luni, 6 august 2012

Experiment Ecologist - Orasul fara autoturisme


In suburbia Vauban a orasului german Freiburg nu exista autoturisme. Locuitorii au alungat de aici tot ce avea patru roti si un motor si au transformat zona intr-un paradis ecologist: aici nu se mai aude huruit de masini, ci doar ciripit de pasarele, strazile sunt de fapt alei pietonale cochete, iar fostele locuri de parcare din fata caselor au devenit pajisti cu flori sau spatii de joaca pentru copii. Multi viseaza sa traiasca intr-un astfel de oras, dar este oare acesta orasul viitorului?

In cartierul Vauban, care adaposteste 5.500 de locuitori, casele sunt elegante, cu balcoane mari si gradini cochete, oamenii zambesc si par lipsiti de griji, iar asfaltul strazilor e plin de desene facute cu creta de copii, totul intr-o atmosfera idilica ce pare desprinsa dintr-o reclama la IKEA.

Secretul consta in faptul ca aici, practic, nu circula masini. Oamenii se deplaseaza cu bicicleta sau cu tramvaiul care ii duce pana in centrul Freiburg-ului, iar daca au totusi nevoie de o masina - ca sa mute ceva sau ca sa plece in vacanta - inchiriaza una de la centrul de inchirieri auto de la marginea cartierului.

Strazile sunt pur si simplu goale, singurele vehicule motorizate prezente in zona fiind camioanele care fac aprovizionarea cu marfurile de baza. Dar, ca o paranteza, trebuie spus ca eliminarea masinilor a fost inlesnita de faptul ca aici a fost inainte o baza militara nazista. Infrastructura a fost gandita deci de la bun inceput sub forma unei retele de alei inguste, pietonale, care sa faca legatura intre baraci, asa ca revenirea la aceasta destinatie initiala pietonala s-a facut destul de usor.

Lipsa masinilor in Vauban este insa doar o particica dintr-un proiect mai amplu de “viata verde”, un adevarat experiment ecologist care ne da o idee despre cum ar putea arata viitorul. Astfel, totul este gandit pentru o poluare minima, incepand cu casele, care au ferestre termoizolante, cu trei geamuri si un sistem de ventilatie ce garanteaza ca interiorul este intotdeauna alimentat cu aer proaspat. Apoi, nu exista evacuari pentru toalete si dusuri - deseurile sunt transformate in ingrasamant in WC-uri biologice, iar apa de la dus si chiuvete este filtrata si folosita pentru gradina.

Cel mai important aspect este legat insa de alimentarea cu energie. Aceasta provine de la panouri solare si de la generatoare cu inalt randament ce ard aschii de lemn, rezultand chiar un surplus de energie electrica pe care gospodariile il vand companiilor de electricitate. Ca urmare, incalzirea unei case intregi costa doar 114  europe an, o suma pe care cei mai multi germani din alte orase o platesc pentru o singura luna.  

Va “prinde” acest experiment si in alte zone ale Germaniei, Europei sau chiar ale lumii?

E greu de spus. Suburbiile, de la Chicago pana in Shanghai, s-au construit din start pe spatii largi, aerisite, unde accesul depinde in proportie de 100% de autoturismul personal, iar asta a creat deja o obisnuinta si un anumit mod de gandire. Americanii, de exemplu, sunt de-a dreptul contrariati de ideea de a nu mai avea masini sau macar de a avea mai putine, fara sa le pese prea mult ca aceste masini personale sunt responsabile pentru jumatate din emisiile de gaze cu efect de sera din Statele Unite.

Totusi, Agentia Americana pentru Protectia Mediului promoveaza “comunitatile cu masini putine”, iar primele rezultate incep sa apara, desi timid. In Hayward, California, autoritatile dezvolta deja o comunitate similara cu Vauban, numita Quarry Village, de unde se va putea ajunge fara masina la sistemul de transport rapid din Bay Area si la campusul Universitatii de Stat California, din Hayward. E un proiect special, pentru care a trebuit sa se faca o exceptie de la planurile actuale de urbanism care prevad ca fiecare locuinta sa aiba doua locuri de parcare.

Dar chiar si asa, cu toata bunavointa autoritatilor, este clar ca acest proiect este doar un experiment. Nimeni nu are nici cea mai mica idee daca el va avea succes si daca cineva se va muta in Quarry Village, pentru ca, asa cum am mentionat, este foarte greu sa-i convingi pe americani sa renunte la masinile lor.


Sursa: manager.ro 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu