vineri, 5 decembrie 2014

OMNIASIG a trecut pe profit

OMNIASIG a inregistrat, in primele noua luni din 2014, un profit net de 2,2 milioane lei, dupa ce in perioada similara a anului trecut a avut o pierdere de circa 20 milioane lei, a declarat Mihai TECAU, Presedintele Directoratului companiei.

In aceeasi perioada, valoarea primelor brute subscrise a fost de 582 milioane lei, in scadere cu 8% comparativ cu primele noua luni din 2013.

Potrivit lui TECAU, prioritatile companiei sunt profitabilitatea, satisfactia clientilor, servicii de calitate, rezolvarea daunelor in timp real si fara probleme, calitate in subscriere si promovarea asigurarilor si relatia cu brokerii, pentru ca sunt o modalitate importanta de promovare si de stabilitate a pietei de asigurari.

Peste 50% din primele OMNIASIG sunt intermediate de brokeri, iar tendinta este de crestere. Potrivit lui Mihai TECAU, comisionul mediu pe care compania il da brokerilor pentru intermedierea RCA este de 13,4%.

Pentru finalul acestui an, compania doreste sa ramana profitabila si sa reduca scaderea primelor brute subscrise.

Cum s-a facut trecerea pe profit?


Mihai TECAU a explicat ca OMNIASIG a echilibrat portofoliul de CASCO si RCA, dupa ce anterior asigurarile facultative aveau o pondere mai mare. Astfel, segmentul auto detine circa 65% din portofoliul de produse. De asemenea, societatea a renuntat la clientii cu daune multe.

"Am limitat portofoliul auto si ne-am orientat catre o subscriere corecta si sustenabila, cu pret corect pe RCA si CASCO", a spus Mihai TECAU, adaugand ca asiguratorul a inchis colaborarea cu clientii care aveau o rata ridicata a daunei si a deschis orizonturi catre alte tipuri de asigurari.

El a explicat ca in cazul clientilor cu multe daune, s-a facut o analiza a acestora si li s-a cerut un pret "corect" din punct de vedere al comportamentului lor. "Le-am construit polite care sa le asigure protectia de care au nevoie, dar prin niste circumstante care sa ne asigure si noua o continuitate in business. Au fost incluse si fransize. In aceste cazuri am avut discutii cu fiecare client in parte, nu i-am respins, ci le-am aratat ca nu pot sa iau in asigure un risc care este predictibil. De asemenea, au fost cazuri in care contractele s-au incheiat de la sine, precum cele facute pe segmentul de leasing", a spus TECAU.

In primele noua luni din acest an, OMNIASIG a platit daune in valoare de 524,54 milioane lei, mai mici cu circa 15% fata de perioada similara a anului trecut.

Mihai TECAU a spus ca cea mai mare problema in ceea ce priveste daunele este pe segmentul RCA, respectiv lipsa predictibilitatii daunelor pe vatamari corporale si decese, care sunt in crestere.

O alta problema se refera la frecventa daunelor RCA, unde exista o diferenta mare intre Romania si alte tari. Spre exemplu, in Ungaria frecventa este de circa 3%, fata de 10-11% la noi.

Asteptari de la 2015


Mihai TECAU estimeaza ca ar fi buna o crestere de 3,5 - 4% a pietei de asigurari in 2015 fata de acest an. "Motorul de crestere ar trebui sa nu fie doar RCA-ul. Daca am avea posibilitatea sa crestem si pe CASCO si property. Cred ca satisfactia clientilor poate sa aduca o crestere. Si pretul corect va fi cel care va influenta piata. Gradul de informare al clientilor a crescut, oamenii sunt foarte senzitivi la pret sau informatii rapide si atunci vor alege ce este mai bine pentru ei. Este important sa nu mai existe aceste diferente de tarife intre companii, sa se mai echilibreze portofoliile. Si plata despagubirilor poate influenta piata in 2015", a spus acesta.

El a adaugat ca daca ar aparea si legea privind asigurarile de sanatate, ar da un impuls pietei.
Aflati mai multe >>

Tehnologia telematica in asigurarile auto

Asigurari auto
In urmatorii ani companiile de asigurare din intreaga lume promit soferilor prime de asigurare mai mici, daca acestia sunt dispusi sa accepte instalarea pe masini a echivalentului cutiei negre de pe avioane. Cu alte cuvinte, dispozitive care le permit companiilor sa inregistreze unde si cum conduc.

Tehnologia telematica nu este deloc o noutate: aplicatiile de smartphone si dispozitivele care inregistreaza datele calatoriei si ale autovehiculului sunt deja cunoscute si se estimeaza ca vor cuceri industria asigurarilor auto intr-un ritm rapid, avand in vedere ca pot asigura reduceri de pana la 30% pentru primele de asigurare. Se estimeaza ca asigurarile auto care vor utiliza datele utilizatorilor pentru a stabili preturile primei de asigurare vor creste cu 40% pe an, ajungand sa reprezinte o piata de 3,6 miliarde dolari pana in 2020.

Beneficiile pentru asiguratori sunt clare: astfel de dispozitive vor oferi informatii clare si detaliate despre stilul individual de conducere al fiecarui asigurat. Pentru soferi, monitorizarea va insemna prime de asigurare mai reduse si un timp de raspuns mai rapid in cazul unui accident, inclusiv asistenta medicala si reparatii. In orice caz, trecerea treptata de la practicile standard de a stabili preturile in functie de varsta si istoricul clientului catre tehnologia telematica este inevitabila.

"In viitorul nu foarte indepartat, va deveni un standard al pietei", considera Domenico SAVARESE, care coordoneaza eforturile ZURICH Insurance Group AG in domeniul datelor autovehiculelor. Pe masura ce masinile devin din ce in ce mai echipate cu dispozitive care aduna si transmit date, "asigurarea auto va trebui sa se schimbe".

Asigurarile auto in Europa genereaza prime brute subscrise in jur de 130 miliarde euro anual, acesta fiind cel mai mare segment de asigurari in afara de cel de viata. Iar pentru ca asigurarea auto este, in general, standardizata, asiguratorii incearca sa castige cote de piata reducand tarifele.

Prin urmare, acest segment inregistreaza pierderi. De exemplu, piata de asigurari auto din Germania, cea mai mare din Europa, a devenit neprofitabila din 2005, cand companiile au intensificat reducerile de preturi. Asiguratorii din Marea Britanie, a doua cea mai mare piata de asigurari auto din Europa, cauta la randul lor metode de a reduce pierderile de pe acest segment. 

Companiile cauta tarife alternative, iar primele bazate pe date individuale fac mai dificil pentru consumatori sa isi compare preturile.

Producatori precum Volkswagen AG si BMW creeaza masini din ce in ce mai "conectate", adaugand caracteristici care avertizeaza alte vehicule de existenta blocajelor rutiere si, intr-un final, care sa faciliteze aparitia masinilor autonome. Iar aceasta evolutie tehnologica este sustinuta si de autoritatile de reglementare: legislatia Uniunii Europene va solicita masinilor noi sa aiba un sistem care notifica automat serviciile de urgenta in cazul unui accident rutier grav, trimitand date de baza despre locatia masinii, chiar si cand soferul este inconstient.

Cu toate acestea, producatorii auto nu fac disponibile datele pe care le detin, ceea ce determina asiguratorii sa apeleze la propriile dispozitive care aduna independent date despre soferi.

De exemplu, in Irlanda, AXA promoveaza programul "Drivesafe", care ofera reduceri de pana la 20% soferilor cu varsta intre 17 si 24 de ani. Serviciul foloseste o aplicatie de smartphone pentru a inregistra date precum acceleratia, viteza, distanta si forta de oprire, iar clientii pot beneficia de o reducere de 10% pe an daca continua sa conduca in siguranta.

Nu in ultimul rand, ALLIANZ SE, cel mai mare asigurator din Europa, implementeaza un proiect similar si isi va deschide anul viitor un centru in cadrul sediului sau din MUNICH pentru a-si extinde oferta de monitorizare a sofatului de la 4 tari, in prezent, la un total de 10.
Aflati mai multe >>

Clientii romani au inca retineri fata de asigurari

Icons asigurari generale
Clientii romani nu sunt educati financiar. Nu inteleg beneficiile asigurarilor. Nu isi protejeaza patrimoniul, mai ales in perioade economice dificile. Ignora viitorul familiei si nu inteleg ca trebuie sa isi asigure viata. 

Suna cunoscut? Din pacate, poate ca astfel de afirmatii au devenit deja clisee in piata de asigurari, care incearca sa isi revina dupa loviturile primite in perioada de criza.

La polul opus, clientii au inca retineri fata de asigurari, lucru lesne de explicat prin mai multe mijloace. Banii sunt tot mai putini sau mai greu de obtinut, economia nu da semne de revenire, imaginea asiguratorilor in randul populatiei este una cel putin sifonata si, nu in ultimul rand, serviciile oferite de o parte din ei mai au cale lunga pana sa se apropie de cele mai inalte standarde.

Asadar, este clientul ignorant, iresponsabil sau needucat? 

Oare brutarul il apostrofeaza pe omul flamand ca trebuie sa manance atunci cand ii este foame? Cu siguranta nu, dar capitalizeaza pe o nevoie primara, viscerala, cum este, de altfel, si nevoia de protectie. Si pana asiguratorii nu vor dovedi ca sunt capabili, ca industrie, sa ii satisfaca aceasta nevoie, se pare ca "vina" va ramane, in continuare, a clientului.
Aflati mai multe >>

miercuri, 3 decembrie 2014

Raspunsul ASF la solicitarile ASSAI si COTAR

Autoritatea de Supraveghere Financiara - logo
Referitor la solicitarile Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) si ale Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), Autoritatea de Supraveghere Financiara a facut urmatoarele precizari:

Autoritatea de Supraveghere Financiara nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare, acestea fiind liber stabilite de catre fiecare societate de asigurare. Tarifele de prima sunt notificate catre ASF, dar nu sunt supuse aprobarii. Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de prima sunt realizate utilizand date statistice acumulate de asiguratori in anii anteriori si au in vedere despagubirile datorate in baza politelor RCA, precum si diferite criterii de risc.
Asiguratorii au obligatia de a-si stabili tarifele de prima astfel incat sa garanteze permanent indeplinirea tuturor obligatiilor ce decurg din incheierea de asigurare RCA. ASF urmareste modul in care asiguratorii isi achita obligatiile asumate in baza politelor si prin masurile adoptate (inclusiv recent) vizeaza imbunatatirea activitatii pe acest segment.
La nivelul celor 11 societati care au dreptul sa emita polite RCA, rata combinata a daunei (un indicator care are in vedere nivelul despagubirilor platite, al rezervelor de dauna constituite si nivelul veniturilor incasate) este de 117%. Corectarea acestui dezechilibru trebuie facuta, dar nu presupune automat o majorare a preturilor, ci poate sa insemne si reducere de costuri. ASF transmite asiguratorilor ca recentele modificari ale normei RCA nu trebuie sa reprezinte pretexte pentru ca acestia sa isi acopere pierderi anterioare prin intermediul politei RCA.
In prima jumatate a anului 2014, numarul dosarelor de dauna avizate in baza unei polite RCA a fost de 135.962 (in scadere cu 14% fata de 30 iunie 2013), iar numarul dosarelor de dauna platite a fost de 146.197 (in scadere cu 9% fata de primul semestru 2013).

"Pentru o cuantificare a sumelor platite de asiguratori (si rezervelor constituite) precizam ca despagubirile platite pentru segmentul RCA au fost, in primele 6 luni ale anului, in valoare de 1,03 miliarde lei. De asemenea, la data de 30 iunie 2014, asiguratorii RCA aveau constituite rezerve de dauna (avizate) in valoare 1,44 miliarde lei (+15% fata de 30 iunie 2013), iar rezerva pentru daune neavizate s-a majorat cu 19% fata de 30 iunie 2013, pana la 902,09 milioane lei", se arata in comunicatul ASF.

