vor depasi valoarea prejudiciilor
cauzate si nici limitele de raspundere la care s-a angajat asiguratorul.
Asiguratorii RCA au obligaţia de a stabili limite de raspundere (de despagubire),
care nu pot fi mai mici decat limitele de despagubire prevazute de Normele in vigoare privind asigurarea RCA emise de catre Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor.
Plata primelor de asigurare
Tarifele de prime aferente asigurarii obligatorii RCA difera de la societate la
societate si, in mod obligatoriu, sunt publicate pe site-urile proprii ale
acestora. Societatile de asigurare isi stabilesc propriile tarife de prima RCA si
le notifica Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, fara ca acestea sa fie insa
supuse aprobarii CSA.
La tarifele afisate, asiguratorii pot aplica diferiti coeficienti proprii de de
reducere sau de majorare a primei de asigurare, in functie de diverse criterii
pe care asiguratul le-ar putea indeplini. Dupa aplicarea acestor corectii
proprii, asiguratorii au obligatia sa aplice sistemul bonus-malus pentru a
determina prima de asigurare pe care asiguratul trebuie sa o plateasca.
Sistemul bonus-malus este reglementat prin normele emise de catre CSA si inseamna
ca prima de asigurare pe care asiguratul/utilizatorul persoana fizica o va plati
depinde de istoricul sau de daunalitate realizat intr-o perioada de referinta.
Astfel, daca asiguratul se incadreaza in una dintre clasele de bonus, prima de
asigurare va fi redusa, iar daca se incadreaza in una dintre clasele de malus,
prima de asigurare va fi majorata.
Ce trebuie facut dupa producerea daunei?
Daca ati fost pagubit in urma unui accident produs de un vehicul, trebuie sa va
adresati asiguratorului celui care este vinovat de producerea daunei, cu
procesul-verbal de constatare de la politie sau, dupa caz, cu exemplarul
formularului ”Constatare amiabila”. La acest link Constatarea amiabilade accident aflati in ce conditii poate fi utilizat acest formular,
care sunt avantajele utilizarii acestuia si care sunt pasii de urmat.
Pentru deschiderea dosarului de dauna va puteti adresa oricarei unitati
teritoriale a asiguratorului respectiv, indiferent de unitatea care a emis polita.
Retineti cateva aspecte importante:
Partea pagubita are dreptul de a solicita despagubiri pentru prejudiciile
produse vehiculului si inainte de efectuarea reparatiei acestuia.
Asiguratorul RCA are obligatia de a stabili cuantumul despagubirii la valoarea
preturilor practicate de catre unitatile de specialitate sau prevazute in
cataloagele de specialitate astfel incat despagubirea primita sa-i permita
pagubitului efectuarea reparatiilor.
Reamintim totodata faptul ca, in orice situatie, pagubitii au posibilitatea de
a efectua reparatia la orice unitate reparatoare doresc, indiferent daca
aceasta se afla sau nu pe lista service-urilor cu care societatea de asigurare
are incheiate conventii de colaborare.
Asiguratorul RCA are obligatia de a efectua plata dosarelor de dauna, in maxim
10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si
cuantificarii daunei.
Daca asiguratorul RCA are suspiciuni intemeiate cu privire la modul de
producere a accidentului, are obligatia de a comunica in scris asiguratului si
pagubitului, in termen de 10 zile de la data avizarii daunei, intentia de a
desfasura investigatii. Aceste investigatii nu pot dura mai mult de 3 luni de
la data avizarii daunei.
Asiguratorii RCA au dreptul sa efectueze propriile investigatii indiferent daca
accidentul a fost protocolat prin Proces verbal al Politiei sau prin formularul
Constatare amiabila de accident.
In vederea solutionarii dosarului de dauna, stabilirii dreptului la despagubire
si a cuantumului acesteia, societatile de asigurare iau in considerare toate
documentele existente la dosar, putand utiliza si alte mijloace de proba,
inclusiv expertizele tehnice cu privire la accident realizate de experti
tehnici autorizati.
In situatia in care sunteti nemultumit de modul de solutionare a dosarului dvs.
de dauna aveti la dispozitie urmatoarele modalitati de actiune:
Conform legislatiei emise de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor,
societatile de asigurare au obligatia sa aiba stabilite proceduri de solutionare
a reclamatiilor, astfel incat va puteti adresa cu reclamatie direct la
societatea de asigurare in cauza.
Va puteti adresa cu reclamatie la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor care
va analiza si solutiona reclamatia dvs. conform prevederilor legale in vigoare.
De asemenea, orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale,
potrivit legislatiei din Romania, se poate adresa instantei de judecata pentru
repararea prejudiciului.
In situatia in care ati fost pagubit in urma unui accident produs de un vehicul
asigurat dar inmatriculat in strainatate, va puteti adresa Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania pentru asistenta.
In situatia in care cel vinovat de producerea daunei nu este identificat sau nu
detine o asigurare obligatorie RCA valabila la data producerii accidentului, va
recomandam sa va adresati Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.
Daca sunteti neasigurat
Daca nu incheiati asigurarea obligatorie RCA sau nu o mentineti in valabilitate
in mod continuu, prin plata primelor de asigurare, savarsiti o contraventie.
Contraventia se constata de catre personalul Politiei si se sanctioneaza cu:
amenda de la 1000 RON la 2000 RON, retinerea certificatului de inmatriculare si
placutelor de inmatriculare/inregistrare, pana la prezentarea documentului
privind incheierea asigurarii.
Calitatea de neasigurat RCA poate fi constatata si prin compararea de catre
DRPCIV - Ministerul Administraţiei şi Internelor a parcului de vehicule inmatriculate
cu baza de date la nivel national privind asigurarile RCA valabile (CEDAM). Informatiile din aceasta baza nationala de date
sunt transmise exclusiv de catre societatile de asigurare care incheie asigurarile
obligatorii RCA. Daca aveti o asigurare RCA valabila si cu toate acestea nu va
regasiti in aceasta baza de date, solicitati societatii de asigurare care v-a
emis polita sa transmita in CEDAM informatiile privind asigurarea dumneavoastra.
S-a batut in cuie cu FMI nivelul maxim al coplatii de 10 lei
Premierul Victor Ponta a declarat, marti, ca s-a stabilit in discutiile cu FMI ca nivelul maxim al coplatii sa fie de 10 lei, Ministrul Sanatatii urmand sa elaboreze procedura pana in luna martie, in care se va stabili si daca cei 10 lei se vor achita pe ziua de internare sau doar o data, la externare.
El a precizat ca lamuriri suplimentare legate de coplata - daca se achita pe zi sau la externare - vor putea fi date de catre Ministrul Sanatatii in martie, cand vine si cu pachetul de baza.
"Eu un singur lucru am vrut sa ma asigur si asta am discutat cu cei de la FMI, ca valoarea coplatii in primul rand nu priveste consultatiile, nu priveste medicii de familie, nu priveste tot ceea ce e in afara internarii si in al doilea rand ca nu va depasi o suma de 10 lei. Sigur, pentru cei care nu au resurse financiare conteaza, dar de principiu nu e o suma imposibil de suportat", a spus Premierul Victor Ponta. El a precizat ca s-a batut in cuie ca valoarea coplatii sa fie de maximum 10 lei.
Intrebat daca cei 10 lei se vor achita pe ziua de internare sau doar o data, la externare, Ponta a raspuns: "Tocmai de aceea vreau in momentul in care ministrul Sanatatii face toata procedura pana in martie, intai sa o prezinte in Guvern si dupa aceea si noua".
Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, luni, ca masura coplatii in sistemul sanitar va fi implementata cu o "valoare modesta", doar in sistemul spitalicesc, incepand cu 1 martie 2013, la momentul externarii.
Nicolaescu a precizat ca ministerul s-a angajat ca, incepand cu contractul-cadru, respectiv cu 1 martie 2013, sa fie implementat un sistem de coplata "pe caz externat".
"Adica, pe cine iese din spital si nu pe cine se adreseaza spitalului ca sa obtina sau nu un anume serviciu medical, deci foarte precis pe cine iese din spital, deci pe caz externat, iar valoarea ei, care va fi cu adevarat o valoare simbolica, o valoare modica, va fi stabilita la contractul-cadru, odata cu 1 martie 2013", a mai spus ministrul.
El a refuzat sa faca precizari legate de posibilul cuantum al taxei mentionate, insa a precizat ca la sfarsitul anului 2013 se va realiza o evaluare cu privire la eficienta acestui sistem de coplata pentru a se decide daca va fi mentinut.
Sursa: Mediafax
marți, 29 ianuarie 2013
Cat de sincer este brokerul tau de asigurare?
Lumea financiara incepe sa se intrebe unde se termina starea de normalitate si unde incepe conflictul de interese in cazul brokerilor de asigurari platiti si de vanzator, si de cumparator.
"La mai bine de opt ani de cand Eliot Spitzer, procurorul general al statului New York, ridica un semn de intrebare asupra comisioanelor primite de brokeri de la societatile de asigurare, asiguratorii continua sa plateasca miliarde de euro catre intermediari." Aceasta este prima fraza dintr-un text publicat recent de Financial Times. Elliot Spitzer a desfasurat, pe parcursul anului 2004, o investigatie care a dus la concluzia ca activitatea brokerilor de asigurare de peste Ocean are probleme serioase de transparenta si, mai mult, intermediarii se afla intr-un conflict de interese cu propriii clienti.
In Statele Unite si in Marea Britanie, discutia este veche si este pusa iar pe tapet, in contextul in care veniturile brokerilor au crescut substantial de la debutul crizei.
Mai multi specialisti chestionati de reputatul cotidian economic se intreaba daca nu cumva brokerii de asigurare se afla intr-un conflict de interese, in conditiile in care ei sunt platiti de asiguratori pentru a vinde cat mai mult si cat mai profitabil, insa, in acelasi timp, incaseaza comisioane si de la clienti, pentru a le alege acestora cea mai buna solutie de asigurare din piata. Mai mult, spun voci avizate din zona financiara de peste Ocean, brokerii sunt extrem de opaci cand vine vorba sa-si informeze clientii asupra comisioanelor pe care le incaseaza pentru serviciile aduse firmelor de asigurare.
Asemenea intrebari si-ar putea avea rostul si in Romania, in conditiile in care, dupa primele noua luni din anul trecut, vanzarile de polite de asigurare realizate prin brokeri au depasit 40% din totalul pietei.
Ba mai mult, pe piata exista intermediari care deruleaza afaceri de zeci de milioane de euro, nivel care poate fi comparat cu subscrierile unor societati de asigurare de talie mica. In Romania, veniturile obtinute de brokeri din „fee-ul” perceput clientilor pentru servicii de consultanta sunt mai mici in comparatie cu sumele venite din comisionul pentru vanzari incasat de la asiguratorii carora le aduc clienti, dupa cum a aratat, pentru Capital, Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari (UNSICAR). La nivel de principiu, discutia despre posibilul conflict de interese este valabila si pentru piata asigurarilor din Romania.
Probleme in Paradis
„Cred ca ar trebui sa existe o reglementare care sa oblige intermediarii sa dezvaluie absolut toate sursele de venit pe care le au, in asa fel incat toata lumea sa stie cine pe cine si cu cat plateste. Initiativa ar trebui sa vina din partea organismelor de reglementare”, spune David Gittings, seful unei importante asociatii din Marea Britanie, care reprezinta interesele clientilor societatilor de asigurare si ai brokerilor din domeniu. Mai importanta decat lipsa transparentei este insa problema conflictului de interese, care apare atunci cand intermediarul incaseaza de la societatea de asigurare un comision procentual in functie de vanzari, dar taxeaza si clientii pentru serviciile de consultanta. In aceasta situatie, clientul care plateste o taxa fixa se asteapta ca brokerul sa actioneze exclusiv in favoarea sa, obtinand, de exemplu, un nivel al primei anuale cat mai mic. Pe de alta parte, insa, brokerul ar putea sa nu fie complet motivat sa faca acest lucru, in conditiile in care comisionul pe care el il incaseaza de la societatea de asigurare depinde tocmai de volumul vanzarilor si de profitabilitatea politelor vandute in numele asiguratorului. Pietele de asigurari din Statele Unite si Marea Britanie sunt printre cele mai mari din lume. Valoarea totala a comisioanelor platite de asiguratori catre intermediari, in 2011, in Statele Unite depaseste 21 de miliarde de dolari sau aproximativ 10% din totalul primelor subscrise de societatile de asigurare.
Romania, pe de alta parte, se afla exact la polul opus, fiind una dintre cele mai mici piete din Europa si, cu siguranta, cea mai mica din Uniunea Europeana.
Semne de intrebare in Romania
Aceasta nu inseamna insa ca nu pot aparea exact aceleasi probleme. Modelul de business practicat aici este foarte asemanator cu cel din tarile dezvoltate, daca nu chiar identic. "Veniturile unui broker de asigurare vin din comisioane. Comisionul este, in general, venit parte de la societatea de asigurare, parte din prima de asigurare, dar exista si cazuri cand clientul plateste un fee pentru consultanta. In general, este vorba despre persoane juridice. La persoane fizice, fiind sume foarte mici, nu prea este cazul", arata Bogdan Andriescu, seful asociatiei reprezentative a brokerilor. Potrivit acestuia, veniturile din "fee-urile" aplicate clientilor sunt "mai mici" decat cele provenite din comisioanele incasate de la societatile de asigurare. Pe de alta parte, comisioanele pentru vanzari reprezinta, potrivit lui Andriescu, intre 10% si 30% din primele de asigurare intermediate.
Pe piata insa se vorbeste de valori mai mari, de pana la 50%-60%, pe care insa reprezentantul brokerilor le catalogheaza drept "bazaconii".
In Romania, la fel ca in SUA si Marea Britanie, volumul vanzarilor este primordial. In acest context, din punctul de vedere al afacerii, tinta principala a oricarui broker ar trebui sa fie o valoare cat mai mare a primelor brute subscrise.
"Volumul de vanzari este argumentul care primeaza in relatia cu societatile de asigurare. Doar in ultima vreme, asiguratorii au inceput sa se uite mai atent la calitatea portofoliului, adica la rata daunei inregistrate de clientii adusi de brokeri", mai spune Andriescu.
Cu toate acestea, in Romania, relatia mai tensionata este, mai degraba, intre brokeri si asiguratori decat intre brokeri si clienti.
Sicane intre parteneri
Daca reprezentantii societatilor de asigurare vorbesc mai mult "pe surse" despre problemele care apar in relatia lor cu brokerii, acestia din urma aleg cai mai directe. "Eu zic ca avem o relatie de parteneriat, dar acest parteneriat nu este intotdeauna lapte si miere. Suntem intr-o permanenta incordare si intr-o permanenta discutie, mai ales ca noi incercam sa negociem conditii mai bune pentru clienti, si de aici pornesc discutiile mai dure. Important este ca la sfarsitul zilei sa avem ce numara", spune Bogdan Andriescu.
Neoficial, insa, unii asiguratori se plang nu de faptul ca brokerii ar incerca sa negocieze conditii mai bune pentru clientii lor, ci spun ca incearca sa obtina comisioane tot mai mari.
Pe de alta parte, unele voci afirma ca pe piata locala sunt deja brokeri care si-au castigat drepturi „aproape dictatoriale”, in conditiile in care societatile de asigurare au ajuns sa fie "dependente de relatia cu acesti intermediari".
Aceleasi surse sustin ca, din acest punct de vedere, exista un deficit de reglementare in Romania. Opinia lor nu este insa impartasita nici de reprezentantii brokerilor, nici de cei ai autoritatii de supraveghere a domeniului (Comisia de Supraveghere a Asigurarilor - CSA).
Pe val
Peste 375 de milioane de euro este valoarea primelor intermediate de companiile de brokeraj din Romania, in primul semestru al anului trecut. Cifra este cu 9,5% mai mare, raportata la perioada similara din 2011, cand acelasi indicator a totalizat 343 de milioane de euro.
Prin raportarea primelor intermediate la primele brute subscrise de asiguratori, rezulta ca, in prima jumatate a anului in curs, brokerii au generat aproape 40% din volumul total al pietei de asigurari, o pondere usor mai mare fata de cea inregistrata in anul 2011.
Dupa primele noua luni ale anului trecut, ponderea in totalul pietei depasise deja 41%. Mai mult decat atat, pe piata locala exista intermediari ale caror afaceri sunt comparabile cu cele ale unor societati de asigurare de nivel mic si mediu.
Ocupantul primului loc in top a inregistrat afaceri de 25 de milioane de euro doar in prima parte a anului, cel de pe locul doi a trecut de 20 de milioane de euro, in timp ce restul brokerilor, pana la locul al cincilea, au sarit si ei de 15 milioane de euro din prime brute intermediate.
