miercuri, 3 decembrie 2014
Raspunsul ASF la solicitarile ASSAI si COTAR
Referitor la solicitarile Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) si ale Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), Autoritatea de Supraveghere Financiara a facut urmatoarele precizari:
Autoritatea de Supraveghere Financiara nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare, acestea fiind liber stabilite de catre fiecare societate de asigurare. Tarifele de prima sunt notificate catre ASF, dar nu sunt supuse aprobarii. Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de prima sunt realizate utilizand date statistice acumulate de asiguratori in anii anteriori si au in vedere despagubirile datorate in baza politelor RCA, precum si diferite criterii de risc.
Asiguratorii au obligatia de a-si stabili tarifele de prima astfel incat sa garanteze permanent indeplinirea tuturor obligatiilor ce decurg din incheierea de asigurare RCA. ASF urmareste modul in care asiguratorii isi achita obligatiile asumate in baza politelor si prin masurile adoptate (inclusiv recent) vizeaza imbunatatirea activitatii pe acest segment.
La nivelul celor 11 societati care au dreptul sa emita polite RCA, rata combinata a daunei (un indicator care are in vedere nivelul despagubirilor platite, al rezervelor de dauna constituite si nivelul veniturilor incasate) este de 117%. Corectarea acestui dezechilibru trebuie facuta, dar nu presupune automat o majorare a preturilor, ci poate sa insemne si reducere de costuri. ASF transmite asiguratorilor ca recentele modificari ale normei RCA nu trebuie sa reprezinte pretexte pentru ca acestia sa isi acopere pierderi anterioare prin intermediul politei RCA.
In prima jumatate a anului 2014, numarul dosarelor de dauna avizate in baza unei polite RCA a fost de 135.962 (in scadere cu 14% fata de 30 iunie 2013), iar numarul dosarelor de dauna platite a fost de 146.197 (in scadere cu 9% fata de primul semestru 2013).
"Pentru o cuantificare a sumelor platite de asiguratori (si rezervelor constituite) precizam ca despagubirile platite pentru segmentul RCA au fost, in primele 6 luni ale anului, in valoare de 1,03 miliarde lei. De asemenea, la data de 30 iunie 2014, asiguratorii RCA aveau constituite rezerve de dauna (avizate) in valoare 1,44 miliarde lei (+15% fata de 30 iunie 2013), iar rezerva pentru daune neavizate s-a majorat cu 19% fata de 30 iunie 2013, pana la 902,09 milioane lei", se arata in comunicatul ASF.
"Precizam ca in aceasta perioada, petitiile depuse de catre asigurati/pagubiti in privinta despagubirii RCA au fost in numar de 4112 (care integreaza si petitiile referitoare la plati mai mici sau plati cu intarziere), adica circa 3% din numarul de dosare de daune avizate si 0,1% din numarul total al contractelor RCA incheiate in aceasta perioada. Aceasta arata fara urma de indoiala ca procentele avansate de ASSAI (peste 80% dintre dosare s-ar finaliza prin plati mai mici sau plati cu intarziere) sunt nerealiste, in conditiile in care doar ASF are capacitatea de a centraliza aceste date, iar potrivit propriilor centralizari (comunicate public), numarul petitiilor reprezinta mai putin de 3% din numarul de dosare de dauna avizate (dintre care unele petitii sunt neintemeiate)", se mai spune in document.
Rolul ASF nu este sa impuna un anumit pret pentru un instrument financiar, ci sa vegheze la buna functionare a pietei financiare non-bancare (care include si limitarea distorsiunilor care pot avea si efecte sistemice) si la respectarea drepturilor utilizatorilor de servicii. ASF reaminteste ca in acest moment doua societati de asigurare se afla in procedura de redresare financiara, iar motivele, printre altele, se refera si la nerespectarea parametrilor de solvabilitate de catre societatile respective. ASF isi exprima speranta ca procedurile de redresare financiara vor avea ca rezultat insanatosirea financiara a societatilor respective (alternativa falimentului lor aducand costuri suplimentare asupra intregului sistem de asigurari din Romania si implicit costuri mai mari si pentru asigurati).
ASF are un dialog permanent cu participantii din piata asigurarilor, cea mai recenta intalnire extinsa avand loc joi, 27 noiembrie 2014. La intalnire au participat si reprezentantii ASSAI. Scopul intalnirii a fost coordonarea in aplicarea normelor ASF pe piata asigurarilor, in beneficiul asiguratilor si al stabilitatii pietei, prin cresterea increderii in produsele de asigurare.
ASF considera ca pentru cresterea increderii consumatorilor in produsele de asigurare este esentiala intelegerea din partea tuturor participantilor la piata a situatiei de fapt, a rolului de reglementator si supraveghetor national al ASF, dar si al rolului fiecarui participant.
Masurile recent adoptate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara au caracter prudential, intaresc soliditatea industriei asigurarilor si asigura predictibilitatea tarifelor RCA, cu impact direct asupra protectiei asiguratilor/beneficiarilor de asigurari.
Raspunsul oficial publicat pe site-ul ASF aici.
Raspunsul oficial publicat pe site-ul ASF aici.
Protest al service-urilor auto in fata ASF
Cateva sute de persoane au protestat, marti, in fata Palatului Parlamentului, mitingul fiind organizat de Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) invocand "comportamentul protectionist" pe care Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) il practica fata de companiile de asigurari.
"Noi cerem Parlamentului Romaniei sa demita de urgenta intreaga conducere a ASF, in frunte cu domnul Misu NEGRITOIU, desfiintarea ASF si infiintarea unei noi institutii cu adevarat profesioniste, in care angajarile sa se faca pe criterii obiective. Nu in ultimul rand, solicitam adoptarea de urgenta a Legii 400/2014, privind constituirea Corpului Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR), proiect de lege care se afla in prezent in dezbatere parlamentara", a declarat Presedintele ASSAI, Cristian MUNTEAN, citat de Agerpres.
ASSAI a solicitat urmatoarele:
1. Stoparea cresterii nejustificata si necontrolata a pretului RCA, asa cum s-a intamplat pe parcursul ultimului an;
2. Interzicerea de urgenta a oricaror declaratii, masuri si activitati ale ASF de natura sa stimuleze societatile de asigurari sa-si continue politica de majorare a tarifelor RCA si pe parcursul anului 2015;
3. Abrogarea de urgenta a Normei RCA 23/2014 recent adoptate de catre ASF dat fiind ca: prin prevederile stipulate, norma permite firmelor de asigurari sa subevalueze cu pana la 30% plata despagubirii acordate pagubitului RCA in caz de dauna totala; limiteaza libera concurenta intre service-urile auto; scade protectia pagubitului RCA. Despagubirea trebuie sa fie justa, legala si sa acopere intregul prejudiciu produs;
4. Adoptarea unor norme RCA care sa creasca gradul de protectie si respect fata de pagubitii RCA - material transmis de catre ASSAI in data de 08 septembrie 2014, masuri ignorate de ASF;
5. Abrogarea de urgenta a Normei 24/2014 privind reclamatiile depuse de catre petenti;
6. Eliminarea despagubirilor subevaluate platite pagubitilor de catre Asiguratori. In 85% din cazuri, firmele de asigurari achita plati partiale (subevaluate) ale despagubirii;
7. Respectarea termenului legal de despagubire la nivel national de catre firmele de asigurari. In peste 83% din cazuri, firmele de asigurari achita plata despagubirii dupa expirarea termenului legal;
8. Retragerea licentelor de functionare pentru zona RCA a societatilor de asigurari care nu mai indeplinesc criteriile de solvabilitate minima stabilita prin lege si care functioneaza ilegal de peste 6 luni de zile pe piata din Romania. Concret, este vorba despre Astra Asigurari si Carpatica Asig, societati de asigurari aflate in etapa premergatoare falimentului.
9. Eliminarea clauzelor abuzive din contractele de asigurare CASCO verificate si girate de catre ASF;
10. Retragerea dreptului de constatare si evaluare inspectorilor de daune auto platiti de firmele de asigurari care nu au studiile, experienta si neutralitatea obligatorii instrumentarii unui dosar de dauna in mod competent si impartial. Actualii angajati ai firmelor de asigurari au ca obiectiv tergiversarea si ingreunarea instrumentarii dosarului de daune, fiind bonusati la salariu proportional cu valoarea sumelor "salvate de la plata". Prin urmare, ASSAI solicita inlocuirea de urgenta a acestor inspectori de dauna platiti de societatile de asigurari cu experti independenti CEETAR.
Protestul s-a derulat intre orele 11.00 si 13.00 in fata Palatului Parlamentului, in Parcul Izvor, iar intre orele 14.00 si 16.00, la sediul ASF.
200 de asigurati PAID au solicitat constatari ale daunelor in urma cutremurului de pe 22 noiembrie
PAID a fost solicitat de peste 200 de asigurati care au optat pentru Polita de Asigurare impotriva Dezastrelor naturale (PAD) in urma cutremurului cu magnitudinea de 5,7 pe scara Richter produs sambata, 22 noiembrie, in regiunea Vrancea.
In primele zece zile dupa cutremur, 250 persoane care au incheiat asigurarea obligatorie PAD au solicitat constatarea daunelor care ar fi putut fi produse de seismul din ziua de 22 noiembrie.
"Urmeaza ca mai multi inspectori ai companiilor terte care au incheiat politele sa constate si sa evalueze fiecare caz in parte. In acest moment, din numarul total al solicitarilor, au fost deschise 104 de dosare, dintre care 94 de dosare pentru locuinte de tip A si 10 dosare pentru locuinte de tip B", informeaza PAID intr-un comunicat.
Solicitarile au fost trimise de asiguratii PAD din judetele Bacau, Braila, Buzau, Bucuresti, Covasna, Constanta, Galati, Ilfov, Prahova, Vaslui, Vrancea, Tulcea, Iasi si Ialomita. Judetele unde au fost reclamate cele mai multe daune sunt Galati, cu 83 de solicitari si Vrancea, cu 83 de solicitari.
"Evenimentele naturale catastrofale nu au o incidenta mare in tara noastra, insa, de fiecare data cand are loc o asemenea intamplare dramatica ce nu poate fi evitata, realizam cat de importanta este asigurarea. Suntem bucurosi ca in astfel de momente putem sa ne sustinem clientii. Din pacate, numarul asiguratilor care au optat pentru polita obligatorie PAD este in continuare mic. Oamenii trebuie sa realizeze importanta acestui tip de acoperire si sa devina responsabili. Polita este valabila nu numai in cazul daunei totale sau atunci cand este afectata structura de rezistenta a imobilului afectatci si atunci cand exista daune mai mici", a spus Nicoleta RADU NEACSU, Director General al PAID.
"Din pacate, rata de penetrare a acestui tip de asigurare este redusa. Un aspect cu adevarat ingrijorator il reprezinta faptul ca cele mai mici procente sunt inregistrate chiar in judetele expuse dezastrelor naturale, cum ar fi Bacau, Vrancea sau Vaslui", se mai arata in comnicatul PAID.
Polita obligatorie de asigurare PAD acopera trei riscuri specifice Romaniei, cutremur, inundatie si alunecare de teren. Pretul unei polite care acopera suma de 20.000 euro este de 20 euro pe an pentru locuintele de tip A, adica cele construite din caramida, beton armat sau orice alt material rezultat an urma unui tratament termic si/sau chimic. Imobilele de tip B, adica cele construite din caramida nearsa sau orice alt material nesupus unui tratament termic si/sau chimic pot fi asigurate prin intermediul politei PAD contra sumei de 10 euro pe an, pentru o despagubire de 10.000 euro.
joi, 27 noiembrie 2014
Piata asigurarilor RCA la 30 septembrie 2014
Piata asigurarilor RCA din Romania, in ianuarie - septembrie
2014, a atins valoarea de 1,94 miliarde lei, in crestere cu 11% fata de
perioada similara a anului 2013. Numarul contractelor incheiate in acest
interval a fost de 5.371.183 (+4% fata de perioada similara din 2013).
Prima de asigurare medie anualizataa fost de 515 lei, in crestere
cu 3% (+13 lei) fata de nivelul mediu inregistrat in primele trei trimestre ale
anului 2013.
In primele 9 luni ale anului 2014, numarul dosarelor de dauna
avizate a fost de 202.351 (in scadere cu 10% fata de 30 septembrie 2013), iar
numarul dosarelor de dauna platite a fost de 202.694 (in scadere cu 11% fata de
primele trei trimestre din 2013).
La nivelul intregii piete RCA, valoarea despagubirilor platite
a ajuns la 1,39 miliarde lei (-1% fata de 30 septembrie 2013), iar dauna medie
platita a fost de 6.859 lei, in crestere de la 6.122 lei (+12% fata de perioada
similara a anului 2013).
Pentru daune materiale, valoarea daunei medii a fost de
5.266 lei in primele 9 luni ale anului 2014 (in crestere usoara de la 5.239
lei), iar valoarea daunei medii platite pentru vatamari corporale si deces s-a
cifrat la 63.308 lei, in crestere cu 14%, respectiv 7.678 lei fata de aceeasi
perioada a anului 2013 (cand valoarea medie a fost de 55.630 lei).
Rezerva de daunaavizata constituita la data de 30.09.2014
s-a cifrat la 1,5 miliarde lei (+21% fata de 30 septembrie 2013), iar rezerva
pentru daune neavizate s-a majorat cu 9% pana la 830,63 milioane lei.
Cheltuielile inregistrate cu asigurarea RCA, la nivelul pietei,
se ridica la un procent mediu de 34%, din care o pondere importanta o reprezinta
comisioanele de intermediere (18,6% din primele brute incasate).
Rata daunei la 30 septembrie 2014 a fost de 84% iar, luand in
calcul si cheltuielile inregistrate, rata combinata a daunei la nivelul intregii
piete RCA s-a cifrat la 117%.
Daunele inregistrate pentru vatamari corporale si deces
Despagubirile platite pentru vatamari corporale si
decesreprezinta 352,18 milioane lei (25% din valoarea despagubirilor totale platite
la nivelul intregii piete RCA), in crestere cu 40% fata de perioada similara
din 2013. Mai mult de doua treimi (70%) din despagubirile platite reprezinta
daune morale (nepatrimoniale).
In perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2014 au fost avizate
3.894 dosare de dauna pentru vatamari corporale si deces, in scadere cu 14% fata
de aceeasi perioada a anului 2013 (4.548 dosare).
Rezerva de dauna avizata pentru vatamari corporale si deces
era, la data de 30.09.2014, in valoare de 626,95 milioane lei, in scadere usoara
fata de 30.09.2013. Din totalul rezervei de daune, aproape doua treimi (62%)
reprezinta rezerva de daune morale (nepatrimoniale).
La data de 30 septembrie 2014, 11 asiguratori erau autorizati
de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara sa desfasoare activitate RCA:
ABC Asigurari-Reasigurari S.A., Allianz-Tiriac Asigurari S.A., Asigurarea Romaneasca
- Asirom Vienna Insurance Group S.A., Asigurare Reasigurare Astra S.A.,
Carpatica Asig S.A., Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A.,
Euroins Romania Asigurare - Reasigurare S.A., Generali Romania Asigurare
Reasigurare S.A., Groupama Asigurari S.A., Omniasig Vienna Insurance Group S.A.
si Uniqa S.A.
Asigurarile de viata in Romania o piata slab dezvoltata
Piata romaneasca a asigurarilor de viata se caracterizeaza
printr-un nivel redus de dezvoltare, cu venituri din prime subscrise si pondere
in PIB in declin, potrivit unei analize a Consiliului Concurentei, care
remarca si o tendinta de concentrare a acestui sector al pietei financiare.
"Analiza Consiliului Concurentei privind asigurarile de
viata din Romania arata in mod clar declinul recent al acestui sector economic,
scaderea fiind evidenta atunci cand valoarea primelor subscrise pentru aceste
asigurari este exprimata in termeni reali (ajustata cu inflatia). Nivelul redus
de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata din Romania apare si mai
pregnant atunci cand sunt efectuate comparatii internationale, din acest punct
de vedere Romania situandu-se in urma tarilor din regiune", se arata intr-o
analiza a institutiei.
Potrivit datelor Consiliului Concurentei, piata asigurarilor de viata a atins
1,63 miliarde de lei in 2013, de la 1,8 miliarde de lei in urma cu un an.
Scaderea subscrierilor a diminuat ponderea asigurarilor de
viata atat in totalul veniturilor pietei asigurarilor, de la 21,28% in 2012 la
20,12% in 2013, cat si in Produsul Intern Brut (PIB), la 0,26% in 2013, de la
0,30% in urma cu un an.
"Dat fiind inceputul mai timid al anului 2014, cu cele
mai reduse valori la trei si sase luni, asteptarile noastre privind gradul de
penetrare in PIB a asigurarilor de viata propriu-zise sunt de reducere a
indicatorului la nivelul anului 2014 (probabil spre 0,25%)", se spune in
analiza institutiei.
Exprimata ca raport dintre volumul primelor brute subscrise si
populatie, densitatea asigurarilor de viata a scazut de la 21,07 euro/persoana in
2012 la 18,54 euro/persoana in 2013.
Estimarile Consiliului Concurentei arata ca in 2014 acest indicator va atinge
17,22 euro/persoana.
"Cifrele arata o tendinta constanta de scadere a primei
medii pe persoana pentru asigurarile de viata din Romania (...) lucru deloc incurajator
pentru viitorul apropiat al sectorului asigurarilor de viata", se arata in
document.
Analiza Consiliului Concurentei a scos in evidenta si scaderea constanta a numarului
de asiguratori de viata din ultimii ani. Astfel, dupa ce la inceputul anului
2009 activau pe piata 24 de asiguratori de viata, in prezent functioneaza doar
16 societati (18 daca sunt luate in calcul si sucursalele locale ale societatilor
de asigurare inregistrate in alte state europene).
"Asteptarile pentru viitorul apropiat sunt de iesire de
pe piata a inca unui asigurator, intentia AXA (Franta) in acest sens fiind
exprimata in mod public de companie. Concluzionand, chiar daca numarul
actorilor de pe piata nu este unul foarte redus, evolutia recenta este intrucatva
ingrijoratoare, ceea ce inseamna ca autoritatea de concurenta va trebui sa
monitorizeze in continuare cu atentie acest sector economic", se spune in
analiza.
Nivelul redus de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata
din Romania devine evident atunci cand sunt realizate comparatii cu alte state
europene. Analiza Consiliului Concurentei, care s-a bazat pe informatiile colectate de Insurance
Europe, arata ca nivelul veniturilor pentru asigurarile de viata, raportat la
totalul primelor in domeniul asigurarilor, este foarte redus in Romania fata de
media europeana, atingand 20,2% in anul 2012, fata de aproape 58% pentru cele
31 de state incluse in analiza.
"Dar chiar daca decalajul fata de situatia din Europa
occidentala ar putea fi considerat firesc din motive ce tin mai degraba de ratiuni
istorice, nu acelasi lucru se poate spune despre diferentele existente intre
cazul Romaniei si cel al altor tari din regiune: in Polonia, primele aferente
asigurarilor de viata reprezinta 2,3% din PIB, in Cehia 1,8%, in Slovacia 1,6%,
in timp ce in Ungaria gradul de penetrare este de 1,4%. In plus, datele
istorice arata ca decalajul dintre Romania si restul Europei in ceea ce priveste
gradul de penetrare a asigurarilor de viata este unul de durata, situatia din
2012 nefiind nicicum o exceptie", se mai spune in analiza.
Cu exceptia Bulgariei, diferentele in ceea ce priveste prima
medie pe persoana sunt semnificative fata de tarile din regiune, considerate a avea
un nivel de dezvoltare economica relativ apropiat de cel al Romaniei.
De exemplu, prima medie anuala pentru asigurarile de viata
se ridica in anul 2012 la 139 euro/persoana in Ungaria, 206 euro/persoana in
Slovacia, 225 euro/persoana in Polonia si 272 euro/persoana in Cehia. In Romania
acest indicator a atins 16 euro/persoana.
Analiza Consiliului Concurentei arata ca marja de solvabilitate disponibila totala
este mai mult decat acoperitoare in ceea ce priveste activitatea de asigurari
de viata, depasind de cateva ori nivelul marjei de solvabilitate minime si a
fondului de siguranta, ceea ce indica soliditatea segmentului asigurarilor de
viata din Romania.
De asemenea, totalul activelor lichide ale societatilor care
practica asigurari de viata depaseste in mod confortabil nivelul obligatiilor
pe termen scurt, coeficientul de lichiditate la nivelul pietei osciland intre
4,4 si 5,1 in perioada septembrie 2011 - iunie 2014.
"Datele primite de autoritatea de concurenta arata ca
un grup distinct de societati au inregistrat in mod constant pierderi din
activitatea de asigurari de viata. Probabil ca urmare a rezultatelor slabe inregistrate
pe un segment de piata de altfel relativ profitabil, cel putin prin comparatie
cu celelalte din zona asigurarilor, unii jucatori au decis iesirea de pe piata
romaneasca a asigurarilor de viata. Faptul ca unele societati de asigurari de
viata par a inregistra in continuare rezultate negative din aceasta activitate
creste riscul ca si alti asiguratori sa decida sa iasa de pe piata asigurarilor
de viata din Romania, cu implicatii directe asupra gradului de concentrare a
acestui sector economic", se mai spune in document.
Consiliul Concurentei a analizat si conditiile de acces pe piata asigurarilor
de viata pe parcursul anilor 2010-2013, raspunsurile primite de la jucatorii de
profil, in ansamblul lor, aratand ca acestea nu sunt foarte restrictive.
"Cu toate acestea, respondentii au indicat o usoara
tendinta de ingreunare a conditiilor de acces pe piata asigurarilor de viata pe
parcursul anilor 2010-2013", se spune in analiza, fapt ce este in masura
"sa genereze ingrijorari" Consiliului Concurentei, care "va
trebui sa monitorizeze in continuare cu maxima atentie acest sector
economic".
In opinia institutiei, reducerea graduala a numarului de
concurenti pe piata asigurarilor de viata valideaza discutia anterioara privind
barierele la intrare.
"In plus, chiar daca numarul curent de asiguratori
activi pe piata nu este foarte redus, am aratat ca acesta este totusi relativ
mic fata de tarile din zona: comparatia relevanta tine cont si de marimea
populatiei. Ingrijorarile autoritatii de concurenta privind sectorului asigurarilor
de viata din Romania sunt alimentate de iesirea anuntata a inca unui asigurator
(AXA), dar si de perspectivele sectorului pe termen mediu si lung",
potrivit analizei.
Consiliul Concurentei apreciaza ca piata asigurarilor de viata din Romania imprumuta
atat din caracteristicile pietei cu structura de oligopol (bariere la intrare si
numar relativ redus de concurenti), cat si din cele ale pietei cu concurenta
monopolistica (probabila diferentiere a produselor).
"Ingrijorarile Consiliului Concurentei cu privire la
aceasta piata sunt rezultatul tendintei de concentrare observate in ultimii
ani, tendinta ce pare a fi suplinita de o aparenta inasprire a barierelor la
intrarea pe piata. Prin urmare, una din temerile autoritatii de concurenta se
refera la relativa apropiere a pietei asigurarilor de viata de modelul
oligopolului, cu toate riscurile pe care aceasta apropiere le comporta pentru
consumatori", se spune in analiza.
Monitorizarea atenta si continua a sectorului asigurarilor
de viata, se mai spune in document, va arata daca temerile din acest moment
sunt justificate sau nu.
"De exemplu, accentuarea barierelor la intrarea pe piata,
iesirea altor asiguratori sau aparitia unei tendinte de standardizare a
contractelor de asigurari de viata ar spori ingrijorarile concurentiale, in
timp ce coborarea barierelor la intrare si, mai ales, intrarea efectiva pe piata
a altor asiguratori vor atenua temerile curente", potrivit institutiei.
Comparator de tarife pentru politele de asigurare
Consiliul Concurentei a anuntat ca intentioneaza sa introduca
un comparator de tarife la politele de asigurare, pentru a face aceste informatii
mai accesibile consumatorilor.
"Zona in care raman ingrijorari (legate de un mediu
concurential, n.r.) este cea a asigurarilor de viata, slab dezvoltata fata de
Uniunea Europeana. Piata are un grad de concentarere mare, ies actori de pe piata,
iar actorul cel mai mare isi creste cota. Informatia este greu de inteles de catre
consumatori, si de aceea vrem sa introducem un comparator de preturi pentru a
facilitata accesul consumatorilor pentru a alege tariful care li se potriveste
cel mai bine", a spus presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu,
citat de Mediafax.
In opinia sa, profesiile liberale, transportul de cale ferata
si de calatori, materialele de constructii, ridica, de asemenea, ingrijorari
concurentiale.
Progrese in ceea ce priveste o piata concurentiala Chiritoiu
a remarcat in zona telecomunicatii si cea bancara.
"In telecomunicatii am vazut progrese fata de anul
trecut, prin intrarea unui al patrulea jucator, care a dinamizat concurenta. A
doua zona cu progrese este sectorul bancar, unde anul trecut spuneam ca ne ingrijoreaza
marja mare intre dobanzile active si pasive. Anul acesta vedem scaderea dobanzilor
la credite, iar marja a scazut. Ne uitam cu ingrijorare acum la comisioane,
avem o propunere pentru plafonarea comisionelor, proiectul de lege fiind in
Parlament. Cred ca va trece in curand de Senat si in cursul anului viitor speram
sa-l vedem aprobat de Camera Deputatilor", a mai spus Chiritoiu.
miercuri, 26 noiembrie 2014
A crescut interesul pentru politele medicale de calatorie
Pentru cei care vor calatori in afara tarii in perioada de vacanta este recomandata incheierea unei asigurari medicale de calatorie care acopera si sporturile de iarna, mai ales daca schiaza, deoarece in acest sport se intalnesc si numeroase accidente costisitoare, a spus Iuliana HAMPU, Head of Travel Office, GENERALI Romania.
"In ultima perioada am observat o tendinta de crestere a interesului pentru produsele de asigurare de calatorie in strainatate. Daca vorbim de politele specifice pentru sporturile de iarna, pentru ca se apropie sarbatorile si sunt multi iubitori ai acestor sporturi, datorita cazurilor destul de mediatizate despre accidentele intamplate pe aceste tipuri de polite, intr-adevar oamenii constientizeaza si solicita incheierea acestor polite cand pleaca sa practice sporturi de iarna", a declarat Iuliana HAMPU.
Ea a mentionat ca cele mai frecvente accidente se intampla pe partia de schi. Sunt accidente care nu pot fi prevazute, dar din pacate urmarile sunt destul de grave, iar costurile acestor accidente sunt destul de mari.
"Cei care calatoresc cu scopul de a practica anumite sporturi de iarna sau extreme trebuie sa incheie o asigurare Xtreme. Prin acesta polita se pot asigura absolut toate sporturile care se pot practica pe zapada, incepand de la schi, pana la sarituri cu schiurile, snowboarding, plimbari cu snowmobilul, etc",
"In ceea ce priveste costurile, o polita de asigurare emisa pe o perioada de 1-7 zile pleaca de la 124 lei. Polita acopera, in limita sumei asigurate, absolut tot ce se intampla pe partea de accidente pe partia de schi si in afara ei, toate tipurile de imbolnaviri in perioada sejurului, acopera transportul de pe partia de schi pana la cea mai apropiata unitate medicala. Si aici mentionez ca este vorba de costuri foarte mari. Sunt cazuri unde ajungem si la 8.000 - 10.000 de euro doar pentru transportul din varful muntelui pana la unitatea medicala, fara celelalte ingrijiri medicale", a mai precizat Iuliana HAMPU
De asemenea, copii pot fi asigurati pentru o astfel de polita. In acest caz, familiile primesc o reducere de 10% la incheierea asigurarilor.
"In general polita este valabila pentru sporturile de iarna practicate in Europa. Cele mai frecvente destinatii sunt Austria, Bulgaria, urmate de Franta, Italia si Germania", a mai spus Iuliana HAMPU.
luni, 24 noiembrie 2014
Tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
De ce este important sa stii sa prezinti in public?
Se spune ca exista 2 mari elemente pentru a avea succes cu un anumit produs (serviciu):
A. Sa ai un produs (serviciu) excelent.
B. Sa comunici cat mai bine despre el.
Cei mai multi experti in marketing incep sa incline balanta in favoarea comunicarii. Sunt sigur ca ai auzit de expresia: “Degeaba ai un produs de calitate, daca nu stii sa vorbesti despre el”.
In ziua de azi este din ce in mai adevarat ca modul in care comunici despre produsul sau serviciul tau va garanta succesul mai mult decat produsul in sine. De aceea, vorbitul in publiccapata o importanta cruciala acum, mai mult decat oricand.
Totusi, pentru a avea impact cu mesajul pe care il transmiti, ai nevoie sa folosesti anumite tehnici si strategii. Persoane precumSteve Jobs (considerat unul dintre cei mai persuasivi comunicatori din lume) folosea tehnici pentru a-si mari impactul cu prezentarile pe care le tinea.
Intrebarea este: Care sunt cele mai puternice tehnici si strategii?
10 tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
In continuare, iti voi oferi 10 din cele mai bune tehnici pentru a avea o prezentare memorabila. Le-am cules in ultimii 2 ani, analizand atat cei mai buni oratori din Romania cat si din intreaga lume.
1. Arata contrastul = Compara 2 elemente pentru a scoate in evidenta unul dintre ele.
Care dintre cele 2 cercuri din mijloc este mai mare?
Ambele sunt de aceeasi dimensiune (daca nu ma crezi, te rog sa iei o rigla si sa verifici chiar tu). Care este motivul pentru care cel de-al doilea cerc din mijloc pare mult mai mic decat primul? Datorita puterii formidabile pe care o are contrastul.
Exemplu: Steve Jobs (2007)
„Majoritatea telefoanelor nu sunt foarte inteligente si sunt greu de
folosit. iPhone-ul este mult mai inteligent decat orice alt telefon creat
vreodata si este extraordinar de usor de folosit.”
2.
Creeaza o fraza de aur = Rezuma o idee
importanta, in 10 cuvinte sau mai putin.
Este pastila care incapsuleaza tot ceea
ce ai spus. Este acea idee cu care cei din public pleaca acasa si asupra careia
actioneaza. Daca cineva te intreaba: „Poti sa imi spui aceasta idee intr-o
singura fraza?”, poti sa ii oferi fraza de aur.
3. Da
viata cifrelor = Pune cifrele în context!
Vorbitorii
mediocri doar ofera cifre sau statistici in prezentarea lor.Vorbitorii exceptionali dau un sens tangibil,
masurabil, pentru cifrele pe care le folosesc.
Exemple: Phil Schiller (2012, lansarea
iPad Mini):
“iPad Mini are 7,2 mm grosime = Este la fel
de subtire ca un creion.”“100 g de catina are 400 mg de Vitamina
C = 100 g de catina are la fel de multă vitamina C ca 10 portocale.
4.
Incepe cu un BANG = Gaseste acel carlig prin care sa
ii faci pe cei din public atenti si curiosi.
Cum poti sa incepi cu un BANG?
Cele
mai puternice 3 modalitati de a incepe memorabil o prezentare sunt:
1. O intrebare.
(De ex: Ce anume crezi ca ii impiedica pe cei mai multi oameni sa isi
indeplineasca visurile?)
2. O poveste.
(De ex.: Acum 2 luni ma aflam la magazinul de la coltul acestei strazi, ca sa
imi cumpar o pereche de pantofi si am … )
3. Conectare.
Foloseste un moment pe care un vorbitor dinaintea ta l-a avut (de
preferat un moment amuzant sau emotional) si conecteaza-l cu ceea ce tu vrei sa
transmiti.
Exemplu: Raed Arafat (2009,
TEDxBucureşti)
„Imi pare rau, sunt imbracat ca un
martian…” – Conectare.
5.
Incheie cu un BANG = Construieste 2-3 fraze de
impact, cu care publicul sa plece acasa.
Cum poti sa inchei cu un BANG?
Cele
mai puternice 3 modalitati de a incheia memorabil o prezentare sunt:
- Indemnul la actiune. (De ex.: „Acum stii care sunt cele mai puternice tehnici pentru o prezentare de impact. Scrie pe foaie care este acea tehnica pe care o vei aplica de maine.”)
- O poveste personala. O poveste, de preferat personala, care sa emotioneze si sa motiveze catre actiune.
- Revenirea la inceputul prezentarii. Adu aminte de o informatie pe care ai transmis-o la inceputul prezentarii si adauga o noua perspectiva.
- Cel mai …: cel mai bun, cea mai puternica, cel mai de seama.
- Cuvinte de amplificare obisnuite: superb, extraordinar, genial, excelent, fantastic, uimitor, incredibil, exceptional, maret, minunat, splendid.
- Cuvinte de amplificare folosite rar: magnific, formidabil, senzational, fenomenal, uluitor, desavarsit, miraculos.
- Prin descrierea beneficiilor.
- Prin descrierea durerilor.
Exemplu: Amy Cuddy (2012, TED)
Povestea
personala despre accidentul din copilarie si cum i-a schimbat acesta viaţa +
indemnul la actiune (subtitrat în română).
6.
Spune povesti = Relatează scurte istorisiri
personale, ale altei persoane sau anecdote (povesti cu talc).
Cea
mai subestimata arma a vorbitorilor este povestea. Bill Gove, un vorbitor profesionist cu
peste 50 de ani de experienta in aceasta meserie, supranumit parintele
vorbitului in public profesionist, a spus în felul urmator: „Vorbitul in public este doar atat: spune o idee,
ilustreaz-o printr-o poveste. Spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Nu il
face mai complicat decât atat.”
Exemplu: Nancy Duarte (2010, TEDxEast)
„Daca eu pot reusi, inseamna ca fiecare
dintre voi poate reusi.”
7.
Foloseste analogii = Compara o idee abstracta cu un
lucru concret.
Analogia este precum o ancora. De cele
mai multe ori, ideile noastre sunt destul de abstracte si intangibile. Atunci
când legi o idee de un lucru comun (mersul cu masina, liftul etc.), este ca si
cum ai ancora acea idee în realitatea fiecarei persoane din public. (Daca te
gândeşti un pic, chiar si aceasta fraza este o analogie: analogie = ancora).
Exemplu: Un speaker nu este precum un
medic, sa trateze problema. Un speaker este precum un antrenor: te pune la
treaba astfel încat sa iti rezolvi singur problema, dar iti ofera si uneltele
necesare pentru a o rezolva.
8.
Adauga cuvinte amplificatoare =
Gaseste acele cuvinte care fac informatia sa para mai puternica.
Exemple de cuvinte amplificatoare:
Exemplu
: Steve Jobs (2009, Lansare iPod)
Foloseste intr-o prezentare de 85 min
de: 20 de ori „Maret”(Great); 11 ori „Uimitor” (Amazing); 8 ori „De necrezut” (Unbelievable);
5 ori „Incredibil” (Incredible); + altele.
9.
Infometeaza = Gandeste-te la ceea ce spui
inainte de a prezenta informatia, pentru a-i face pe cei din public sa isi
doreasca acea informatie.
Cum poti sa aplici:
Care sunt placerile / beneficiile pe
care cei din sala le vor avea daca te asculta si aplica ceea ce le spui?
Ce anume vor pierde cei din sala daca nu
te asculta si nu aplica ceea ce le spui?
Exemple :
Descrierea beneficiilor:
Este tehnica ce iti va aduce o crestere
de 25% a vanzarilor, te va scuti de timpul irosit cu clientii care oricum nu
vor sa cumpere si te va face sa te simti cu adevărat productiv.
Descrierea durerilor:
Daca nu vei folosi această tehnica, vei
avea in unele zile clienti care sa te tină de vorba ore in sir si in acest fel
vei intarzia la urmatoarea intalnire si la următoarea întâlnire, iar în cele
din urma o sa ai o zi in graba, plina de stres si frustrari.
10.
Pregateste un moment WOW = Pregateste un
moment la care nimeni nu se asteapta.
Daca
iti doresti sa stii care este cea mai puternica tehnica
pentru o prezentare memorabila…tocmai ai aflat-o. Nimic nu se
compara cu momentul WOW dintr-o prezentare. Este ceea ce persoanele din public
isi aduc aminte peste ani de zile si este ceea ce povestesc prietenilor si
apropiatilor legat de prezentarea ta.
„Toata
lumea mi-a spus sa nu arunc tableta pe jos, dar a trebuit sa demonstrez intr-un
fel ca nu se va sparge. Poti chiar sa o arunci in 72 de feluri diferite si tot
nu se va sparge”. Cand Panos Panay a
scapat tableta, Social Media a explodat.
Sursa: www.lorand.biz
Cutremur de 5,7 grade in Vrancea
Un cutremur cu magnitudinea 5,7 pe scara Richter s-a produs sambata seara, la ora 21.14, in Vrancea, la adancimea de 39 de kilometri, fiind cel mai mare, ca magnitudine, inregistrat in Romania in ultimii 10 ani, potrivit Institutului National de Fizica Pamantului (INFP).
Cutremurul din Romania s-a simtit si in Bulgaria, Republica Moldova si Ucraina.
Seismul produs sambata a fost urmat de mai multe replici, cu magnitudini de pana la 3,1.
"Este o activitate seismica normala si asteptata. De obicei, cutremurele crustale de peste cinci grade, cum a fost cel de aseara, sunt insotite de replici. Perioada in care acestea apar poate fi si ceva mai lunga. Noi intelegem prin replici tot ce se intampla dupa. Conditia este ca aceste evenimente sa fie inregistrate in aceeasi zona. Perioada poate fi de ordinul catorva zile, chiar daca se vor rari", a declarat duminica, pentru Mediafax, directorul stiintific al Institutului National pentru Fizica Pamantului (INFP), Mircea RADULIAN.
Mircea RADULIAN a mai spus ca replicile inseamna o "reechilibrare a zonei, a tensiunii din Vrancea".
"Replicile pot fi pe cateva zile distanta. In general, exista o relatie intre cat de mare a fost cutremurul si cate replici apar si pe ce durata. Altfel spus, cu cat cutremurul este mai mare, cu atat te astepti la mai multe replici si la o durata mai mare in care acestea pot sa apara", a concluzionat directorul INFP.
Cutremurele se numara, alaturi de inundatii si alunecari de teren, printre cele trei riscuri catastrofale la care este expusa cel mai mult Romania. Pentru protectia financiara a locuintelor impotriva celor trei riscuri catastrofale a fost dezvoltat sistemul asigurarilor obligatorii de locuinta, administrat de societatea privata PAID Romania - Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale. De asemenea, cei care doresc sa isi protejeze locuinta impotriva unor riscuri suplimentare si contra unei sume mai mari, pot opta, pe langa asigurarea obligatorie PAD, si pentru o polita facultativa.
vineri, 21 noiembrie 2014
Cum ar trebui sa termini ziua de lucru ca sa fii productiv
Stim faptul ca persoanele productive au anumite reguli de aur pe care le respecta pentru a obtine maxim de rezultate cu minim de eforturi. Stim si faptul ca modul in care incepe ziua este decisiv pentru maniera in care toate lucrurile din zi se vor desfasura.
Interesant este ca o importanta majora o are modul in care se finalizeaza ziua de lucru. Iata cele mai importante sfaturi pentru un final de zi glorios:
1. Ia o pauza de 15 minute in care sa "privesti in gol"! Suna straniu, nu-i asa? Ceea ce trebuie sa faci este sa iti eliberezi mintea de tot ce s-a petrecut in aceasta zi de munca, de toate detaliile care parca se incapataneaza sa ramana atasate de memoria ta.
Acest exercitiu te va ajuta sa pui ordine in ganduri si sa te concentrezi pe viitoarea zi de lucru, o noua sansa sa atingi un nivel inalt de productivitate.
2. Consulta-ti agenda de lucru si stabileste care sunt sarcinile pe care le-ai indeplinit si care sunt cele pe care le poti lasa pentru urmatoarele zile de lucru.
3. Trage linie si numara-ti obiectivele indeplinite cu succes si de care esti mandru. Ai castigat un client important si pe care ti-l doreai de foarte mult timp intr-o oportunitate de colaborare? Ai reusit sa iti faci ideile cunoscute asa cum trebuie fata de colegii de lucru? Ai daramat un zid al comunicarii intre tine si seful tau?
Evenimentele glorioase nu pot fi intotdeauna anticipate. Cel mai des apar pe neasteptate si merita trecute in agenda, la rubrica "Succes Complet".
4. Trage cateva concluzii care sa rezume lectiile pe care le-ai invatat astazi. Poate ca tocmai ce ai realizat ca o greseala de comunicare poate determina un partener de afaceri sa iti puna o eticheta pe care nu o va dezlipi prea curand. Poate ca ai invatat ca o greseala din trecut s-a dovedit a fi cel mai bun lucru care ti s-a putut intampla. Sau poate ca ai invatat ca singurul om pe care te poti baza oricand esti tu insuti.
Orice zi are propriile ei lectii, unele mai valoroase decat altele. Daca avem capacitatea de a deschide larg ochii si de a trai in prezent, lectiile ni se vor dezvalui pe rand, fara contenire.
5. Pregateste agenda pentru maine. Acum este momentul potrivit sa notezi in agenda obiectivele pe care doresti sa le indeplinesti. Maine dimineata, cand vei incepe ziua de lucru, vei putea finisa aceasta lista in mod optim. Va fi a doua trecere in revista a sarcinilor din ziua de lucru.
6. Elibereaza-te de stres... acum, nu cand ajungi acasa. Orice zi de lucru poate aduce cu sine stres si nimeni nu isi propune acest lucru, evident. Cu toate acestea, nu putem sa prevenim evenimente negative, conflicte sa neintelegeri. Este bine sa le lasam acolo unde le este locul, in trecut. Nu le duce acasa.
marți, 18 noiembrie 2014
Putem observa o tensiune intre brokeri si asiguratori, care nu atrage efecte pozitive
Desi relatiile dintre companiile de brokeraj si cele de asigurari ar trebui sa se bazeze pe parteneriate stabile, care aduc beneficii ambelor parti, realitatea indica faptul ca lucrurile nu functioneaza intotdeauna astfel. "Teoretic, intre client, broker si asigurator ar trebui sa existe o relatie de tip win-win-win in care brokerul presteaza servicii catre client si este remunerat de catre compania de asigurare. In acest caz, brokerul ofera solutiile necesare clientilor sai, interesele clientului sunt reprezentate si asiguratorul isi promoveze produsele pe piata", a declarat Alexandra ARSENIE, Business Development Manager, INSIA Romania.
"Cu toate aceasta, privind in realitatea cotidiana, putem observa o tensiune intre brokeri si asiguratori, care nu atrage efecte pozitive. Anumiti asiguratori cred ca acolo unde este implicat un broker este mai dificil sa isi promoveze produsele si, totodata, sa isi pastreze portofoliul de clienti", a subliniat Alexandra ARSENIE.
Avand in vedere faptul ca distributia asigurarilor prin brokeri are o pondere ridicata la nivelul pietei romanesti, aceasta situatie trebuie imbunatatita.
"Pentru a se stabili niste relatii durabile intre asiguratori si brokeri este nevoie ca fiecare sa inteleaga rolul sau ca jucator al pietei si, totodata, este nevoie sa actionam cu profesionalism, onestitate, transparenta, respect fata de munca celuilalt, criterii ce ar genera la randul lor incredere fata de partenerul de business. Acest lucru nu poate veni decat in timp printr-o maturizare a pietei si prin ridicarea standardelor", a adaugat reprezentantul INSIA Romania.
Despagubirea poate fi refuzata daca riscul de furt a fost agravat prin utilizarea retelelor sociale
Asiguratii care posteaza fotografii pe retelele sociale din vacanta, ar putea sa nu primeasca despagubiri in cazul in care le este sparta locuinta in timp ce sunt in concediu, a explicat Aurel BADEA, Responsabil al Sectiunii Asigurari de Bunuri si Proprietati din cadrul Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania - UNSAR
"In astfel de situatii nu exista, din pacate, un raspuns de tipul 'da' sau 'nu'. Majoritatea contractelor de asigurare contin o clauza care se refera la comportamentul asiguratului - comportamentul neglijent. Neglijenta grava este sanctionata: daca se poate demonstra ca exista, atunci polita de asigurare nu despagubeste. Neglijenta grava este definita astfel: persoana care si-a asigurat locuinta stie ca vor exista anumite consecinte daca intreprinde anumite actiuni, este capabila sa prevada consecintele si, cu toate acestea, intreprinde actiunile respective", a subliniat Aurel BADEA.
"Daca luam in considerare exemplul informatiilor postate pe Facebook - ne aflam intr-o zona gri, pentru ca depinde ce informatii postezi, in ce cerc de cunostinte te afli, la cine ajung informatiile respective. Este posibil ca, daca din analiza unui astfel de caz, asiguratorul poate sa demonstreze ca persoana asigurata s-a comportat neglijent si daca nu s-ar fi comportat astfel, nu s-ar fi produs furtul respectiv, sa fie refuzata despagubirea, dar, de obicei, sarcina demonstrarii acestui lucru cade de partea asiguratorului: acesta trebuie sa vina cu argumente", a adaugat reprezentantul UNSAR.
"Daca o companie de asigurari poate sa demonstreze ca prin utilizarea retelelor sociale, riscul de furt a fost agravat consistent si, din cauza acestei utilizari defectuoase, s-a produs riscul de furt, despagubirea poate fi refuzata, pe baza acestui principiu: negrlijenta grava", a punctat Aurel BADEA.
joi, 13 noiembrie 2014
Analiza asupra Nomei RCA
Noua norma ce va guverna asigurarile RCA incepand cu 01.01.2015, desi a lasat deoparte o serie de prevederi controversate anuntate in proiectul initial (precum limitarea comisioanelor brokerilor, decontarea primelor in termen de 24 de ore sau majorarea marjei de solvabilitate a asiguratorilor ce vand astfel de polite), va introduce o serie de modificari ce vor avea un ecou puternic pe acest segment de business.
Printre cele mai importante noutati enumeram externalizarea serviciilor de dauna, mentionarea comisionului in cazul intermediarilor sau costului de distributie in cazul societatilor de asigurare pe polita RCA, uniformizarea tarifelor indiferent de canalul de distributie utilizat sau eliminarea grilei de uzura. In continuare vom incerca, asadar, sa identificam avantajele si dezavantajele fiecareia dintre masurile ce vor influenta semnificativ piata RCA.
Externalizarea daunelor
Dupa solicitari indelungate, externalizarea serviciilor de daune va deveni o realitate. Argumentul principal in favoarea acestei masuri este faptul ca va permite asiguratorilor sa isi eficientizeze costurile administrative aferente procesului de constatare, evaluare si, ulterior, de lichidare a daunelor, intr-un segment care a fost marcat ani de-a randul de o rata combinata foarte ridicata. Cel putin in mod teoretic, o scadere a costurilor poate conduce treptat la o stabilizare a pietei RCA si, implicit, la o reducere a tarifelor. Nu in ultimul rand, gestionarea daunelor de catre o terta parte, ca intermediar neutru intre asigurator si pagubit, ar putea conduce la o crestere a calitatii serviciilor pe linia RCA.
Ramane insa la latitudinea fiecarei companii daca opteaza sau nu pentru externalizarea daunelor, conform propriilor calcule interne.
Asiguratorii RCA au obligatia de a practica aceeasi prima, indiferent de canalul de distributie utilizat
Diferentele de tarife pentru politele distribuite prin reteaua directa a asiguratorilor (agentii proprii sau canalele online) si brokerii de asigurare au generat un razboi al reducerilor, inducand, totodata, o stare de confuzie in randul clientilor si tensiuni intre brokeri si asiguratori. Prin urmare, aceasta masura ar ajuta un client sa obtina acelasi tarif, indiferent de unde cumpara asigurarea, eliminand confuzia mentionata anterior. Totusi, diferentele mai pot aparea si in continuare din cauza reducerilor comerciale, desi si acestea au fost limitate la 10%.
Interzicerea acordarii oricaror avantaje colaterale la incheierea unei polite de asigurare RCA
Aceasta masura vine in completarea celei anterioare, fiind cunoscute cazurile in care decizia de cumparare era influentata mai degraba de ofertele speciale si cadourile ce insoteau politele RCA (bonuri de combustibil, tichete cadou, etc). Disciplina in subscriere ar putea fi, astfel, stimulata, iar consumatorii sa isi indrepte atentia catre aspectele importante ale unei polite RCA.
Totusi, norma mentioneaza o exceptie de la aceasta regula reprezentata de asigurarile facultative care acopera riscuri asociate celor din polita RCA. Efectele aici ar putea fi, insa, contradictorii. Pe de o parte, publicul ar deveni informat si despre alte tipuri de asigurare, ceea ce ar genera o crestere a vanzarilor pe alte clase precum CASCO sau asigurarile de accidente. Pe de alta parte, tarifele acestor polite facultative ar putea atinge niveluri nesustenabile, in incercarea unor jucatori de a convinge clientii sa cumpere polita RCA.
Inscrierea comisionului de intermediere sau a cheltuielii medii de achizitie pe polita RCA
Asupra inscrierii comisionului pe polita planeaza si in continuare indoiala cu privire la utilitatea adusa consumatorului. Cum evidentiau si obiectiile aduse in trecut, ar fi dificil de explicat clientilor ca acel comision este asimilat de catre asiguratori unor cheltuieli de distributie (pe care si ei trebuie sa le mentioneaze acum pe polita), pe care ar fi, altfel, nevoiti sa le suporte prin extinderea retelei teritoriale proprii sau prin cresterea numarului de angajati.
Dintr-o alta perspectiva, insa, masura ar putea conduce la o uniformizare a comisioanelor RCA, deoarece fiecare broker ar putea incerca sa negocieze nivelul comisionului RCA cu asiguratorul pana la nivelul celor mai mari aflate acum "la vedere".
Asiguratorul trebuie sa isi calculeze tarifele astfel incat sa isi acopere toate cheltuielile cu politele RCA
Aceasta obligatie a mai fost vehiculata de catre supraveghetor si in trecut, insa nu a fost pusa in practica, deoarece ar fi obligat unele companii la cresteri subite de tarife, diminuandu-si, astfel, una dintre principalele surse de lichiditati. Insa, odata devenita realitate, ea ar trebui insotita de un control amanuntit si de sanctiuni pe masura in randul asiguratorilor pentru a-si putea produce efectul dorit, respectiv acela de stabilizare a pieteiRCA.
Stabilirea valorii reale a vehiculului pe baza sistemelor de specialitate
Si eliminarea grilei de uzura folosita pentru calculul valorii reale a vehiculelor rulate este, la randul sau, o masura solicitata de asiguratori si apreciata de catre pagubiti, deoarece ia in considerare, in primul rand, valoarea de piata a unui vehicul similar. De regula, cei care aveau de suferit de pe urma vechii reglementari erau posesorii de vehicule ce se depreciau mai greu decat media generala a pietei. Prin urmare, avand in vedere ca in piata exista sisteme capabile sa evalueze corect valoarea de piata a unui vehicul rulat, aceasta masura ar putea fi usor pusa in practica.
Limitarea costurilor de reparatie la nivelul celor practicate in service-urile reprezentanta
Noua norma stipuleaza ca "preturile practicate de unitatile de specialitate utilizate in stabilirea cuantumului pagubei nu pot fi mai mari decat preturile practicate de catre unitatile de specialitate autorizate de catre producatorii de vehicule, respectiv reprezentantii din Romania ai acestora". Practic, supraveghetorul a incercat astfel sa protejeze asiguratorii de service-urile care percepeau tarife supraevaluate pentru reparatii, cat si de anumite tentative de frauda, dand ca etalon costul reparatiilor din reprezentante. Aceasta masura nu va garanta, insa, ca va exista si o scadere a costurilor cu despagubirile, deoarece marea parte a asiguratorilor incercau deja sa obtina cele mai bune tarife pentru reparatii, fiind chiar criticati uneori pentru evitarea service-urilor de reprezentanta.
Posibilitatea externalizarii daunelor este un semn de normalitate
Posibilitatea externalizarii activitatii de constatare si lichidare a daunelor RCA este un semn de normalitate, a declarat Sorin GRECEANU - Directorul General al Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.
"Faptul ca ai voie ca asigurator sa externalizezi daunele, atat timp cat ramai in continuare raspunzator de calitatea serviciilor si a obligatiilor pe care le intorci tertului pagubit sau consumatorului, este un lucru de salutat", a spus GRECEANU.
Prin aceasta masura se pot reduce chiar si costurile aferente acestei asigurari, lucru benefic pentru consumator. Se poate reflecta intr-un nivel in scadere a primei de asigurare sau, cel putin, ia o presiune de pe cresterea primei de asigurare.
Exista companii din strainatate care au in Romania reprezentanti de despagubiri si care lucreaza ca un serviciu externalizat pentru acele companii. Cand soferii asigurati de ei produc o dauna in Romania, practic pagubitul se duce la reprezentantul de despagubiri, care poate fi un asigurator sau o firma specializata.
"Sunt firme specializate in regularizarea daunelor pe Carte Verde. De exemplu, un sofer cu un RCA valabil din Germania, loveste o persoana din Romania. Acea persoana din Romania va fi indrumata si lichidarea daunelor va fi preluata de un astfel de regularizator de daune", a explicat Directorul Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.
Noua Norma RCA include si modificari in cazul daunelor totale, prin stabilirea valorii reale a vehiculului pe baza sistemelor de specialitate.
"O dauna totala este atunci cand din punct de vedere economic nu se mai justifica repararea acelui vehicul, cand valoarea reparatiei depaseste valoarea bunului respectiv la data accidentului", a spus GRECEANU.
"Metoda in sine este una de salutat, ea este aplicata de catre asiguratorii romani atunci cand au daune in alte tari. Deci exista o oarecare experienta a asiguratorilor romani care poate fi fructificata. Asa functioneaza cam toate pietele europene de asigurari", a mai spus acesta.
Anterior, vehiculele erau estimate ca valoare reala in functie de vechime, pe baza pretului de nou, de achizitie, si intrau toti intr-o grila de uzura care era comuna pentru toate tipurile si marcile de turisme, in care partea rigida a acestui sistem tabelar de uzura in functie de vechime, kilometraj, de starea de intretinere, te bagau in anumite chingi. Si o masina cu o depreciere accentuata era comparabila cu un vehicul de o anumita marca, care isi tinea valoarea mult mai bine in piata", a explicat Sorin GRECEANU.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)