"Precizam ca in aceasta perioada, petitiile depuse de catre asigurati/pagubiti in privinta despagubirii RCA au fost in numar de 4112 (care integreaza si petitiile referitoare la plati mai mici sau plati cu intarziere), adica circa 3% din numarul de dosare de daune avizate si 0,1% din numarul total al contractelor RCA incheiate in aceasta perioada. Aceasta arata fara urma de indoiala ca procentele avansate de ASSAI (peste 80% dintre dosare s-ar finaliza prin plati mai mici sau plati cu intarziere) sunt nerealiste, in conditiile in care doar ASF are capacitatea de a centraliza aceste date, iar potrivit propriilor centralizari (comunicate public), numarul petitiilor reprezinta mai putin de 3% din numarul de dosare de dauna avizate (dintre care unele petitii sunt neintemeiate)", se mai spune in document.
Rolul ASF nu este sa impuna un anumit pret pentru un instrument financiar, ci sa vegheze la buna functionare a pietei financiare non-bancare (care include si limitarea distorsiunilor care pot avea si efecte sistemice) si la respectarea drepturilor utilizatorilor de servicii. ASF reaminteste ca in acest moment doua societati de asigurare se afla in procedura de redresare financiara, iar motivele, printre altele, se refera si la nerespectarea parametrilor de solvabilitate de catre societatile respective. ASF isi exprima speranta ca procedurile de redresare financiara vor avea ca rezultat insanatosirea financiara a societatilor respective (alternativa falimentului lor aducand costuri suplimentare asupra intregului sistem de asigurari din Romania si implicit costuri mai mari si pentru asigurati).
ASF are un dialog permanent cu participantii din piata asigurarilor, cea mai recenta intalnire extinsa avand loc joi, 27 noiembrie 2014. La intalnire au participat si reprezentantii ASSAI. Scopul intalnirii a fost coordonarea in aplicarea normelor ASF pe piata asigurarilor, in beneficiul asiguratilor si al stabilitatii pietei, prin cresterea increderii in produsele de asigurare. 

ASF considera ca pentru cresterea increderii consumatorilor in produsele de asigurare este esentiala intelegerea din partea tuturor participantilor la piata a situatiei de fapt, a rolului de reglementator si supraveghetor national al ASF, dar si al rolului fiecarui participant.

Masurile recent adoptate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara au caracter prudential, intaresc soliditatea industriei asigurarilor si asigura predictibilitatea tarifelor RCA, cu impact direct asupra protectiei asiguratilor/beneficiarilor de asigurari.

Raspunsul oficial publicat pe site-ul ASF aici.
Aflati mai multe >>

Protest al service-urilor auto in fata ASF

Protest la Parlament si ASF
Cateva sute de persoane au protestat, marti, in fata Palatului Parlamentului, mitingul fiind organizat de Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) invocand "comportamentul protectionist" pe care Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) il practica fata de companiile de asigurari.

"Noi cerem Parlamentului Romaniei sa demita de urgenta intreaga conducere a ASF, in frunte cu domnul Misu NEGRITOIU, desfiintarea ASF si infiintarea unei noi institutii cu adevarat profesioniste, in care angajarile sa se faca pe criterii obiective. Nu in ultimul rand, solicitam adoptarea de urgenta a Legii 400/2014, privind constituirea Corpului Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR), proiect de lege care se afla in prezent in dezbatere parlamentara", a declarat Presedintele ASSAI, Cristian MUNTEAN, citat de Agerpres.

ASSAI a solicitat urmatoarele:

1. Stoparea cresterii nejustificata si necontrolata a pretului RCA, asa cum s-a intamplat pe parcursul ultimului an;

2. Interzicerea de urgenta a oricaror declaratii, masuri si activitati ale ASF de natura sa stimuleze societatile de asigurari sa-si continue politica de majorare a tarifelor RCA si pe parcursul anului 2015;

3. Abrogarea de urgenta a Normei RCA 23/2014 recent adoptate de catre ASF dat fiind ca: prin prevederile stipulate, norma permite firmelor de asigurari sa subevalueze cu pana la 30% plata despagubirii acordate pagubitului RCA in caz de dauna totala; limiteaza libera concurenta intre service-urile auto; scade protectia pagubitului RCA. Despagubirea trebuie sa fie justa, legala si sa acopere intregul prejudiciu produs;

4. Adoptarea unor norme RCA care sa creasca gradul de protectie si respect fata de pagubitii RCA  - material transmis de catre ASSAI in data de 08 septembrie 2014, masuri ignorate de ASF;

5. Abrogarea de urgenta a Normei 24/2014 privind reclamatiile depuse de catre petenti;

6. Eliminarea despagubirilor subevaluate platite pagubitilor de catre Asiguratori. In 85% din cazuri, firmele de asigurari achita plati partiale (subevaluate) ale despagubirii;

7. Respectarea termenului legal de despagubire la nivel national de catre firmele de asigurari. In peste 83% din cazuri, firmele de asigurari achita plata despagubirii dupa expirarea termenului legal;

8. Retragerea licentelor de functionare pentru zona RCA a societatilor de asigurari care nu mai indeplinesc criteriile de solvabilitate minima stabilita prin lege si care functioneaza ilegal de peste 6 luni de zile pe piata din Romania. Concret, este vorba despre Astra Asigurari si Carpatica Asig, societati de asigurari aflate in etapa premergatoare falimentului.

9. Eliminarea clauzelor abuzive din contractele de asigurare CASCO verificate si girate de catre ASF;

10. Retragerea dreptului de constatare si evaluare inspectorilor de daune auto platiti de firmele de asigurari care nu au studiile, experienta si neutralitatea obligatorii instrumentarii unui dosar de dauna in mod competent si impartial. Actualii angajati ai firmelor de asigurari au ca obiectiv tergiversarea si ingreunarea instrumentarii dosarului de daune, fiind bonusati la salariu proportional cu valoarea sumelor "salvate de la plata". Prin urmare, ASSAI solicita inlocuirea de urgenta a acestor inspectori de dauna platiti de societatile de asigurari cu experti independenti CEETAR.

Protestul s-a derulat intre orele 11.00 si 13.00 in fata Palatului Parlamentului, in Parcul Izvor, iar intre orele 14.00 si 16.00, la sediul ASF.
Aflati mai multe >>

200 de asigurati PAID au solicitat constatari ale daunelor in urma cutremurului de pe 22 noiembrie

Harta seismica a Romaniei
PAID a fost solicitat de peste 200 de asigurati care au optat pentru Polita de Asigurare impotriva Dezastrelor naturale (PAD) in urma cutremurului cu magnitudinea de 5,7 pe scara Richter produs sambata, 22 noiembrie, in regiunea Vrancea. 

In primele zece zile dupa cutremur, 250 persoane care au incheiat asigurarea obligatorie PAD au solicitat constatarea daunelor care ar fi putut fi produse de seismul din ziua de 22 noiembrie. 

"Urmeaza ca mai multi inspectori ai companiilor terte care au incheiat politele sa constate si sa evalueze fiecare caz in parte. In acest moment, din numarul total al solicitarilor, au fost deschise 104 de dosare, dintre care 94 de dosare pentru locuinte de tip A si 10 dosare pentru locuinte de tip B", informeaza PAID intr-un comunicat.

Solicitarile au fost trimise de asiguratii PAD din judetele Bacau, Braila, Buzau, Bucuresti, Covasna, Constanta, Galati, Ilfov, Prahova, Vaslui, Vrancea, Tulcea, Iasi si Ialomita. Judetele unde au fost reclamate cele mai multe daune sunt Galati, cu 83 de solicitari si Vrancea, cu 83 de solicitari. 

"Evenimentele naturale catastrofale nu au o incidenta mare in tara noastra, insa, de fiecare data cand are loc o asemenea intamplare dramatica ce nu poate fi evitata, realizam cat de importanta este asigurarea. Suntem bucurosi ca in astfel de momente putem sa ne sustinem clientii. Din pacate, numarul asiguratilor care au optat pentru polita obligatorie PAD este in continuare mic. Oamenii trebuie sa realizeze importanta acestui tip de acoperire si sa devina responsabili. Polita este valabila nu numai in cazul daunei totale sau atunci cand este afectata structura de rezistenta a imobilului afectatci si atunci cand exista daune mai mici", a spus Nicoleta RADU NEACSU, Director General al PAID.

"Din pacate, rata de penetrare a acestui tip de asigurare este redusa. Un aspect cu adevarat ingrijorator il reprezinta faptul ca cele mai mici procente sunt inregistrate chiar in judetele expuse dezastrelor naturale, cum ar fi Bacau, Vrancea sau Vaslui", se mai arata in comnicatul PAID.

Polita obligatorie de asigurare PAD acopera trei riscuri specifice Romaniei, cutremur, inundatie si alunecare de teren. Pretul unei polite care acopera suma de 20.000 euro este de 20 euro pe an pentru locuintele de tip A, adica cele construite din caramida, beton armat sau orice alt material rezultat an urma unui tratament termic si/sau chimic. Imobilele de tip B, adica cele construite din caramida nearsa sau orice alt material nesupus unui tratament termic si/sau chimic pot fi asigurate prin intermediul politei PAD contra sumei de 10 euro pe an, pentru o despagubire de 10.000 euro.
Aflati mai multe >>

joi, 27 noiembrie 2014

Piata asigurarilor RCA la 30 septembrie 2014

Piata asigurarilor RCA din Romania, in ianuarie - septembrie 2014, a atins valoarea de 1,94 miliarde lei, in crestere cu 11% fata de perioada similara a anului 2013. Numarul contractelor incheiate in acest interval a fost de 5.371.183 (+4% fata de perioada similara din 2013).

Prima de asigurare medie anualizataa fost de 515 lei, in crestere cu 3% (+13 lei) fata de nivelul mediu inregistrat in primele trei trimestre ale anului 2013.

In primele 9 luni ale anului 2014, numarul dosarelor de dauna avizate a fost de 202.351 (in scadere cu 10% fata de 30 septembrie 2013), iar numarul dosarelor de dauna platite a fost de 202.694 (in scadere cu 11% fata de primele trei trimestre din 2013).

La nivelul intregii piete RCA, valoarea despagubirilor platite a ajuns la 1,39 miliarde lei (-1% fata de 30 septembrie 2013), iar dauna medie platita a fost de 6.859 lei, in crestere de la 6.122 lei (+12% fata de perioada similara a anului 2013).

Pentru daune materiale, valoarea daunei medii a fost de 5.266 lei in primele 9 luni ale anului 2014 (in crestere usoara de la 5.239 lei), iar valoarea daunei medii platite pentru vatamari corporale si deces s-a cifrat la 63.308 lei, in crestere cu 14%, respectiv 7.678 lei fata de aceeasi perioada a anului 2013 (cand valoarea medie a fost de 55.630 lei).

Rezerva de daunaavizata constituita la data de 30.09.2014 s-a cifrat la 1,5 miliarde lei (+21% fata de 30 septembrie 2013), iar rezerva pentru daune neavizate s-a majorat cu 9% pana la 830,63 milioane lei.

Cheltuielile inregistrate cu asigurarea RCA, la nivelul pietei, se ridica la un procent mediu de 34%, din care o pondere importanta o reprezinta comisioanele de intermediere (18,6% din primele brute incasate).

Rata daunei la 30 septembrie 2014 a fost de 84% iar, luand in calcul si cheltuielile inregistrate, rata combinata a daunei la nivelul intregii piete RCA s-a cifrat la 117%.

Daunele inregistrate pentru vatamari corporale si deces


Despagubirile platite pentru vatamari corporale si decesreprezinta 352,18 milioane lei (25% din valoarea despagubirilor totale platite la nivelul intregii piete RCA), in crestere cu 40% fata de perioada similara din 2013. Mai mult de doua treimi (70%) din despagubirile platite reprezinta daune morale (nepatrimoniale).

In perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2014 au fost avizate 3.894 dosare de dauna pentru vatamari corporale si deces, in scadere cu 14% fata de aceeasi perioada a anului 2013 (4.548 dosare).

Rezerva de dauna avizata pentru vatamari corporale si deces era, la data de 30.09.2014, in valoare de 626,95 milioane lei, in scadere usoara fata de 30.09.2013. Din totalul rezervei de daune, aproape doua treimi (62%) reprezinta rezerva de daune morale (nepatrimoniale).


La data de 30 septembrie 2014, 11 asiguratori erau autorizati de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara sa desfasoare activitate RCA: ABC Asigurari-Reasigurari S.A., Allianz-Tiriac Asigurari S.A., Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group S.A., Asigurare Reasigurare Astra S.A., Carpatica Asig S.A., Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A., Euroins Romania Asigurare - Reasigurare S.A., Generali Romania Asigurare Reasigurare S.A., Groupama Asigurari S.A., Omniasig Vienna Insurance Group S.A. si Uniqa S.A.
Aflati mai multe >>

Asigurarile de viata in Romania o piata slab dezvoltata

Piata romaneasca a asigurarilor de viata se caracterizeaza printr-un nivel redus de dezvoltare, cu venituri din prime subscrise si pondere in PIB in declin, potrivit unei analize a Consiliului Concurentei, care remarca si o tendinta de concentrare a acestui sector al pietei financiare.

"Analiza Consiliului Concurentei privind asigurarile de viata din Romania arata in mod clar declinul recent al acestui sector economic, scaderea fiind evidenta atunci cand valoarea primelor subscrise pentru aceste asigurari este exprimata in termeni reali (ajustata cu inflatia). Nivelul redus de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata din Romania apare si mai pregnant atunci cand sunt efectuate comparatii internationale, din acest punct de vedere Romania situandu-se in urma tarilor din regiune", se arata intr-o analiza a institutiei.

Potrivit datelor Consiliului Concurentei, piata asigurarilor de viata a atins 1,63 miliarde de lei in 2013, de la 1,8 miliarde de lei in urma cu un an.

Scaderea subscrierilor a diminuat ponderea asigurarilor de viata atat in totalul veniturilor pietei asigurarilor, de la 21,28% in 2012 la 20,12% in 2013, cat si in Produsul Intern Brut (PIB), la 0,26% in 2013, de la 0,30% in urma cu un an.
 
"Dat fiind inceputul mai timid al anului 2014, cu cele mai reduse valori la trei si sase luni, asteptarile noastre privind gradul de penetrare in PIB a asigurarilor de viata propriu-zise sunt de reducere a indicatorului la nivelul anului 2014 (probabil spre 0,25%)", se spune in analiza institutiei.

Exprimata ca raport dintre volumul primelor brute subscrise si populatie, densitatea asigurarilor de viata a scazut de la 21,07 euro/persoana in 2012 la 18,54 euro/persoana in 2013.

Estimarile Consiliului Concurentei arata ca in 2014 acest indicator va atinge 17,22 euro/persoana.

"Cifrele arata o tendinta constanta de scadere a primei medii pe persoana pentru asigurarile de viata din Romania (...) lucru deloc incurajator pentru viitorul apropiat al sectorului asigurarilor de viata", se arata in document.

Analiza Consiliului Concurentei a scos in evidenta si scaderea constanta a numarului de asiguratori de viata din ultimii ani. Astfel, dupa ce la inceputul anului 2009 activau pe piata 24 de asiguratori de viata, in prezent functioneaza doar 16 societati (18 daca sunt luate in calcul si sucursalele locale ale societatilor de asigurare inregistrate in alte state europene).

"Asteptarile pentru viitorul apropiat sunt de iesire de pe piata a inca unui asigurator, intentia AXA (Franta) in acest sens fiind exprimata in mod public de companie. Concluzionand, chiar daca numarul actorilor de pe piata nu este unul foarte redus, evolutia recenta este intrucatva ingrijoratoare, ceea ce inseamna ca autoritatea de concurenta va trebui sa monitorizeze in continuare cu atentie acest sector economic", se spune in analiza.

Nivelul redus de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata din Romania devine evident atunci cand sunt realizate comparatii cu alte state europene. Analiza Consiliului Concurentei, care s-a bazat pe informatiile colectate de Insurance Europe, arata ca nivelul veniturilor pentru asigurarile de viata, raportat la totalul primelor in domeniul asigurarilor, este foarte redus in Romania fata de media europeana, atingand 20,2% in anul 2012, fata de aproape 58% pentru cele 31 de state incluse in analiza.

"Dar chiar daca decalajul fata de situatia din Europa occidentala ar putea fi considerat firesc din motive ce tin mai degraba de ratiuni istorice, nu acelasi lucru se poate spune despre diferentele existente intre cazul Romaniei si cel al altor tari din regiune: in Polonia, primele aferente asigurarilor de viata reprezinta 2,3% din PIB, in Cehia 1,8%, in Slovacia 1,6%, in timp ce in Ungaria gradul de penetrare este de 1,4%. In plus, datele istorice arata ca decalajul dintre Romania si restul Europei in ceea ce priveste gradul de penetrare a asigurarilor de viata este unul de durata, situatia din 2012 nefiind nicicum o exceptie", se mai spune in analiza.

Cu exceptia Bulgariei, diferentele in ceea ce priveste prima medie pe persoana sunt semnificative fata de tarile din regiune, considerate a avea un nivel de dezvoltare economica relativ apropiat de cel al Romaniei.

De exemplu, prima medie anuala pentru asigurarile de viata se ridica in anul 2012 la 139 euro/persoana in Ungaria, 206 euro/persoana in Slovacia, 225 euro/persoana in Polonia si 272 euro/persoana in Cehia. In Romania acest indicator a atins 16 euro/persoana.

Analiza Consiliului Concurentei arata ca marja de solvabilitate disponibila totala este mai mult decat acoperitoare in ceea ce priveste activitatea de asigurari de viata, depasind de cateva ori nivelul marjei de solvabilitate minime si a fondului de siguranta, ceea ce indica soliditatea segmentului asigurarilor de viata din Romania.

De asemenea, totalul activelor lichide ale societatilor care practica asigurari de viata depaseste in mod confortabil nivelul obligatiilor pe termen scurt, coeficientul de lichiditate la nivelul pietei osciland intre 4,4 si 5,1 in perioada septembrie 2011 - iunie 2014.

"Datele primite de autoritatea de concurenta arata ca un grup distinct de societati au inregistrat in mod constant pierderi din activitatea de asigurari de viata. Probabil ca urmare a rezultatelor slabe inregistrate pe un segment de piata de altfel relativ profitabil, cel putin prin comparatie cu celelalte din zona asigurarilor, unii jucatori au decis iesirea de pe piata romaneasca a asigurarilor de viata. Faptul ca unele societati de asigurari de viata par a inregistra in continuare rezultate negative din aceasta activitate creste riscul ca si alti asiguratori sa decida sa iasa de pe piata asigurarilor de viata din Romania, cu implicatii directe asupra gradului de concentrare a acestui sector economic", se mai spune in document.

Consiliul Concurentei a analizat si conditiile de acces pe piata asigurarilor de viata pe parcursul anilor 2010-2013, raspunsurile primite de la jucatorii de profil, in ansamblul lor, aratand ca acestea nu sunt foarte restrictive.

"Cu toate acestea, respondentii au indicat o usoara tendinta de ingreunare a conditiilor de acces pe piata asigurarilor de viata pe parcursul anilor 2010-2013", se spune in analiza, fapt ce este in masura "sa genereze ingrijorari" Consiliului Concurentei, care "va trebui sa monitorizeze in continuare cu maxima atentie acest sector economic".

In opinia institutiei, reducerea graduala a numarului de concurenti pe piata asigurarilor de viata valideaza discutia anterioara privind barierele la intrare.

"In plus, chiar daca numarul curent de asiguratori activi pe piata nu este foarte redus, am aratat ca acesta este totusi relativ mic fata de tarile din zona: comparatia relevanta tine cont si de marimea populatiei. Ingrijorarile autoritatii de concurenta privind sectorului asigurarilor de viata din Romania sunt alimentate de iesirea anuntata a inca unui asigurator (AXA), dar si de perspectivele sectorului pe termen mediu si lung", potrivit analizei.

