joi, 11 aprilie 2013

Informatizarea sistemului de Asigurari de Sanatate

Informatizarea sistemului de Asigurari de SanatateCu toate ca informatizarea sistemului de sanatate ar putea aduce multe avantaje, printre care eliminarea fraudelor sau un control strict al costurilor, acest proces ridica o serie de probleme, in principal legate de confidentialitatea datelor. Pana acum s-au facut cativa pasi in informatizarea sistemului de sanatate din luna ianuarie, anul curent, a devenit obligatorie reteta electronica, urmeaza sa se puna in circulatie cardul de sanatate, iar de anul viitor pacientii ar trebui sa aiba si un dosar electronic. 


Desi exista unele dificultati de implementare ale acestor sisteme, cele mai mari probleme sunt cele teoretice. Vasile Barbu, presedinte al Asociatiei Nationale pentru Protectia Pacientilor (ANPP), a explicat ca, in mare, nu ar trebui sa apara disfunctionalitati legate de securitatea datelor, insa ar trebui sa se ia in calcul si cazurile in care ar putea aparea probleme de confidentialitate. Potrivit acestuia, este vorba de informatiile privind compatibilitatea in cazul transplanturilor, unde daca anumite date sunt cunoscute de terte parti exista riscul incheierii unor "tranzactii". "Acestea sunt niste scenarii pe care autoritatile trebuie sa le ia in calcul si sa gaseasca solutii de securizare a datelor", a afirmat Vasile Barbu. 

Presedintele ANPP a mai declarat ca ar mai putea aparea probleme in cazul persoanelor care sufera de anumite afectiuni si care nu vor sa fie cunoscute, aceasta pentru ca ar putea fi discriminate de angajatori. De asemenea, ar mai putea aparea dificultati atunci cand o persoana vrea sa isi incheie o asigurare privata de sanatate, iar asiguratorul ar avea acces in sistemul de date. "In acest caz se pot solicita niste prime de asigurare foarte mari sau ar putea fi refuzata incheierea politei doar pentru faptul ca asiguratorul a scormonit in istoricul medical", a spus Vasile Barbu. 

Acesta a explicat ca principalele probleme apar atunci cand terte parti pot accesa informatiile medicale personale. Dosarul electronic, obligatoriu din ianuarie 2014 Intrebat daca este posibil ca in ianuarie 2014 sa fie finalizat dosarul electronic al pacientului, presedintele ANPP a raspuns afirmativ, explicand ca o parte din datele medicale ale oamenilor sunt deja in sistem, iar celelalte informatii pot fi completate pe parcurs. "Dosarul electronic al pacientului trebuie sa fie accesat online pe baza cardului de sanatate. Pacientul trebuie sa poata si el sa vada tot istoricul lui medical, cand a fost spitalizat, ce diagnostic a primit, ce tratament etc", a mai afirmat Vasile Barbu. 

Cristian Hotoboc, presedintele Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Paraclinice Palmed, spune ca teoretic s-a implementat reteta electronica, dar practic exista anumite dificultati. "Trebuie sa se mai puna in functiune un anumit modul pentru ca aceasta sa poata functiona in parametri normali", a declarat acesta. Potrivit lui, despre dosarul electronic inca se mai discuta. "Probabil dupa ce vor fi definitivate pachetul de baza si cardul de sanatate va urma sa fie implementat si dosarul medical electronic, dar mai e mult pana acolo", a explicat Cristian Hotoboc. 

Medicii de familie nu vor distribui cardul de sanatate Rodica Tanasescu, presedinte al Asociatiei Medicilor de Familie, spune ca problemele legate de reteta electronica sunt cauzate de faptul ca multe spitale, nu toate, in mod ilegal, nu elibereaza pacientilor aceste retete electronice si medicii de familie sunt pusi in situatia de a alege intre a lasa pacientii fara medicamente sau a incalca legea. "Despre dosarul electronic nu am mai auzit nimic, probabil se lucreaza la implementarea lui", a mai afirmat Rodica Tanasescu. 

In ceea ce priveste cardurile de sanatate, presedintele Asociatiei Medicilor de Familie a spus ca medicii de familie nu vor fi cei care le vor distribui. "Cardurile nationale le asteptam, le vom folosi cand vor fi gata, dar nu le vom distribui", a declarat ea, adaugand ca ministrul Sanatatii a acceptat ideea ca aceste carduri sa nu fie distribuite de medicii de familie, probabil vor fi distribuite prin Posta. "Cardul de sanatate este o legatura intre asigurator si asigurat. Medicul de familie are un contract cu asiguratorul de prestari servicii medicale, nu administrative", a continuat Rodica Tanasescu. 

Vasile Barbu a mai explicat ca in implementarea cardului de sanatate "nu se mai misca nimic". "Probabil se asteapta dosarul electronic", a afirmat el, adaugand ca ar avea sens implementarea in acelasi timp a dosarului electronic si a cardului. Despre reteta electronica, presedintele ANPP spune ca functioneaza, in mare parte, bine. "Reteta electronica functioneaza bine. Exista anumite probleme, se mai blocheaza Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) intre anumite ore, dar acestea sunt cazuri izolate. Problemele sunt mai putine acum, lucrurile incep sa se mai aseze", a continuat acesta. Alte probleme care mai apar sunt, conform lui, reprezentate de faptul ca la medicii de familie unii pacienti neasigurati apar ca fiind asigurati si invers. 

Potrivit datelor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, aproximativ 87% dintre medici au prescris cel putin o reteta in format electronic, pana la sfarsitul anului 2012, si cel putin 90% dintre farmacii au eliberat o reteta electronica. La finele anului trecut cardul electronic a fost lansat intr-un program-pilot, la Arad. Cardul este obligatoriu de la 1 ianuarie 2013 pentru toti cetatenii romani de peste 18 ani si va contine datele de identificare ale posesorului: numele acestuia, codul unic de asigurat (format din 20 de caractere si diferit de CNP), precum si informatii medicale despre detinator. Cardul va permite identificarea calitatii de asigurat si va oferi medicilor o serie de date medicale cu risc vital ale pacientilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu