miercuri, 1 aprilie 2015
ASF a testat piata online de asigurari RCA
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a derulat recent o actiune de Mystery Shopping si analiza de situatie privind calculatoarele online de RCA, constatand, printre altele, ca sunt oferite preturi diferite pentru acelasi consumator, ceea ce incalca normele ASF.
"Exista in cadrul Directiei Protectia Consumatorului - Serviciului Petitii un numar de reclamatii transmise ASF de catre consumatori, prin care acestia reclama modul in care calculatoarele on-line RCA si, ulterior, brokerii de asigurare, interactioneaza cu ei si vand politele RCA", a declarat Calin RANGU - Director, Directia Protectia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiar, prezent in cadrul celei de-a X-a editii a Conferintei Nationale a Brokerilor de Asigurari si Pensii, eveniment organizat de UNSICAR.
Conform ASF, reclamatiile au condus la observarea urmatorului fenomen:
calculatoarele RCA genereaza un raspuns (simulare) ce cuprinde o oferta de pret a politei RCA, compusa din cel putin 6 asiguratori, intr-un timp de aproximativ 15 secunde.
ulterior afisarii ofertelor, consumatorul completeaza un formular cu datele de identificare necesare livrarii produsului (polita RCA) si platii.
consumatorii reclama ca, dupa primirea confirmarii pe e-mail a politei RCA contractate, au fost contactati de brokerul de asigurare care a solicitat un pret mai mare, sub pretextul ca la momentul generarii primului pret a avut loc o eroare de sistem informatic.
In aceasta situatie, ASF a simulat cumpararea unei polite RCA pentru aceeasi perioada (cu incepere a politei din 18 martie 2015, pe o perioada de 12 luni), pentru aceeasi masina (capacitate cilindrica, putere, marca), acelasi sofer (fara daunalitate anterioara, vechime carnet de conducere - 17 ani, fara a se incadra in categoria de varsta sub 25 de ani), a explicat Alexandra Ioana BONTAS, sef serviciu SMEF in cadrul ASF.
Calculatorul online RCA ales a fost cel generat de cautarea Google aflat in primele pozitii, cu publicitate platita, cu puncte de atractivitate catre consumator si, in acelasi timp, hostat de o entitate autorizata de ASF.
In urma acestui exercitiu se constata urmatoarele:
- exista o functionare defectuoasa a calculatorului on-line RCA utilizat, acesta generand erori semnificative la afisarea preturilor.
- timpul de raspuns este de aproximativ 15 secunde, timp in care cel putin teoretic este chestionata baza de date CEDAM pentru daunalitate.
- raspunsurile nu sunt uniforme, in sensul ca nu toti asiguratorii au oferta de pret transmisa.
- Alexandra Ioana BONTAS a mentionat ca simularea de cumparare a avut in vedere alegerea aceluiasi asigurator ca cel existent in mod real, pentru masina/conducatorul auto ale carui date s-au folosit la exercitiu.
S-a constatat ca oferta actuala de pret pentru 12 luni cu valabilitate din 18 martie 2015 era de 295,44 lei, in timp ce polita reala pentru 12 luni incheiata cu o aproximativ o luna mai devreme, de pe 21 februarie 2015, costa 284,64 lei.
"Comanda devine ferma la apasarea butonului COMANDA, asa cum afiseaza site-ul, ceea ce da nastere urmatoarelor intrebari: Ce se intampla in cazul ofertelor eronate (exagerat de mari) afisate? De ce nu este contorizat Bonus/Malus?", a atras atentia oficialul ASF.
"Alegand una dintre ofertele de pret, am continuat simularea de cumparare a politei. Se constata ca nu exista o oferta care sa cuprinda si calculul bonus-malus (B/M), acest camp nefiind completat corespunzator", a adaugat BONTAS.
Totodata, al doilea studiu de caz a presupus simularea pe calculatoare RCA diferite (diferite site-uri/furnizori online) a cumpararii aceleiasi polite RCA.
"Analiza efectuata a presupus simulari multiple in site-uri comerciale care se ocupa cu vanzarea/promovarea politelor RCA. Exercitiul a vizat simularea de cumparare a unei polite RCA pentru o persoana fizica, respectiv o polita RCA pentru o persoana juridica, de la mai multe surse (magazine on-line) de astfel de produse", a spus reprezentantul ASF.
Site-urile care au facut obiectul analizei sunt atribuite atat intermediarilor in asigurari autorizati si, ca atare, sub rezerva reglementarilor sectoriale si supravegherea ASF, precum si site-uri rezultate din motorul de cautare, activand in principal in domeniile de asigurare RCA.
"Din cele 10 de societati de asigurare autorizate sa practice asigurari obligatorii de raspundere civila auto RCA, site-urile analizate compara, in principal, tarifele practicate de 8 asiguratori, care opereaza prin intermediul tehnicilor de vanzare la distanta", a aratat Alexandra Ioana BONTAS.
Ea a mentionat ca au fost efectuate 26 simulari pentru persoana fizica (in varsta de 47 ani, permis de conducere din 2010, vechimea auto 10 ani) si 10 simulari pentru un consumator persoana juridica (vechimea autovehiculului - 2008). Politele RCA urmarite sunt cele pe 12 luni.
"Nu exista o explicatie economica care sa justifice variatiile de pret - acelasi asigurator, acelasi obiect al asigurarii, difera doar ofertantul online/intermediarul. Momentul de generare a ofertelor este de obicei mai mic de 30 secunde, un timp de asteptare considerat 'acceptabil' pentru utilizatorii de web, dar care nu implica obligatoriu conectarea la CEDAM pentru verificarea daunalitatii", a declarat BONTAS.
Concluziile studiilor de caz realizate de ASF sunt urmatoarele:
- site-urile de vanzare on-line de polite RCA sunt administrate atat de entitati reglementate, cat si de alte entitati (nereglementate/neautorizate).
- exista o lipsa de informatii utile pentru a defini cota de piata a asiguratorului.
- baza pentru comparatie este doar pretul.
- comparatia bazata exclusiv pe primele de asigurare nu face posibila evaluarea eficientei produselor cu privire la nevoile de asigurare.
- site-urile analizate recurg la o utilizare extensiva a mesajelor publicitare formulate in asa fel incat sa convinga consumatorii in mod eronat ca pot realiza economii sau ca au posibilitatea de a cumpara cel mai bun produs.
- limbajul utilizat nu permite o definire clara.
- site-urile analizate nu prezinta o trimitere explicita la modul de solutionare a unei petitii.
- nu exista date de actualizare a informatiilor publicate.
- un singur site permite introducerea daunelor anului anterior.
- nu este cert ca se ia in considerare caracteristica B/M.
- achizitia automata printr-un singur click dintr-o lista de posibilitati slabeste nivelul de constientizare a consumatorilor.
- informatiile despre site-ul vizitat, rolul si activitatea desfasurata, natura comerciala a activitatii si a structurii de proprietate, indicatiile cu privire la modul de a depune plangeri nu sunt usor disponibile sau evidentiate in mod adecvat.
- conditiile contractuale pe care clientii sunt obligati sa le accepte pentru a finaliza comanda contin clauze abuzive, care plaseaza toata raspunderea in sarcina cumparatorului.
- exista erori de functionare ale calculatoarelor RCA, acestea generand preturi inexplicabile si neconforme.
- variatiile mari de pret dintre asiguratori ar trebui sa constituie un subiect de analiza de cauza pentru supravegherea bazata pe risc desfasurata de A.S.F.
Pretul nu trebuie sa difere
"Un pret nu poate fi mai ieftin la un broker decat la alt broker. La persoanele juridice este o problema majora pentru ca un asigurator da pana la 4 preturi pe 4 siteuri diferite. O polita are un pret unic, comunicat catre ASF, nu se poate schimba sase luni. Deci, nu se poate ca in aceeasi zi, o societate de asigurari sa dea 4 preturi pentru acelasi cetatean", a declarat Calin RANGU - Director, Directia Protectia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiar.