Consiliul Concurentei apreciaza ca piata asigurarilor de viata din Romania imprumuta atat din caracteristicile pietei cu structura de oligopol (bariere la intrare si numar relativ redus de concurenti), cat si din cele ale pietei cu concurenta monopolistica (probabila diferentiere a produselor).

"Ingrijorarile Consiliului Concurentei cu privire la aceasta piata sunt rezultatul tendintei de concentrare observate in ultimii ani, tendinta ce pare a fi suplinita de o aparenta inasprire a barierelor la intrarea pe piata. Prin urmare, una din temerile autoritatii de concurenta se refera la relativa apropiere a pietei asigurarilor de viata de modelul oligopolului, cu toate riscurile pe care aceasta apropiere le comporta pentru consumatori", se spune in analiza.

Monitorizarea atenta si continua a sectorului asigurarilor de viata, se mai spune in document, va arata daca temerile din acest moment sunt justificate sau nu.

"De exemplu, accentuarea barierelor la intrarea pe piata, iesirea altor asiguratori sau aparitia unei tendinte de standardizare a contractelor de asigurari de viata ar spori ingrijorarile concurentiale, in timp ce coborarea barierelor la intrare si, mai ales, intrarea efectiva pe piata a altor asiguratori vor atenua temerile curente", potrivit institutiei.


Aflati mai multe >>

Comparator de tarife pentru politele de asigurare

Consiliul Concurentei a anuntat ca intentioneaza sa introduca un comparator de tarife la politele de asigurare, pentru a face aceste informatii mai accesibile consumatorilor.

"Zona in care raman ingrijorari (legate de un mediu concurential, n.r.) este cea a asigurarilor de viata, slab dezvoltata fata de Uniunea Europeana. Piata are un grad de concentarere mare, ies actori de pe piata, iar actorul cel mai mare isi creste cota. Informatia este greu de inteles de catre consumatori, si de aceea vrem sa introducem un comparator de preturi pentru a facilitata accesul consumatorilor pentru a alege tariful care li se potriveste cel mai bine", a spus presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, citat de Mediafax.

In opinia sa, profesiile liberale, transportul de cale ferata si de calatori, materialele de constructii, ridica, de asemenea, ingrijorari concurentiale.

Progrese in ceea ce priveste o piata concurentiala Chiritoiu a remarcat in zona telecomunicatii si cea bancara.


"In telecomunicatii am vazut progrese fata de anul trecut, prin intrarea unui al patrulea jucator, care a dinamizat concurenta. A doua zona cu progrese este sectorul bancar, unde anul trecut spuneam ca ne ingrijoreaza marja mare intre dobanzile active si pasive. Anul acesta vedem scaderea dobanzilor la credite, iar marja a scazut. Ne uitam cu ingrijorare acum la comisioane, avem o propunere pentru plafonarea comisionelor, proiectul de lege fiind in Parlament. Cred ca va trece in curand de Senat si in cursul anului viitor speram sa-l vedem aprobat de Camera Deputatilor", a mai spus Chiritoiu.
Aflati mai multe >>

miercuri, 26 noiembrie 2014

A crescut interesul pentru politele medicale de calatorie

Pentru cei care vor calatori in afara tarii in perioada de vacanta este recomandata incheierea unei asigurari medicale de calatorie care acopera si sporturile de iarna, mai ales daca schiaza, deoarece in acest sport se intalnesc si numeroase accidente costisitoare, a spus Iuliana HAMPU, Head of Travel Office, GENERALI Romania.

"In ultima perioada am observat o tendinta de crestere a interesului pentru produsele de asigurare de calatorie in strainatate. Daca vorbim de politele specifice pentru sporturile de iarna, pentru ca se apropie sarbatorile si sunt multi iubitori ai acestor sporturi, datorita cazurilor destul de mediatizate despre accidentele intamplate pe aceste tipuri de polite, intr-adevar oamenii constientizeaza si solicita incheierea acestor polite cand pleaca sa practice sporturi de iarna", a declarat Iuliana HAMPU.

Ea a mentionat ca cele mai frecvente accidente se intampla pe partia de schi. Sunt accidente care nu pot fi prevazute, dar din pacate urmarile sunt destul de grave, iar costurile acestor accidente sunt destul de mari.

"Cei care calatoresc cu scopul de a practica anumite sporturi de iarna sau extreme trebuie sa incheie o asigurare Xtreme. Prin acesta polita se pot asigura absolut toate sporturile care se pot practica pe zapada, incepand de la schi, pana la sarituri cu schiurile, snowboarding, plimbari cu snowmobilul, etc",

"In ceea ce priveste costurile, o polita de asigurare emisa pe o perioada de 1-7 zile pleaca de la 124 lei. Polita acopera, in limita sumei asigurate, absolut tot ce se intampla pe partea de accidente pe partia de schi si in afara ei, toate tipurile de imbolnaviri in perioada sejurului, acopera transportul de pe partia de schi pana la cea mai apropiata unitate medicala. Si aici mentionez ca este vorba de costuri foarte mari. Sunt cazuri unde ajungem si la 8.000 - 10.000 de euro doar pentru transportul din varful muntelui pana la unitatea medicala, fara celelalte ingrijiri medicale", a mai precizat Iuliana HAMPU

De asemenea, copii pot fi asigurati pentru o astfel de polita. In acest caz, familiile primesc o reducere de 10% la incheierea asigurarilor.

"In general polita este valabila pentru sporturile de iarna practicate in Europa. Cele mai frecvente destinatii sunt Austria, Bulgaria, urmate de Franta, Italia si Germania", a mai spus Iuliana HAMPU.
Aflati mai multe >>

luni, 24 noiembrie 2014

Tehnici puternice pentru o prezentare memorabila


De ce este important sa stii sa prezinti in public?
Se spune ca exista 2 mari elemente pentru a avea succes cu un anumit produs (serviciu):

A. Sa ai un produs (serviciu) excelent.
B. Sa comunici cat mai bine despre el.

Cei mai multi experti in marketing incep sa incline balanta in favoarea comunicarii. Sunt sigur ca ai auzit de expresia: “Degeaba ai un produs de calitate, daca nu stii sa vorbesti despre el”.
In ziua de azi este din ce in mai adevarat ca modul in care comunici despre produsul sau serviciul tau va garanta succesul mai mult decat produsul in sine. De aceea, vorbitul in publiccapata o importanta cruciala acum, mai mult decat oricand.
Totusi, pentru a avea impact cu mesajul pe care il transmiti, ai nevoie sa folosesti anumite tehnici si strategii. Persoane precumSteve Jobs (considerat unul dintre cei mai persuasivi comunicatori din lume) folosea tehnici pentru a-si mari impactul cu prezentarile pe care le tinea.
Intrebarea este: Care sunt cele mai puternice tehnici si strategii?
10 tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
In continuare, iti voi oferi 10 din cele mai bune tehnici pentru a avea o prezentare memorabila. Le-am cules in ultimii 2 ani, analizand atat cei mai buni oratori din Romania cat si din intreaga lume.

1. Arata contrastul = Compara 2 elemente pentru a scoate in evidenta unul dintre ele.
Care dintre cele 2 cercuri din mijloc este mai mare?


Ambele sunt de aceeasi dimensiune (daca nu ma crezi, te rog sa iei o rigla si sa verifici chiar tu). Care este motivul pentru care cel de-al doilea cerc din mijloc pare mult mai mic decat primul? Datorita puterii formidabile pe care o are contrastul.

„Majoritatea telefoanelor nu sunt foarte inteligente si sunt greu de folosit. iPhone-ul este mult mai inteligent decat orice alt telefon creat vreodata si este extraordinar de usor de folosit.”
2. Creeaza o fraza de aur = Rezuma o idee importanta, in 10 cuvinte sau mai putin.
Este pastila care incapsuleaza tot ceea ce ai spus. Este acea idee cu care cei din public pleaca acasa si asupra careia actioneaza. Daca cineva te intreaba: „Poti sa imi spui aceasta idee intr-o singura fraza?”, poti sa ii oferi fraza de aur.
3. Da viata cifrelor = Pune cifrele în context!
Vorbitorii mediocri doar ofera cifre sau statistici in prezentarea lor.Vorbitorii exceptionali dau un sens tangibil, masurabil, pentru cifrele pe care le folosesc.
“iPad Mini are 7,2 mm grosime = Este la fel de subtire ca un creion.”“100 g de catina are 400 mg de Vitamina C = 100 g de catina are la fel de multă vitamina C ca 10 portocale.
4. Incepe cu un BANG = Gaseste acel carlig prin care sa ii faci pe cei din public atenti si curiosi.
Cum poti sa incepi cu un BANG?
Cele mai puternice 3 modalitati de a incepe memorabil o prezentare sunt:
1.  O intrebare. (De ex: Ce anume crezi ca ii impiedica pe cei mai multi oameni sa isi indeplineasca visurile?)
2.   O poveste. (De ex.: Acum 2 luni ma aflam la magazinul de la coltul acestei strazi, ca sa imi cumpar o pereche de pantofi si am … )
3.   Conectare.  Foloseste un moment pe care un vorbitor dinaintea ta l-a avut (de preferat un moment amuzant sau emotional) si conecteaza-l cu ceea ce tu vrei sa transmiti.
„Imi pare rau, sunt imbracat ca un martian…” – Conectare.
5. Incheie cu un BANG = Construieste 2-3 fraze de impact, cu care publicul sa plece acasa.
Cum poti sa inchei cu un BANG?
Cele mai puternice 3 modalitati de a incheia memorabil o prezentare sunt:

  • Indemnul la actiune. (De ex.: „Acum stii care sunt cele mai puternice tehnici pentru o prezentare de impact. Scrie pe foaie care este acea tehnica pe care o vei aplica de maine.”)
  • O poveste personala. O poveste, de preferat personala, care sa emotioneze si sa motiveze catre actiune.
  • Revenirea la inceputul prezentarii. Adu aminte de o informatie pe care ai transmis-o la inceputul prezentarii si adauga o noua perspectiva.
  • Cel mai …:  cel mai bun, cea mai puternica, cel mai de seama.
  • Cuvinte de amplificare obisnuite: superb, extraordinar, genial, excelent, fantastic, uimitor, incredibil, exceptional, maret, minunat, splendid.
  • Cuvinte de amplificare folosite rar: magnific, formidabil, senzational, fenomenal, uluitor, desavarsit, miraculos.
  • Prin descrierea beneficiilor.
  • Prin descrierea durerilor.


Povestea personala despre accidentul din copilarie si cum i-a schimbat acesta viaţa + indemnul la actiune (subtitrat în română).

6. Spune povesti = Relatează scurte istorisiri personale, ale altei persoane sau anecdote (povesti cu talc).
Cea mai subestimata arma a vorbitorilor este povestea. Bill Gove, un vorbitor profesionist cu peste 50 de ani de experienta in aceasta meserie, supranumit parintele vorbitului in public profesionist, a spus în felul urmator: „Vorbitul in public este doar atat: spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Nu il face mai complicat decât atat.”
„Daca eu pot reusi, inseamna ca fiecare dintre voi poate reusi.”
7. Foloseste analogii = Compara o idee abstracta cu un lucru concret.
Analogia este precum o ancora. De cele mai multe ori, ideile noastre sunt destul de abstracte si intangibile. Atunci când legi o idee de un lucru comun (mersul cu masina, liftul etc.), este ca si cum ai ancora acea idee în realitatea fiecarei persoane din public. (Daca te gândeşti un pic, chiar si aceasta fraza este o analogie: analogie = ancora).
Exemplu: Un speaker nu este precum un medic, sa trateze problema. Un speaker este precum un antrenor: te pune la treaba astfel încat sa iti rezolvi singur problema, dar iti ofera si uneltele necesare pentru a o rezolva.
8. Adauga cuvinte amplificatoare = Gaseste acele cuvinte care fac informatia sa para mai puternica.
Exemple de cuvinte amplificatoare:

Foloseste intr-o prezentare de 85 min de: 20 de ori „Maret”(Great); 11 ori „Uimitor” (Amazing); 8 ori „De necrezut” (Unbelievable); 5 ori „Incredibil” (Incredible); + altele.
9. Infometeaza = Gandeste-te la ceea ce spui inainte de a prezenta informatia, pentru a-i face pe cei din public sa isi doreasca acea informatie.
Cum poti sa aplici:

Care sunt placerile / beneficiile pe care cei din sala le vor avea daca te asculta si aplica ceea ce le spui?