48% a fost procentul maxim pe care vanzarile prin brokeri l-a atins in anul 2010, pe fondul scaderii pietei, in general
50 de milioane de euro pe an este valoarea primelor brute pe care ar putea-o atinge anul acesta cel mai mare broker
Posibile vulnerabilitati ale brokerilor
- Incaseaza comision atat de la societatile de asigurare, cat si de la unii clienti, motiv pentru care se pot afla intr-un conflict de interese.
- Volumul vanzarilor este principalul criteriu pe care societatile de asigurare il iau in seama in relatia cu brokerii, ceea ce face ca intermediarul sa nu se concentreze 100% asupra a ceea ce vrea clientul.
- Politica agresiva dusa de anumite societati de asigurare ale caror afaceri se bazeaza pe volume mari de vanzari le determina sa ofere brokerilor comisioane mai mari decat alte societati de asigurare. In aceste conditii, brokerul ar putea sa fie tentat sa recomande clientilor cu precadere produsele respectivei societati, ignorand calitatea serviciilor oferite de aceasta.
- Lipsa transparentei fata de valoarea comisioanelor incasate ii limiteaza clientului capacitatea de analiza a brokerului cu care vrea sa lucreze.
Sursa: Capital
Ponta asigura ca nivelul coplatii nu va depasi 10 lei
Cuantumul aferent coplatii care va fi perceputa la momentul externarii din spital se va ridica la maximum 10 lei, a declarat Premierul Victor Ponta.
"De la 1 martie, odata cu pachetul de baza, ne-am obligat sa introducem, doar pentru internari - deci nu este vorba de consultari, medici de familie si medicina de urgenta -, la momentul externarii din spital, o coplata intr-o suma modica. Asta inseamna, din ceea ce noi am discutat si au discutat expertii Ministerului Sanatatii, maxim 10 lei", a spus Victor Ponta.
Pacientul va plati din luna martie a acestui an o suma modica (coplata) pentru servicii asigurate in spitale, cu exceptia celor de urgenta, conform scrisorii de intentie convenita de Guvern cu FMI si obtinuta de Mediafax.
"In vederea rezolvarii dezechilibrelor financiare din sectorul de sanatate, suntem hotarariti sa aplicam urmatoarele masuri: In martie 2013, vom incepe introducerea coplatii, reprezentand o suma fixa modesta in functie de serviciile furnizate, in sectorul spitalicesc, exceptand serviciile de urgenta; vom continua sa revizuim lista medicamentelor compensate si vom introduce mecanisme pentru reducerea perioadei de spitalizare si cresterea gradului de utilizare a serviciilor ambulatorii", se arata in document.
Guvernul a amanat de mai multe ori introducerea coplatii in sanatate.
Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, luni, ca masura coplatii in sistemul sanitar va fi implementata cu o "valoare modesta", doar in sistemul spitalicesc, incepand cu 1 martie 2013, la momentul externarii.
"In urma discutiilor cu FMI, am ajuns la concluzia ca putem sa introducem numai limitat si pentru o perioada de timp - ca sa putem sa controlam costurile din sectorul cel mai cheltuitor, si anume sectorul spitalicesc - o coplata care, asa cum am convenit cu FMI, sa aiba o valoare modesta, in sensul in care ea sa fie utilizata strict pentru controlul costurilor. Adica, sa stim cum se intra, cum se utilizeaza si cum se iese din sistem", a explicat ministrul Sanatatii.
Nicolaescu a precizat ca ministerul s-a angajat ca, incepand cu contractul-cadru, respectiv cu 1 martie 2013, sa fie implementat un sistem de coplata "pe caz externat".
"Adica, pe cine iese din spital si nu pe cine se adreseaza spitalului ca sa obtina sau nu un anume serviciu medical, deci foarte precis pe cine iese din spital, deci pe caz externat, iar valoarea ei, care va fi cu adevarat o valoare simbolica, o valoare modica, va fi stabilita la contractul-cadru, odata cu 1 martie 2013", a mai spus ministrul.
El a refuzat sa faca precizari legate de posibilul cuantum al taxei mentionate, insa a precizat ca la sfarsitul anului 2013 se va realiza o evaluare cu privire la eficienta acestui sistem de coplata pentru a se decide daca va fi mentinut.
Sursa: Mediafax
Abonați-vă la:
Postări (Atom)