De asemenea, in ceea ce priveste vanzarile de polite RCA de catre un retailer online care ofera reduceri de 10% la polite, Calin RANGU, a spus ca acesta nu este supravegheat de ASF, dar el vinde polite RCA avand in spate un broker supravegheat de ASF. "Cand normele ASF specifica clar ca nu mai sunt permise astfel de discounturi, responsabilitatea este a brokerului si acesta poate fi penalizat si sanctionat", a adaugat el.
Oficialul ASF a mai mentionat ca, dintre toti brokerii de asigurare care au fost verificati, unul singur mentioneaza ca, potrivit normei ASF, tarifele provenite de la asigurator sunt aceleasi, comisionul si valorile absolute sunt afisate, valoarea absoluta a comisionului se determina prin aplicarea procentului asupra primei de asigurare totala si aceasta este inclusa in pret. "Este o informatie importanta pentru client si doar un broker o publica", a subliniat RANGU.
La randul sau, Misu NEGRITOIU, Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, a declarat ca Mystery Shopping-ul a fost facut pentru a analiza probleme din mediul online, obiectivul principal nefiind sanctionarea jucatorilor.
Conform acestuia, vanzarile online nu sunt reglementate nici in Romania si nici in Europa, insa in prezent exista o propunere de norma in acest sens.
Tarifele politelor RCA comercializate online nu sunt intotdeauna corecte
Tarifele politelor RCA afisate pe portalurile online nu corespund intotdeauna cu oferta reala a societatilor de asigurare autorizate, atentioneaza Autoritatea de Supraveghere Financiara.
"Principalele diferente apar ca urmare a utilizarii unui calculator online care functioneaza defectuos, din ignorarea sistemului bonus - malus, din lipsa de actualizare a ofertelor sau din lipsa autorizarii ASF a furnizorului online", precizeaza autoritatea.
Autoritatea de Supraveghere Financiara a sesizat aceste aspecte in urma petitiilor transmise de catre consumatori, precum si din activitatea demarata anul trecut ce vizeaza monitorizarea comercializarii politelor RCA pe internet.
In acest caz, ASF recomanda consumatorilor sa consulte mai multe site-uri ce comercializeaza polite RCA si sa se asigure ca furnizorii de polite RCA, respectiv compania sau brokerul de asigurare care vinde polita sunt reglementati si supravegheati de ASF. Acest lucru poate fi verificat in Registrul intermediarilor autorizati de ASF.
Pe piata din Romania sunt autorizate sa incheie asigurari RCA 10 companii: ALLIANZ-TIRIAC, ASIROM VIG, ASTRA Asigurari, CARPATICA Asig, CITY Insurance, EUROINS Romania, GENERALI Romania, GROUPAMA Asigurari, OMNIASIG VIG si UNIQA Asigurari.
Asigurarile de raspundere civila pentru vehicule (RCA + CMR) au inregistrat un volum al primelor brute subscrise de 2,8 miliarde lei in 2014, reprezentand 43,34% din totalul subscrierilor pentru asigurari generale, in crestere nominala cu 13,60% fata de anul 2013.
Foarte multi consumatori nu stiu ce acopera polita RCA
Foarte multi consumatori nu stiu ce acopera in totalitate o polita obligatorie RCA, a declarat Sorin MIERLEA, Presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania - ANPCPPSR.
"Increderea consumatorului este mai importanta decat orice. Astazi, cetateanul, in calitatea lui de consumator, este destul de neincrezator in produsul financiar, nu este sigur daca produsul financiar-bancar care i se ofera este bun si nu are clauze abuzive, daca polita de asigurare nu are clauze ce pot fi puse sub semnul intrebarii. Din aceasta perspectiva, increderea consumatorului cred ca ar trebui sa fie, in urmatoarea perioada, un deziderat al industriei", a spus MIERLEA
"Cred ca partea de educare, partea de informare, cu accent pe componenta de incredere, ar trebui sa fie un deziderat al autoritatilor, al industriei, al miscarii de protectia consumatorilor. In acest sens, felicit ASF pentru constituirea grupului de lucru in domeniul protectiei consumatorului. Important este sa dam incredere consumatorilor, sa cream o educatie financiara reala atat pentru angajatii firmelor de asigurari si de brokeraj, cat si pentru consumatori. Si eu, in calitate de consumator, nu am obtinut mereu informatiile pe care mi le doream intr-un limbaj cat mai aproape si mai accesibil pentru nivelul meu de cunostinte in domeniul respectiv", a adaugat el.
Sorin MIERLEA a spus ca Asociatia a facut cateva cercetari si a observant pe zona de asigurari RCA ca, in proportie covarsitoare, consumatorii nu stiu ce acopera per total polita RCA. "Este clar, asadar, ca piata asigurarilor este o piata care a scazut pe baza unei educatii precare, pe baza unei neincrederi reale care se regaseste la nivelul consumatorilor".
"Din pacate, astazi romanul isi face polita CASCO dupa ce i-a cazut pomul pe masina, asigurare de locuinta dupa ce l-a inundat vecinul, asigurare medicala dupa ce a patit un accident", a subliniat oficialul ANPCPPSR.
joi, 11 decembrie 2014
VIDEO: ASTRA si CARPATICA se afla in pragul falimentului si detin cumulat o cota de piata de 40% pe segmentul RCA
"Piata asigurarilor auto evolueaza in paralel cu cea
auto, fiind influentata de aceasta. Subscrierile din asigurarile de raspundere
civila auto RCA au inregistrat o crestere cu 16%, la 1,756 miliarde lei, cifra
care ajunge la nivelul anului 2010, ceea ce este un semn destul de bun, pentru
ca pentru prima data dupa o perioada de timp se observa crestere pe partea de raspundere
civila auto. Avand in vedere ca numarul contractelor nou incheiate nu a avut o
crestere semnificativa, avand o pondere de doar 2%, este evident ca aceasta crestere
a primelor subscriese se datoreaza majorarilor tarifelor practicate de catre
societatile de asigurari", a declarat reprezentantul Autoritatii de
Supraveghere Financiara (ASF) Mona Cucu.
- In primele noua luni au fost incheiate peste 5,16 milioane de contracte RCA.
- Subscrierile din asigurarile de raspundere civila auto RCA au inregistrat o crestere cu 16%, la 1,756 miliarde lei.
- Politele RCA reprezinta 36% din totalul asigurarilor generale.
- In primele noua luni, cresterea pe partea de despagubiri a fost de 8%, la 1,4 miliarde lei.
- Dauna medie pe partea RCA a fost de 5.239 lei, in crestere cu 8%.
40% din totalul subsrierilor pe segmentul RCA sunt detinute de companiile ASTRA si CARPATICA, societati aflate in pragul falimentului
Urmariti in continuare inregistrarea video a emisiunii "Romania la raport" din data de 10.12.2014, moderata de Andreea Cretulescu.
vineri, 5 decembrie 2014
OMNIASIG a trecut pe profit
OMNIASIG a inregistrat, in primele noua luni din 2014, un profit net de 2,2 milioane lei, dupa ce in perioada similara a anului trecut a avut o pierdere de circa 20 milioane lei, a declarat Mihai TECAU, Presedintele Directoratului companiei.
In aceeasi perioada, valoarea primelor brute subscrise a fost de 582 milioane lei, in scadere cu 8% comparativ cu primele noua luni din 2013.
Potrivit lui TECAU, prioritatile companiei sunt profitabilitatea, satisfactia clientilor, servicii de calitate, rezolvarea daunelor in timp real si fara probleme, calitate in subscriere si promovarea asigurarilor si relatia cu brokerii, pentru ca sunt o modalitate importanta de promovare si de stabilitate a pietei de asigurari.
Peste 50% din primele OMNIASIG sunt intermediate de brokeri, iar tendinta este de crestere. Potrivit lui Mihai TECAU, comisionul mediu pe care compania il da brokerilor pentru intermedierea RCA este de 13,4%.
Pentru finalul acestui an, compania doreste sa ramana profitabila si sa reduca scaderea primelor brute subscrise.
Cum s-a facut trecerea pe profit?
Mihai TECAU a explicat ca OMNIASIG a echilibrat portofoliul de CASCO si RCA, dupa ce anterior asigurarile facultative aveau o pondere mai mare. Astfel, segmentul auto detine circa 65% din portofoliul de produse. De asemenea, societatea a renuntat la clientii cu daune multe.
"Am limitat portofoliul auto si ne-am orientat catre o subscriere corecta si sustenabila, cu pret corect pe RCA si CASCO", a spus Mihai TECAU, adaugand ca asiguratorul a inchis colaborarea cu clientii care aveau o rata ridicata a daunei si a deschis orizonturi catre alte tipuri de asigurari.
El a explicat ca in cazul clientilor cu multe daune, s-a facut o analiza a acestora si li s-a cerut un pret "corect" din punct de vedere al comportamentului lor. "Le-am construit polite care sa le asigure protectia de care au nevoie, dar prin niste circumstante care sa ne asigure si noua o continuitate in business. Au fost incluse si fransize. In aceste cazuri am avut discutii cu fiecare client in parte, nu i-am respins, ci le-am aratat ca nu pot sa iau in asigure un risc care este predictibil. De asemenea, au fost cazuri in care contractele s-au incheiat de la sine, precum cele facute pe segmentul de leasing", a spus TECAU.
In primele noua luni din acest an, OMNIASIG a platit daune in valoare de 524,54 milioane lei, mai mici cu circa 15% fata de perioada similara a anului trecut.
Mihai TECAU a spus ca cea mai mare problema in ceea ce priveste daunele este pe segmentul RCA, respectiv lipsa predictibilitatii daunelor pe vatamari corporale si decese, care sunt in crestere.
O alta problema se refera la frecventa daunelor RCA, unde exista o diferenta mare intre Romania si alte tari. Spre exemplu, in Ungaria frecventa este de circa 3%, fata de 10-11% la noi.
Asteptari de la 2015
Mihai TECAU estimeaza ca ar fi buna o crestere de 3,5 - 4% a pietei de asigurari in 2015 fata de acest an. "Motorul de crestere ar trebui sa nu fie doar RCA-ul. Daca am avea posibilitatea sa crestem si pe CASCO si property. Cred ca satisfactia clientilor poate sa aduca o crestere. Si pretul corect va fi cel care va influenta piata. Gradul de informare al clientilor a crescut, oamenii sunt foarte senzitivi la pret sau informatii rapide si atunci vor alege ce este mai bine pentru ei. Este important sa nu mai existe aceste diferente de tarife intre companii, sa se mai echilibreze portofoliile. Si plata despagubirilor poate influenta piata in 2015", a spus acesta.
El a adaugat ca daca ar aparea si legea privind asigurarile de sanatate, ar da un impuls pietei.
Tehnologia telematica in asigurarile auto
In urmatorii ani companiile de asigurare din intreaga lume promit soferilor prime de asigurare mai mici, daca acestia sunt dispusi sa accepte instalarea pe masini a echivalentului cutiei negre de pe avioane. Cu alte cuvinte, dispozitive care le permit companiilor sa inregistreze unde si cum conduc.
Tehnologia telematica nu este deloc o noutate: aplicatiile de smartphone si dispozitivele care inregistreaza datele calatoriei si ale autovehiculului sunt deja cunoscute si se estimeaza ca vor cuceri industria asigurarilor auto intr-un ritm rapid, avand in vedere ca pot asigura reduceri de pana la 30% pentru primele de asigurare. Se estimeaza ca asigurarile auto care vor utiliza datele utilizatorilor pentru a stabili preturile primei de asigurare vor creste cu 40% pe an, ajungand sa reprezinte o piata de 3,6 miliarde dolari pana in 2020.
Beneficiile pentru asiguratori sunt clare: astfel de dispozitive vor oferi informatii clare si detaliate despre stilul individual de conducere al fiecarui asigurat. Pentru soferi, monitorizarea va insemna prime de asigurare mai reduse si un timp de raspuns mai rapid in cazul unui accident, inclusiv asistenta medicala si reparatii. In orice caz, trecerea treptata de la practicile standard de a stabili preturile in functie de varsta si istoricul clientului catre tehnologia telematica este inevitabila.
"In viitorul nu foarte indepartat, va deveni un standard al pietei", considera Domenico SAVARESE, care coordoneaza eforturile ZURICH Insurance Group AG in domeniul datelor autovehiculelor. Pe masura ce masinile devin din ce in ce mai echipate cu dispozitive care aduna si transmit date, "asigurarea auto va trebui sa se schimbe".
Asigurarile auto in Europa genereaza prime brute subscrise in jur de 130 miliarde euro anual, acesta fiind cel mai mare segment de asigurari in afara de cel de viata. Iar pentru ca asigurarea auto este, in general, standardizata, asiguratorii incearca sa castige cote de piata reducand tarifele.
Prin urmare, acest segment inregistreaza pierderi. De exemplu, piata de asigurari auto din Germania, cea mai mare din Europa, a devenit neprofitabila din 2005, cand companiile au intensificat reducerile de preturi. Asiguratorii din Marea Britanie, a doua cea mai mare piata de asigurari auto din Europa, cauta la randul lor metode de a reduce pierderile de pe acest segment.
Companiile cauta tarife alternative, iar primele bazate pe date individuale fac mai dificil pentru consumatori sa isi compare preturile.
Producatori precum Volkswagen AG si BMW creeaza masini din ce in ce mai "conectate", adaugand caracteristici care avertizeaza alte vehicule de existenta blocajelor rutiere si, intr-un final, care sa faciliteze aparitia masinilor autonome. Iar aceasta evolutie tehnologica este sustinuta si de autoritatile de reglementare: legislatia Uniunii Europene va solicita masinilor noi sa aiba un sistem care notifica automat serviciile de urgenta in cazul unui accident rutier grav, trimitand date de baza despre locatia masinii, chiar si cand soferul este inconstient.
Cu toate acestea, producatorii auto nu fac disponibile datele pe care le detin, ceea ce determina asiguratorii sa apeleze la propriile dispozitive care aduna independent date despre soferi.
De exemplu, in Irlanda, AXA promoveaza programul "Drivesafe", care ofera reduceri de pana la 20% soferilor cu varsta intre 17 si 24 de ani. Serviciul foloseste o aplicatie de smartphone pentru a inregistra date precum acceleratia, viteza, distanta si forta de oprire, iar clientii pot beneficia de o reducere de 10% pe an daca continua sa conduca in siguranta.
Nu in ultimul rand, ALLIANZ SE, cel mai mare asigurator din Europa, implementeaza un proiect similar si isi va deschide anul viitor un centru in cadrul sediului sau din MUNICH pentru a-si extinde oferta de monitorizare a sofatului de la 4 tari, in prezent, la un total de 10.
Clientii romani au inca retineri fata de asigurari
Clientii romani nu sunt educati financiar. Nu inteleg beneficiile asigurarilor. Nu isi protejeaza patrimoniul, mai ales in perioade economice dificile. Ignora viitorul familiei si nu inteleg ca trebuie sa isi asigure viata.
Suna cunoscut? Din pacate, poate ca astfel de afirmatii au devenit deja clisee in piata de asigurari, care incearca sa isi revina dupa loviturile primite in perioada de criza.
La polul opus, clientii au inca retineri fata de asigurari, lucru lesne de explicat prin mai multe mijloace. Banii sunt tot mai putini sau mai greu de obtinut, economia nu da semne de revenire, imaginea asiguratorilor in randul populatiei este una cel putin sifonata si, nu in ultimul rand, serviciile oferite de o parte din ei mai au cale lunga pana sa se apropie de cele mai inalte standarde.
Asadar, este clientul ignorant, iresponsabil sau needucat?
Oare brutarul il apostrofeaza pe omul flamand ca trebuie sa manance atunci cand ii este foame? Cu siguranta nu, dar capitalizeaza pe o nevoie primara, viscerala, cum este, de altfel, si nevoia de protectie. Si pana asiguratorii nu vor dovedi ca sunt capabili, ca industrie, sa ii satisfaca aceasta nevoie, se pare ca "vina" va ramane, in continuare, a clientului.
miercuri, 3 decembrie 2014
Raspunsul ASF la solicitarile ASSAI si COTAR
Referitor la solicitarile Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) si ale Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), Autoritatea de Supraveghere Financiara a facut urmatoarele precizari:
Autoritatea de Supraveghere Financiara nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare, acestea fiind liber stabilite de catre fiecare societate de asigurare. Tarifele de prima sunt notificate catre ASF, dar nu sunt supuse aprobarii. Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de prima sunt realizate utilizand date statistice acumulate de asiguratori in anii anteriori si au in vedere despagubirile datorate in baza politelor RCA, precum si diferite criterii de risc.
Asiguratorii au obligatia de a-si stabili tarifele de prima astfel incat sa garanteze permanent indeplinirea tuturor obligatiilor ce decurg din incheierea de asigurare RCA. ASF urmareste modul in care asiguratorii isi achita obligatiile asumate in baza politelor si prin masurile adoptate (inclusiv recent) vizeaza imbunatatirea activitatii pe acest segment.
La nivelul celor 11 societati care au dreptul sa emita polite RCA, rata combinata a daunei (un indicator care are in vedere nivelul despagubirilor platite, al rezervelor de dauna constituite si nivelul veniturilor incasate) este de 117%. Corectarea acestui dezechilibru trebuie facuta, dar nu presupune automat o majorare a preturilor, ci poate sa insemne si reducere de costuri. ASF transmite asiguratorilor ca recentele modificari ale normei RCA nu trebuie sa reprezinte pretexte pentru ca acestia sa isi acopere pierderi anterioare prin intermediul politei RCA.
In prima jumatate a anului 2014, numarul dosarelor de dauna avizate in baza unei polite RCA a fost de 135.962 (in scadere cu 14% fata de 30 iunie 2013), iar numarul dosarelor de dauna platite a fost de 146.197 (in scadere cu 9% fata de primul semestru 2013).
"Pentru o cuantificare a sumelor platite de asiguratori (si rezervelor constituite) precizam ca despagubirile platite pentru segmentul RCA au fost, in primele 6 luni ale anului, in valoare de 1,03 miliarde lei. De asemenea, la data de 30 iunie 2014, asiguratorii RCA aveau constituite rezerve de dauna (avizate) in valoare 1,44 miliarde lei (+15% fata de 30 iunie 2013), iar rezerva pentru daune neavizate s-a majorat cu 19% fata de 30 iunie 2013, pana la 902,09 milioane lei", se arata in comunicatul ASF.
"Precizam ca in aceasta perioada, petitiile depuse de catre asigurati/pagubiti in privinta despagubirii RCA au fost in numar de 4112 (care integreaza si petitiile referitoare la plati mai mici sau plati cu intarziere), adica circa 3% din numarul de dosare de daune avizate si 0,1% din numarul total al contractelor RCA incheiate in aceasta perioada. Aceasta arata fara urma de indoiala ca procentele avansate de ASSAI (peste 80% dintre dosare s-ar finaliza prin plati mai mici sau plati cu intarziere) sunt nerealiste, in conditiile in care doar ASF are capacitatea de a centraliza aceste date, iar potrivit propriilor centralizari (comunicate public), numarul petitiilor reprezinta mai putin de 3% din numarul de dosare de dauna avizate (dintre care unele petitii sunt neintemeiate)", se mai spune in document.
Rolul ASF nu este sa impuna un anumit pret pentru un instrument financiar, ci sa vegheze la buna functionare a pietei financiare non-bancare (care include si limitarea distorsiunilor care pot avea si efecte sistemice) si la respectarea drepturilor utilizatorilor de servicii. ASF reaminteste ca in acest moment doua societati de asigurare se afla in procedura de redresare financiara, iar motivele, printre altele, se refera si la nerespectarea parametrilor de solvabilitate de catre societatile respective. ASF isi exprima speranta ca procedurile de redresare financiara vor avea ca rezultat insanatosirea financiara a societatilor respective (alternativa falimentului lor aducand costuri suplimentare asupra intregului sistem de asigurari din Romania si implicit costuri mai mari si pentru asigurati).
ASF are un dialog permanent cu participantii din piata asigurarilor, cea mai recenta intalnire extinsa avand loc joi, 27 noiembrie 2014. La intalnire au participat si reprezentantii ASSAI. Scopul intalnirii a fost coordonarea in aplicarea normelor ASF pe piata asigurarilor, in beneficiul asiguratilor si al stabilitatii pietei, prin cresterea increderii in produsele de asigurare.
ASF considera ca pentru cresterea increderii consumatorilor in produsele de asigurare este esentiala intelegerea din partea tuturor participantilor la piata a situatiei de fapt, a rolului de reglementator si supraveghetor national al ASF, dar si al rolului fiecarui participant.
Masurile recent adoptate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara au caracter prudential, intaresc soliditatea industriei asigurarilor si asigura predictibilitatea tarifelor RCA, cu impact direct asupra protectiei asiguratilor/beneficiarilor de asigurari.
Raspunsul oficial publicat pe site-ul ASF aici.
Raspunsul oficial publicat pe site-ul ASF aici.
Protest al service-urilor auto in fata ASF
Cateva sute de persoane au protestat, marti, in fata Palatului Parlamentului, mitingul fiind organizat de Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) invocand "comportamentul protectionist" pe care Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) il practica fata de companiile de asigurari.
"Noi cerem Parlamentului Romaniei sa demita de urgenta intreaga conducere a ASF, in frunte cu domnul Misu NEGRITOIU, desfiintarea ASF si infiintarea unei noi institutii cu adevarat profesioniste, in care angajarile sa se faca pe criterii obiective. Nu in ultimul rand, solicitam adoptarea de urgenta a Legii 400/2014, privind constituirea Corpului Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR), proiect de lege care se afla in prezent in dezbatere parlamentara", a declarat Presedintele ASSAI, Cristian MUNTEAN, citat de Agerpres.
ASSAI a solicitat urmatoarele:
1. Stoparea cresterii nejustificata si necontrolata a pretului RCA, asa cum s-a intamplat pe parcursul ultimului an;
2. Interzicerea de urgenta a oricaror declaratii, masuri si activitati ale ASF de natura sa stimuleze societatile de asigurari sa-si continue politica de majorare a tarifelor RCA si pe parcursul anului 2015;
3. Abrogarea de urgenta a Normei RCA 23/2014 recent adoptate de catre ASF dat fiind ca: prin prevederile stipulate, norma permite firmelor de asigurari sa subevalueze cu pana la 30% plata despagubirii acordate pagubitului RCA in caz de dauna totala; limiteaza libera concurenta intre service-urile auto; scade protectia pagubitului RCA. Despagubirea trebuie sa fie justa, legala si sa acopere intregul prejudiciu produs;
4. Adoptarea unor norme RCA care sa creasca gradul de protectie si respect fata de pagubitii RCA - material transmis de catre ASSAI in data de 08 septembrie 2014, masuri ignorate de ASF;
5. Abrogarea de urgenta a Normei 24/2014 privind reclamatiile depuse de catre petenti;
6. Eliminarea despagubirilor subevaluate platite pagubitilor de catre Asiguratori. In 85% din cazuri, firmele de asigurari achita plati partiale (subevaluate) ale despagubirii;
7. Respectarea termenului legal de despagubire la nivel national de catre firmele de asigurari. In peste 83% din cazuri, firmele de asigurari achita plata despagubirii dupa expirarea termenului legal;
8. Retragerea licentelor de functionare pentru zona RCA a societatilor de asigurari care nu mai indeplinesc criteriile de solvabilitate minima stabilita prin lege si care functioneaza ilegal de peste 6 luni de zile pe piata din Romania. Concret, este vorba despre Astra Asigurari si Carpatica Asig, societati de asigurari aflate in etapa premergatoare falimentului.
9. Eliminarea clauzelor abuzive din contractele de asigurare CASCO verificate si girate de catre ASF;
10. Retragerea dreptului de constatare si evaluare inspectorilor de daune auto platiti de firmele de asigurari care nu au studiile, experienta si neutralitatea obligatorii instrumentarii unui dosar de dauna in mod competent si impartial. Actualii angajati ai firmelor de asigurari au ca obiectiv tergiversarea si ingreunarea instrumentarii dosarului de daune, fiind bonusati la salariu proportional cu valoarea sumelor "salvate de la plata". Prin urmare, ASSAI solicita inlocuirea de urgenta a acestor inspectori de dauna platiti de societatile de asigurari cu experti independenti CEETAR.
Protestul s-a derulat intre orele 11.00 si 13.00 in fata Palatului Parlamentului, in Parcul Izvor, iar intre orele 14.00 si 16.00, la sediul ASF.
200 de asigurati PAID au solicitat constatari ale daunelor in urma cutremurului de pe 22 noiembrie
PAID a fost solicitat de peste 200 de asigurati care au optat pentru Polita de Asigurare impotriva Dezastrelor naturale (PAD) in urma cutremurului cu magnitudinea de 5,7 pe scara Richter produs sambata, 22 noiembrie, in regiunea Vrancea.
In primele zece zile dupa cutremur, 250 persoane care au incheiat asigurarea obligatorie PAD au solicitat constatarea daunelor care ar fi putut fi produse de seismul din ziua de 22 noiembrie.
"Urmeaza ca mai multi inspectori ai companiilor terte care au incheiat politele sa constate si sa evalueze fiecare caz in parte. In acest moment, din numarul total al solicitarilor, au fost deschise 104 de dosare, dintre care 94 de dosare pentru locuinte de tip A si 10 dosare pentru locuinte de tip B", informeaza PAID intr-un comunicat.
Solicitarile au fost trimise de asiguratii PAD din judetele Bacau, Braila, Buzau, Bucuresti, Covasna, Constanta, Galati, Ilfov, Prahova, Vaslui, Vrancea, Tulcea, Iasi si Ialomita. Judetele unde au fost reclamate cele mai multe daune sunt Galati, cu 83 de solicitari si Vrancea, cu 83 de solicitari.
"Evenimentele naturale catastrofale nu au o incidenta mare in tara noastra, insa, de fiecare data cand are loc o asemenea intamplare dramatica ce nu poate fi evitata, realizam cat de importanta este asigurarea. Suntem bucurosi ca in astfel de momente putem sa ne sustinem clientii. Din pacate, numarul asiguratilor care au optat pentru polita obligatorie PAD este in continuare mic. Oamenii trebuie sa realizeze importanta acestui tip de acoperire si sa devina responsabili. Polita este valabila nu numai in cazul daunei totale sau atunci cand este afectata structura de rezistenta a imobilului afectatci si atunci cand exista daune mai mici", a spus Nicoleta RADU NEACSU, Director General al PAID.
"Din pacate, rata de penetrare a acestui tip de asigurare este redusa. Un aspect cu adevarat ingrijorator il reprezinta faptul ca cele mai mici procente sunt inregistrate chiar in judetele expuse dezastrelor naturale, cum ar fi Bacau, Vrancea sau Vaslui", se mai arata in comnicatul PAID.
Polita obligatorie de asigurare PAD acopera trei riscuri specifice Romaniei, cutremur, inundatie si alunecare de teren. Pretul unei polite care acopera suma de 20.000 euro este de 20 euro pe an pentru locuintele de tip A, adica cele construite din caramida, beton armat sau orice alt material rezultat an urma unui tratament termic si/sau chimic. Imobilele de tip B, adica cele construite din caramida nearsa sau orice alt material nesupus unui tratament termic si/sau chimic pot fi asigurate prin intermediul politei PAD contra sumei de 10 euro pe an, pentru o despagubire de 10.000 euro.
joi, 27 noiembrie 2014
Piata asigurarilor RCA la 30 septembrie 2014
Piata asigurarilor RCA din Romania, in ianuarie - septembrie
2014, a atins valoarea de 1,94 miliarde lei, in crestere cu 11% fata de
perioada similara a anului 2013. Numarul contractelor incheiate in acest
interval a fost de 5.371.183 (+4% fata de perioada similara din 2013).
Prima de asigurare medie anualizataa fost de 515 lei, in crestere
cu 3% (+13 lei) fata de nivelul mediu inregistrat in primele trei trimestre ale
anului 2013.
In primele 9 luni ale anului 2014, numarul dosarelor de dauna
avizate a fost de 202.351 (in scadere cu 10% fata de 30 septembrie 2013), iar
numarul dosarelor de dauna platite a fost de 202.694 (in scadere cu 11% fata de
primele trei trimestre din 2013).
La nivelul intregii piete RCA, valoarea despagubirilor platite
a ajuns la 1,39 miliarde lei (-1% fata de 30 septembrie 2013), iar dauna medie
platita a fost de 6.859 lei, in crestere de la 6.122 lei (+12% fata de perioada
similara a anului 2013).
Pentru daune materiale, valoarea daunei medii a fost de
5.266 lei in primele 9 luni ale anului 2014 (in crestere usoara de la 5.239
lei), iar valoarea daunei medii platite pentru vatamari corporale si deces s-a
cifrat la 63.308 lei, in crestere cu 14%, respectiv 7.678 lei fata de aceeasi
perioada a anului 2013 (cand valoarea medie a fost de 55.630 lei).
Rezerva de daunaavizata constituita la data de 30.09.2014
s-a cifrat la 1,5 miliarde lei (+21% fata de 30 septembrie 2013), iar rezerva
pentru daune neavizate s-a majorat cu 9% pana la 830,63 milioane lei.
Cheltuielile inregistrate cu asigurarea RCA, la nivelul pietei,
se ridica la un procent mediu de 34%, din care o pondere importanta o reprezinta
comisioanele de intermediere (18,6% din primele brute incasate).
Rata daunei la 30 septembrie 2014 a fost de 84% iar, luand in
calcul si cheltuielile inregistrate, rata combinata a daunei la nivelul intregii
piete RCA s-a cifrat la 117%.
Daunele inregistrate pentru vatamari corporale si deces
Despagubirile platite pentru vatamari corporale si
decesreprezinta 352,18 milioane lei (25% din valoarea despagubirilor totale platite
la nivelul intregii piete RCA), in crestere cu 40% fata de perioada similara
din 2013. Mai mult de doua treimi (70%) din despagubirile platite reprezinta
daune morale (nepatrimoniale).
In perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2014 au fost avizate
3.894 dosare de dauna pentru vatamari corporale si deces, in scadere cu 14% fata
de aceeasi perioada a anului 2013 (4.548 dosare).
Rezerva de dauna avizata pentru vatamari corporale si deces
era, la data de 30.09.2014, in valoare de 626,95 milioane lei, in scadere usoara
fata de 30.09.2013. Din totalul rezervei de daune, aproape doua treimi (62%)
reprezinta rezerva de daune morale (nepatrimoniale).
La data de 30 septembrie 2014, 11 asiguratori erau autorizati
de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara sa desfasoare activitate RCA:
ABC Asigurari-Reasigurari S.A., Allianz-Tiriac Asigurari S.A., Asigurarea Romaneasca
- Asirom Vienna Insurance Group S.A., Asigurare Reasigurare Astra S.A.,
Carpatica Asig S.A., Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A.,
Euroins Romania Asigurare - Reasigurare S.A., Generali Romania Asigurare
Reasigurare S.A., Groupama Asigurari S.A., Omniasig Vienna Insurance Group S.A.
si Uniqa S.A.
Asigurarile de viata in Romania o piata slab dezvoltata
Piata romaneasca a asigurarilor de viata se caracterizeaza
printr-un nivel redus de dezvoltare, cu venituri din prime subscrise si pondere
in PIB in declin, potrivit unei analize a Consiliului Concurentei, care
remarca si o tendinta de concentrare a acestui sector al pietei financiare.
"Analiza Consiliului Concurentei privind asigurarile de
viata din Romania arata in mod clar declinul recent al acestui sector economic,
scaderea fiind evidenta atunci cand valoarea primelor subscrise pentru aceste
asigurari este exprimata in termeni reali (ajustata cu inflatia). Nivelul redus
de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata din Romania apare si mai
pregnant atunci cand sunt efectuate comparatii internationale, din acest punct
de vedere Romania situandu-se in urma tarilor din regiune", se arata intr-o
analiza a institutiei.
Potrivit datelor Consiliului Concurentei, piata asigurarilor de viata a atins
1,63 miliarde de lei in 2013, de la 1,8 miliarde de lei in urma cu un an.
Scaderea subscrierilor a diminuat ponderea asigurarilor de
viata atat in totalul veniturilor pietei asigurarilor, de la 21,28% in 2012 la
20,12% in 2013, cat si in Produsul Intern Brut (PIB), la 0,26% in 2013, de la
0,30% in urma cu un an.
"Dat fiind inceputul mai timid al anului 2014, cu cele
mai reduse valori la trei si sase luni, asteptarile noastre privind gradul de
penetrare in PIB a asigurarilor de viata propriu-zise sunt de reducere a
indicatorului la nivelul anului 2014 (probabil spre 0,25%)", se spune in
analiza institutiei.
Exprimata ca raport dintre volumul primelor brute subscrise si
populatie, densitatea asigurarilor de viata a scazut de la 21,07 euro/persoana in
2012 la 18,54 euro/persoana in 2013.
Estimarile Consiliului Concurentei arata ca in 2014 acest indicator va atinge
17,22 euro/persoana.
"Cifrele arata o tendinta constanta de scadere a primei
medii pe persoana pentru asigurarile de viata din Romania (...) lucru deloc incurajator
pentru viitorul apropiat al sectorului asigurarilor de viata", se arata in
document.
Analiza Consiliului Concurentei a scos in evidenta si scaderea constanta a numarului
de asiguratori de viata din ultimii ani. Astfel, dupa ce la inceputul anului
2009 activau pe piata 24 de asiguratori de viata, in prezent functioneaza doar
16 societati (18 daca sunt luate in calcul si sucursalele locale ale societatilor
de asigurare inregistrate in alte state europene).
"Asteptarile pentru viitorul apropiat sunt de iesire de
pe piata a inca unui asigurator, intentia AXA (Franta) in acest sens fiind
exprimata in mod public de companie. Concluzionand, chiar daca numarul
actorilor de pe piata nu este unul foarte redus, evolutia recenta este intrucatva
ingrijoratoare, ceea ce inseamna ca autoritatea de concurenta va trebui sa
monitorizeze in continuare cu atentie acest sector economic", se spune in
analiza.
Nivelul redus de dezvoltare a sectorului asigurarilor de viata
din Romania devine evident atunci cand sunt realizate comparatii cu alte state
europene. Analiza Consiliului Concurentei, care s-a bazat pe informatiile colectate de Insurance
Europe, arata ca nivelul veniturilor pentru asigurarile de viata, raportat la
totalul primelor in domeniul asigurarilor, este foarte redus in Romania fata de
media europeana, atingand 20,2% in anul 2012, fata de aproape 58% pentru cele
31 de state incluse in analiza.
"Dar chiar daca decalajul fata de situatia din Europa
occidentala ar putea fi considerat firesc din motive ce tin mai degraba de ratiuni
istorice, nu acelasi lucru se poate spune despre diferentele existente intre
cazul Romaniei si cel al altor tari din regiune: in Polonia, primele aferente
asigurarilor de viata reprezinta 2,3% din PIB, in Cehia 1,8%, in Slovacia 1,6%,
in timp ce in Ungaria gradul de penetrare este de 1,4%. In plus, datele
istorice arata ca decalajul dintre Romania si restul Europei in ceea ce priveste
gradul de penetrare a asigurarilor de viata este unul de durata, situatia din
2012 nefiind nicicum o exceptie", se mai spune in analiza.
Cu exceptia Bulgariei, diferentele in ceea ce priveste prima
medie pe persoana sunt semnificative fata de tarile din regiune, considerate a avea
un nivel de dezvoltare economica relativ apropiat de cel al Romaniei.
De exemplu, prima medie anuala pentru asigurarile de viata
se ridica in anul 2012 la 139 euro/persoana in Ungaria, 206 euro/persoana in
Slovacia, 225 euro/persoana in Polonia si 272 euro/persoana in Cehia. In Romania
acest indicator a atins 16 euro/persoana.
Analiza Consiliului Concurentei arata ca marja de solvabilitate disponibila totala
este mai mult decat acoperitoare in ceea ce priveste activitatea de asigurari
de viata, depasind de cateva ori nivelul marjei de solvabilitate minime si a
fondului de siguranta, ceea ce indica soliditatea segmentului asigurarilor de
viata din Romania.
De asemenea, totalul activelor lichide ale societatilor care
practica asigurari de viata depaseste in mod confortabil nivelul obligatiilor
pe termen scurt, coeficientul de lichiditate la nivelul pietei osciland intre
4,4 si 5,1 in perioada septembrie 2011 - iunie 2014.
"Datele primite de autoritatea de concurenta arata ca
un grup distinct de societati au inregistrat in mod constant pierderi din
activitatea de asigurari de viata. Probabil ca urmare a rezultatelor slabe inregistrate
pe un segment de piata de altfel relativ profitabil, cel putin prin comparatie
cu celelalte din zona asigurarilor, unii jucatori au decis iesirea de pe piata
romaneasca a asigurarilor de viata. Faptul ca unele societati de asigurari de
viata par a inregistra in continuare rezultate negative din aceasta activitate
creste riscul ca si alti asiguratori sa decida sa iasa de pe piata asigurarilor
de viata din Romania, cu implicatii directe asupra gradului de concentrare a
acestui sector economic", se mai spune in document.
Consiliul Concurentei a analizat si conditiile de acces pe piata asigurarilor
de viata pe parcursul anilor 2010-2013, raspunsurile primite de la jucatorii de
profil, in ansamblul lor, aratand ca acestea nu sunt foarte restrictive.
"Cu toate acestea, respondentii au indicat o usoara
tendinta de ingreunare a conditiilor de acces pe piata asigurarilor de viata pe
parcursul anilor 2010-2013", se spune in analiza, fapt ce este in masura
"sa genereze ingrijorari" Consiliului Concurentei, care "va
trebui sa monitorizeze in continuare cu maxima atentie acest sector
economic".
In opinia institutiei, reducerea graduala a numarului de
concurenti pe piata asigurarilor de viata valideaza discutia anterioara privind
barierele la intrare.
"In plus, chiar daca numarul curent de asiguratori
activi pe piata nu este foarte redus, am aratat ca acesta este totusi relativ
mic fata de tarile din zona: comparatia relevanta tine cont si de marimea
populatiei. Ingrijorarile autoritatii de concurenta privind sectorului asigurarilor
de viata din Romania sunt alimentate de iesirea anuntata a inca unui asigurator
(AXA), dar si de perspectivele sectorului pe termen mediu si lung",
potrivit analizei.
Consiliul Concurentei apreciaza ca piata asigurarilor de viata din Romania imprumuta
atat din caracteristicile pietei cu structura de oligopol (bariere la intrare si
numar relativ redus de concurenti), cat si din cele ale pietei cu concurenta
monopolistica (probabila diferentiere a produselor).
"Ingrijorarile Consiliului Concurentei cu privire la
aceasta piata sunt rezultatul tendintei de concentrare observate in ultimii
ani, tendinta ce pare a fi suplinita de o aparenta inasprire a barierelor la
intrarea pe piata. Prin urmare, una din temerile autoritatii de concurenta se
refera la relativa apropiere a pietei asigurarilor de viata de modelul
oligopolului, cu toate riscurile pe care aceasta apropiere le comporta pentru
consumatori", se spune in analiza.
Monitorizarea atenta si continua a sectorului asigurarilor
de viata, se mai spune in document, va arata daca temerile din acest moment
sunt justificate sau nu.
"De exemplu, accentuarea barierelor la intrarea pe piata,
iesirea altor asiguratori sau aparitia unei tendinte de standardizare a
contractelor de asigurari de viata ar spori ingrijorarile concurentiale, in
timp ce coborarea barierelor la intrare si, mai ales, intrarea efectiva pe piata
a altor asiguratori vor atenua temerile curente", potrivit institutiei.
Comparator de tarife pentru politele de asigurare
Consiliul Concurentei a anuntat ca intentioneaza sa introduca
un comparator de tarife la politele de asigurare, pentru a face aceste informatii
mai accesibile consumatorilor.
"Zona in care raman ingrijorari (legate de un mediu
concurential, n.r.) este cea a asigurarilor de viata, slab dezvoltata fata de
Uniunea Europeana. Piata are un grad de concentarere mare, ies actori de pe piata,
iar actorul cel mai mare isi creste cota. Informatia este greu de inteles de catre
consumatori, si de aceea vrem sa introducem un comparator de preturi pentru a
facilitata accesul consumatorilor pentru a alege tariful care li se potriveste
cel mai bine", a spus presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu,
citat de Mediafax.
In opinia sa, profesiile liberale, transportul de cale ferata
si de calatori, materialele de constructii, ridica, de asemenea, ingrijorari
concurentiale.
Progrese in ceea ce priveste o piata concurentiala Chiritoiu
a remarcat in zona telecomunicatii si cea bancara.
"In telecomunicatii am vazut progrese fata de anul
trecut, prin intrarea unui al patrulea jucator, care a dinamizat concurenta. A
doua zona cu progrese este sectorul bancar, unde anul trecut spuneam ca ne ingrijoreaza
marja mare intre dobanzile active si pasive. Anul acesta vedem scaderea dobanzilor
la credite, iar marja a scazut. Ne uitam cu ingrijorare acum la comisioane,
avem o propunere pentru plafonarea comisionelor, proiectul de lege fiind in
Parlament. Cred ca va trece in curand de Senat si in cursul anului viitor speram
sa-l vedem aprobat de Camera Deputatilor", a mai spus Chiritoiu.
miercuri, 26 noiembrie 2014
A crescut interesul pentru politele medicale de calatorie
Pentru cei care vor calatori in afara tarii in perioada de vacanta este recomandata incheierea unei asigurari medicale de calatorie care acopera si sporturile de iarna, mai ales daca schiaza, deoarece in acest sport se intalnesc si numeroase accidente costisitoare, a spus Iuliana HAMPU, Head of Travel Office, GENERALI Romania.
"In ultima perioada am observat o tendinta de crestere a interesului pentru produsele de asigurare de calatorie in strainatate. Daca vorbim de politele specifice pentru sporturile de iarna, pentru ca se apropie sarbatorile si sunt multi iubitori ai acestor sporturi, datorita cazurilor destul de mediatizate despre accidentele intamplate pe aceste tipuri de polite, intr-adevar oamenii constientizeaza si solicita incheierea acestor polite cand pleaca sa practice sporturi de iarna", a declarat Iuliana HAMPU.
Ea a mentionat ca cele mai frecvente accidente se intampla pe partia de schi. Sunt accidente care nu pot fi prevazute, dar din pacate urmarile sunt destul de grave, iar costurile acestor accidente sunt destul de mari.
"Cei care calatoresc cu scopul de a practica anumite sporturi de iarna sau extreme trebuie sa incheie o asigurare Xtreme. Prin acesta polita se pot asigura absolut toate sporturile care se pot practica pe zapada, incepand de la schi, pana la sarituri cu schiurile, snowboarding, plimbari cu snowmobilul, etc",
"In ceea ce priveste costurile, o polita de asigurare emisa pe o perioada de 1-7 zile pleaca de la 124 lei. Polita acopera, in limita sumei asigurate, absolut tot ce se intampla pe partea de accidente pe partia de schi si in afara ei, toate tipurile de imbolnaviri in perioada sejurului, acopera transportul de pe partia de schi pana la cea mai apropiata unitate medicala. Si aici mentionez ca este vorba de costuri foarte mari. Sunt cazuri unde ajungem si la 8.000 - 10.000 de euro doar pentru transportul din varful muntelui pana la unitatea medicala, fara celelalte ingrijiri medicale", a mai precizat Iuliana HAMPU
De asemenea, copii pot fi asigurati pentru o astfel de polita. In acest caz, familiile primesc o reducere de 10% la incheierea asigurarilor.
"In general polita este valabila pentru sporturile de iarna practicate in Europa. Cele mai frecvente destinatii sunt Austria, Bulgaria, urmate de Franta, Italia si Germania", a mai spus Iuliana HAMPU.
luni, 24 noiembrie 2014
Tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
De ce este important sa stii sa prezinti in public?
Se spune ca exista 2 mari elemente pentru a avea succes cu un anumit produs (serviciu):
A. Sa ai un produs (serviciu) excelent.
B. Sa comunici cat mai bine despre el.
Cei mai multi experti in marketing incep sa incline balanta in favoarea comunicarii. Sunt sigur ca ai auzit de expresia: “Degeaba ai un produs de calitate, daca nu stii sa vorbesti despre el”.
In ziua de azi este din ce in mai adevarat ca modul in care comunici despre produsul sau serviciul tau va garanta succesul mai mult decat produsul in sine. De aceea, vorbitul in publiccapata o importanta cruciala acum, mai mult decat oricand.
Totusi, pentru a avea impact cu mesajul pe care il transmiti, ai nevoie sa folosesti anumite tehnici si strategii. Persoane precumSteve Jobs (considerat unul dintre cei mai persuasivi comunicatori din lume) folosea tehnici pentru a-si mari impactul cu prezentarile pe care le tinea.
Intrebarea este: Care sunt cele mai puternice tehnici si strategii?
10 tehnici puternice pentru o prezentare memorabila
In continuare, iti voi oferi 10 din cele mai bune tehnici pentru a avea o prezentare memorabila. Le-am cules in ultimii 2 ani, analizand atat cei mai buni oratori din Romania cat si din intreaga lume.
1. Arata contrastul = Compara 2 elemente pentru a scoate in evidenta unul dintre ele.
Care dintre cele 2 cercuri din mijloc este mai mare?
Ambele sunt de aceeasi dimensiune (daca nu ma crezi, te rog sa iei o rigla si sa verifici chiar tu). Care este motivul pentru care cel de-al doilea cerc din mijloc pare mult mai mic decat primul? Datorita puterii formidabile pe care o are contrastul.
Exemplu: Steve Jobs (2007)
„Majoritatea telefoanelor nu sunt foarte inteligente si sunt greu de
folosit. iPhone-ul este mult mai inteligent decat orice alt telefon creat
vreodata si este extraordinar de usor de folosit.”
2.
Creeaza o fraza de aur = Rezuma o idee
importanta, in 10 cuvinte sau mai putin.
Este pastila care incapsuleaza tot ceea
ce ai spus. Este acea idee cu care cei din public pleaca acasa si asupra careia
actioneaza. Daca cineva te intreaba: „Poti sa imi spui aceasta idee intr-o
singura fraza?”, poti sa ii oferi fraza de aur.
3. Da
viata cifrelor = Pune cifrele în context!
Vorbitorii
mediocri doar ofera cifre sau statistici in prezentarea lor.Vorbitorii exceptionali dau un sens tangibil,
masurabil, pentru cifrele pe care le folosesc.
Exemple: Phil Schiller (2012, lansarea
iPad Mini):
“iPad Mini are 7,2 mm grosime = Este la fel
de subtire ca un creion.”“100 g de catina are 400 mg de Vitamina
C = 100 g de catina are la fel de multă vitamina C ca 10 portocale.
4.
Incepe cu un BANG = Gaseste acel carlig prin care sa
ii faci pe cei din public atenti si curiosi.
Cum poti sa incepi cu un BANG?
Cele
mai puternice 3 modalitati de a incepe memorabil o prezentare sunt:
1. O intrebare.
(De ex: Ce anume crezi ca ii impiedica pe cei mai multi oameni sa isi
indeplineasca visurile?)
2. O poveste.
(De ex.: Acum 2 luni ma aflam la magazinul de la coltul acestei strazi, ca sa
imi cumpar o pereche de pantofi si am … )
3. Conectare.
Foloseste un moment pe care un vorbitor dinaintea ta l-a avut (de
preferat un moment amuzant sau emotional) si conecteaza-l cu ceea ce tu vrei sa
transmiti.
Exemplu: Raed Arafat (2009,
TEDxBucureşti)
„Imi pare rau, sunt imbracat ca un
martian…” – Conectare.
5.
Incheie cu un BANG = Construieste 2-3 fraze de
impact, cu care publicul sa plece acasa.
Cum poti sa inchei cu un BANG?
Cele
mai puternice 3 modalitati de a incheia memorabil o prezentare sunt:
- Indemnul la actiune. (De ex.: „Acum stii care sunt cele mai puternice tehnici pentru o prezentare de impact. Scrie pe foaie care este acea tehnica pe care o vei aplica de maine.”)
- O poveste personala. O poveste, de preferat personala, care sa emotioneze si sa motiveze catre actiune.
- Revenirea la inceputul prezentarii. Adu aminte de o informatie pe care ai transmis-o la inceputul prezentarii si adauga o noua perspectiva.
- Cel mai …: cel mai bun, cea mai puternica, cel mai de seama.
- Cuvinte de amplificare obisnuite: superb, extraordinar, genial, excelent, fantastic, uimitor, incredibil, exceptional, maret, minunat, splendid.
- Cuvinte de amplificare folosite rar: magnific, formidabil, senzational, fenomenal, uluitor, desavarsit, miraculos.
- Prin descrierea beneficiilor.
- Prin descrierea durerilor.
Exemplu: Amy Cuddy (2012, TED)
Povestea
personala despre accidentul din copilarie si cum i-a schimbat acesta viaţa +
indemnul la actiune (subtitrat în română).
6.
Spune povesti = Relatează scurte istorisiri
personale, ale altei persoane sau anecdote (povesti cu talc).
Cea
mai subestimata arma a vorbitorilor este povestea. Bill Gove, un vorbitor profesionist cu
peste 50 de ani de experienta in aceasta meserie, supranumit parintele
vorbitului in public profesionist, a spus în felul urmator: „Vorbitul in public este doar atat: spune o idee,
ilustreaz-o printr-o poveste. Spune o idee, ilustreaz-o printr-o poveste. Nu il
face mai complicat decât atat.”
Exemplu: Nancy Duarte (2010, TEDxEast)
„Daca eu pot reusi, inseamna ca fiecare
dintre voi poate reusi.”
7.
Foloseste analogii = Compara o idee abstracta cu un
lucru concret.
Analogia este precum o ancora. De cele
mai multe ori, ideile noastre sunt destul de abstracte si intangibile. Atunci
când legi o idee de un lucru comun (mersul cu masina, liftul etc.), este ca si
cum ai ancora acea idee în realitatea fiecarei persoane din public. (Daca te
gândeşti un pic, chiar si aceasta fraza este o analogie: analogie = ancora).
Exemplu: Un speaker nu este precum un
medic, sa trateze problema. Un speaker este precum un antrenor: te pune la
treaba astfel încat sa iti rezolvi singur problema, dar iti ofera si uneltele
necesare pentru a o rezolva.
8.
Adauga cuvinte amplificatoare =
Gaseste acele cuvinte care fac informatia sa para mai puternica.
Exemple de cuvinte amplificatoare:
Exemplu
: Steve Jobs (2009, Lansare iPod)
Foloseste intr-o prezentare de 85 min
de: 20 de ori „Maret”(Great); 11 ori „Uimitor” (Amazing); 8 ori „De necrezut” (Unbelievable);
5 ori „Incredibil” (Incredible); + altele.
9.
Infometeaza = Gandeste-te la ceea ce spui
inainte de a prezenta informatia, pentru a-i face pe cei din public sa isi
doreasca acea informatie.
Cum poti sa aplici:
Care sunt placerile / beneficiile pe
care cei din sala le vor avea daca te asculta si aplica ceea ce le spui?
Ce anume vor pierde cei din sala daca nu
te asculta si nu aplica ceea ce le spui?
Exemple :
Descrierea beneficiilor:
Este tehnica ce iti va aduce o crestere
de 25% a vanzarilor, te va scuti de timpul irosit cu clientii care oricum nu
vor sa cumpere si te va face sa te simti cu adevărat productiv.
Descrierea durerilor:
Daca nu vei folosi această tehnica, vei
avea in unele zile clienti care sa te tină de vorba ore in sir si in acest fel
vei intarzia la urmatoarea intalnire si la următoarea întâlnire, iar în cele
din urma o sa ai o zi in graba, plina de stres si frustrari.
10.
Pregateste un moment WOW = Pregateste un
moment la care nimeni nu se asteapta.
Daca
iti doresti sa stii care este cea mai puternica tehnica
pentru o prezentare memorabila…tocmai ai aflat-o. Nimic nu se
compara cu momentul WOW dintr-o prezentare. Este ceea ce persoanele din public
isi aduc aminte peste ani de zile si este ceea ce povestesc prietenilor si
apropiatilor legat de prezentarea ta.
„Toata
lumea mi-a spus sa nu arunc tableta pe jos, dar a trebuit sa demonstrez intr-un
fel ca nu se va sparge. Poti chiar sa o arunci in 72 de feluri diferite si tot
nu se va sparge”. Cand Panos Panay a
scapat tableta, Social Media a explodat.
Sursa: www.lorand.biz
Abonați-vă la:
Postări (Atom)