Ce anume vor pierde cei din sala daca nu te asculta si nu aplica ceea ce le spui?
Exemple :
Descrierea beneficiilor:
Este tehnica ce iti va aduce o crestere de 25% a vanzarilor, te va scuti de timpul irosit cu clientii care oricum nu vor sa cumpere si te va face sa te simti cu adevărat productiv.
Descrierea durerilor:
Daca nu vei folosi această tehnica, vei avea in unele zile clienti care sa te tină de vorba ore in sir si in acest fel vei intarzia la urmatoarea intalnire si la următoarea întâlnire, iar în cele din urma o sa ai o zi in graba, plina de stres si frustrari.
10. Pregateste un moment WOW = Pregateste un moment la care nimeni nu se asteapta.
Daca iti doresti sa stii care este cea mai puternica tehnica pentru o prezentare memorabila…tocmai ai aflat-o. Nimic nu se compara cu momentul WOW dintr-o prezentare. Este ceea ce persoanele din public isi aduc aminte peste ani de zile si este ceea ce povestesc prietenilor si apropiatilor legat de prezentarea ta.
„Toata lumea mi-a spus sa nu arunc tableta pe jos, dar a trebuit sa demonstrez intr-un fel ca nu se va sparge. Poti chiar sa o arunci in 72 de feluri diferite si tot nu se va sparge”. Cand Panos Panay a scapat tableta, Social Media a explodat.

Sursa: www.lorand.biz


Aflati mai multe >>

Cutremur de 5,7 grade in Vrancea

Un cutremur cu magnitudinea 5,7 pe scara Richter s-a produs sambata seara, la ora 21.14, in Vrancea, la adancimea de 39 de kilometri, fiind cel mai mare, ca magnitudine, inregistrat in Romania in ultimii 10 ani, potrivit Institutului National de Fizica Pamantului (INFP).

Cutremurul din Romania s-a simtit si in Bulgaria, Republica Moldova si Ucraina.

Seismul produs sambata a fost urmat de mai multe replici, cu magnitudini de pana la 3,1.

"Este o activitate seismica normala si asteptata. De obicei, cutremurele crustale de peste cinci grade, cum a fost cel de aseara, sunt insotite de replici. Perioada in care acestea apar poate fi si ceva mai lunga. Noi intelegem prin replici tot ce se intampla dupa. Conditia este ca aceste evenimente sa fie inregistrate in aceeasi zona. Perioada poate fi de ordinul catorva zile, chiar daca se vor rari", a declarat duminica, pentru Mediafax, directorul stiintific al Institutului National pentru Fizica Pamantului (INFP), Mircea RADULIAN.

Mircea RADULIAN a mai spus ca replicile inseamna o "reechilibrare a zonei, a tensiunii din Vrancea".

"Replicile pot fi pe cateva zile distanta. In general, exista o relatie intre cat de mare a fost cutremurul si cate replici apar si pe ce durata. Altfel spus, cu cat cutremurul este mai mare, cu atat te astepti la mai multe replici si la o durata mai mare in care acestea pot sa apara", a concluzionat directorul INFP.

Cutremurele se numara, alaturi de inundatii si alunecari de teren, printre cele trei riscuri catastrofale la care este expusa cel mai mult Romania. Pentru protectia financiara a locuintelor impotriva celor trei riscuri catastrofale a fost dezvoltat sistemul asigurarilor obligatorii de locuinta, administrat de societatea privata PAID Romania - Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale. De asemenea, cei care doresc sa isi protejeze locuinta impotriva unor riscuri suplimentare si contra unei sume mai mari, pot opta, pe langa asigurarea obligatorie PAD, si pentru o polita facultativa.
Aflati mai multe >>

vineri, 21 noiembrie 2014

Cum ar trebui sa termini ziua de lucru ca sa fii productiv

Stim faptul ca persoanele productive au anumite reguli de aur pe care le respecta pentru a obtine maxim de rezultate cu minim de eforturi. Stim si faptul ca modul in care incepe ziua este decisiv pentru maniera in care toate lucrurile din zi se vor desfasura.

Interesant este ca o importanta majora o are modul in care se finalizeaza ziua de lucru. Iata cele mai importante sfaturi pentru un final de zi glorios:

1. Ia o pauza de 15 minute in care sa "privesti in gol"! Suna straniu, nu-i asa? Ceea ce trebuie sa faci este sa iti eliberezi mintea de tot ce s-a petrecut in aceasta zi de munca, de toate detaliile care parca se incapataneaza sa ramana atasate de memoria ta.

Acest exercitiu te va ajuta sa pui ordine in ganduri si sa te concentrezi pe viitoarea zi de lucru, o noua sansa sa atingi un nivel inalt de productivitate.

2. Consulta-ti agenda de lucru si stabileste care sunt sarcinile pe care le-ai indeplinit si care sunt cele pe care le poti lasa pentru urmatoarele zile de lucru.


3. Trage linie si numara-ti obiectivele indeplinite cu succes si de care esti mandru. Ai castigat un client important si pe care ti-l doreai de foarte mult timp intr-o oportunitate de colaborare? Ai reusit sa iti faci ideile cunoscute asa cum trebuie fata de colegii de lucru? Ai daramat un zid al comunicarii intre tine si seful tau?

Evenimentele glorioase nu pot fi intotdeauna anticipate. Cel mai des apar pe neasteptate si merita trecute in agenda, la rubrica "Succes Complet".


4. Trage cateva concluzii care sa rezume lectiile pe care le-ai invatat astazi. Poate ca tocmai ce ai realizat ca o greseala de comunicare poate determina un partener de afaceri sa iti puna o eticheta pe care nu o va dezlipi prea curand. Poate ca ai invatat ca o greseala din trecut s-a dovedit a fi cel mai bun lucru care ti s-a putut intampla. Sau poate ca ai invatat ca singurul om pe care te poti baza oricand esti tu insuti.

Orice zi are propriile ei lectii, unele mai valoroase decat altele. Daca avem capacitatea de a deschide larg ochii si de a trai in prezent, lectiile ni se vor dezvalui pe rand, fara contenire.


5. Pregateste agenda pentru maine. Acum este momentul potrivit sa notezi in agenda obiectivele pe care doresti sa le indeplinesti. Maine dimineata, cand vei incepe ziua de lucru, vei putea finisa aceasta lista in mod optim. Va fi a doua trecere in revista a sarcinilor din ziua de lucru.


6. Elibereaza-te de stres... acum, nu cand ajungi acasa. Orice zi de lucru poate aduce cu sine stres si nimeni nu isi propune acest lucru, evident. Cu toate acestea, nu putem sa prevenim evenimente negative, conflicte sa neintelegeri. Este bine sa le lasam acolo unde le este locul, in trecut. Nu le duce acasa.
Aflati mai multe >>