marți, 19 februarie 2013
Noua taxa auto aprobata de guvern
In sedinta de guvern de astazi a fost aprobat proiectul
referitor la timbrul de mediu, denumirea sub care este promovata noua taxa
auto. Despre noua taxa auto se vorbeste de la inceputul acestui an.
In formula actuala, aceasta nemultumea producatorii
auto, in conditiile in care fixeaza, considera acestia, niveluri reduse pentru
masinile puternic poluante. Ca urmare, in cea mai recenta sedinta de guvern
autoritatile au propus ca pentru achizitia de masini putin poluante sau
electrice sa se acorde prime.
Ce prevede proiectul de pe site-ul ministerului
In raport cu actuala formula a taxei de prima
inmatriculare, formula timbrului de mediu ia in calcul integral emisiile de carbon.
Conform propunerii prezentate, timbrul de mediu va lua
in calcul doar emisiile poluante de dioxid de carbon, spre deosebire de
sistemul actual in care este calculata si cilindreea. Emisia de dioxid de
carbon va fi luata in calcul integral la stabilirea valorii timbrului de mediu,
in conditiile in care in prezent aceste emisii au o proportie de doar 30% la
stabilirea taxei auto.
Pentru masinile non-euro, euro 1 sau euro 2, timbrul de
mediu are o valoare mai mica decat taxa de prima inmatriculare sau de prima
vanzare. Diferenta poate ajunge si la 90%.
Pentru motorizarile euro 3 sau euro 4, care constituie
ponderea majoritara a masinilor din circulatie, timbrul de mediu are o valoare
cu circa 10- 15% mai mare decat cea a taxei de prima inmatriculare, sustine
Rovana Plumb, ministrul Mediului. In unele cazuri diferenta este insa mult mai
mare.
Masinile cu motorizari euro 6, masinile electrice si
masinile hibrid nu vor plati timbrul de mediu. In ceea ce priveste tehnologiile
Euro 5 nivelul taxei va fi asemanator cu nivelul taxei actuale, in unele cazuri
fiind insa usor mai redus.
Alte prevederi importante ale proiectului de ordonanta
- Se aplica doar autoturismelor M1 (destinate
transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult
opt locuri pe scaune), cu maxim 8+1 locuri.Vehiculele comerciale vor plati taxa
auto in actuala forma, chiar si dupa aprobarea timbrului de mediu
- Se aplica o singura data pentru intreaga perioada de
rulare a vehiculului
- Masinile care nu au achitat taxa de prima
inmatriculare sau au primit inapoi taxa de prima inmatriculare printr-o decizie
a instantei trebuie sa achite noul timbru de mediu.
O noutate pe care ar putea-o aduce deciziile din sedinta
de guvern de astazi este taxarea diferentiata a masinilor in functie de
combustibilul folosit, respectiv benzina sau motorina, propunerea ministrului
Mediului, Rovana Plumb, fiind ca masinile pe motorina sa fie plateasca un
impozit mai mare, deoarece sunt mai poluante.
De asemenea, in sedinta de guvern de miercurea trecuta
Ponta a promis ca va institui prime pentru masinile putin poluante (hibride) si
pentru cele electrice.
Timbrul de mediu ar urma sa intre in vigoare in cursul
lunii martie.
Sursa: Evenimentul Zilei
Deputatii decid azi cine va putea sa vanda asigurari facultative de locuinta
O propunere legislativa care ar putea zdruncina piata
asigurarilor facultative de locuinte se afla pe ordinea de zi a sedintei de
plen a Camerei Deputatilor. Proiectul, o initiativa din 2010 a Deputatului
Mihai Tudose, modifica un articol din Legea nr. 260/2008.
Astfel, doar companiile actionare PAID ar mai putea sa
vanda asigurari facultative de locuinta, care sa acopere cele trei riscuri
obligatorii - cutremur, alunecare de teren sau inundatie. Desi Senatul a
respins modificarea actului normativ, Camera Deputatilor este for decizional in
acest caz.
Aceasta propunere va afecta in mod direct trei mari
jucatori de pe piata asigurarilor facultative: Allianz-Tiriac, Asirom si
Omniasig, care nu fac parte din actionariatul PAID.
Ca urmare, daca deputatii vor aproba proiectul, cele
trei companii vor fi nevoite sa intre in actionariatul PAID, in contextul in
care CSA a adoptat o norma prin care a facilitat procedura de intrare in PAID
pentru alte companii de asigurare interesate. Pana in prezent, insa, nici unul
din marii jucatori nu a aratat oficial vreo intentie in acest sens.
In proiectul propus de deputatul Mihai Tudose, se
mentioneaza ca "prin aceasta propunere de modificare si completare a Legii
nr. 260/208, se doreste introducerea unor preceduri de ordin tehnic in Legea nr.
260/2008 specifice activitatii de asigurare, astfel incat sa se asigurare
premisele necesare pentru o buna functionare a mecanismelor instituite prin
acest act normativ, ca de exemplu: asigurarea unei mai bune flexbilitati in
modificarea valorii sumelor asigurate obligatoriu si a primelor, in functie de rezultatele
din anii anteriori, precum si limitarea posibilitatii de control asupra PAID a
unor societati de asigurare care fac parte din grupuri, in detrimentul
societatilor de asigurare care nu fac parte dintr-un grup, corelandu-se astfel
precederile Legii nr. 260/208 cu cele din Legea nr. 32/2000 cu modificarile si comepltarile
ulterioare.
Sursa: Wall-Street
Camera Deputatilor decide astazi cine are dreptul sa vanda asigurari facultative de locuinta
O propunere legislativa care ar putea zdruncina piata
asigurarilor facultative de locuinte, se afla pe ordinea de zi a sedintei de
plen a Camerei Deputatilor.
Proiectul, o initiativa din 2010 a Deputatului Mihai
Tudose, modifica un articol din Legea nr. 260/2008. Astfel, doar companiile
actionare PAID ar mai putea sa vanda asigurari facultative de locuinta, care sa
acopere cele trei riscuri obligatorii - cutremur, alunecare de teren sau inundatie.
Desi Senatul a respins modificarea actului normativ, Camera Deputatilor este
for decizional in acest caz.
Proiectul de lege prevede ca alineatul (9) al
articolului 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Nu intra sub incidenta prezentei legi persoanele
fizice si juridice, care incheie o asigurare facultativa a locuintelor, care sa
acopere toate riscurile prevazute in asigurarea obligatorie, in conditiile in
care aceste polite facultative sunt emise de asiguratorii membri PAID".
Adoptarea acestei propuneri afecteaza in mod direct trei
mari jucatori de pe piata asigurarilor facultative: ALLIANZ-TIRIAC, ASIROM si
OMNIASIG, care nu fac parte din actionariatul PAID.
Recent, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a adoptat
o norma prin care a facilitat procedura de intrare in PAID pentru alte companii
de asigurare interesate, insa pana la aceasta ora nici unul din marii jucatori
nu si-a manifestat oficial intentia de a deveni actionar al PAID.
Sursa: Xprimm
luni, 18 februarie 2013
Harababura in raportarea reclamatiilor la asigurari
Societatile de asigurare au obligatia sa prezinte pe
site-urile proprii o statistica a numarului de petitii pe care clientii le-au
depus catre CSA. Legislatia prevede structura dupa care trebuie publicate
aceste statistici, dar fiecare societate a interpretat indicatorii cum a crezut
de cuviinta, astfel ca datele nu sunt comparabile.
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a dispus
printr-un ordin din 2012, ca fiecare societate de asigurare sa isi informeze
clientii printr-o pagina dedicata pe propriul website, asupra numarului de
reclamatii si petitii pe care clientii le-au depus la CSA.
Statistica trebuie sa cuprinda date din anul precedent,
precum si cele mai recente trei luni.
De asemenea, pe langa numarul de petitii inregistrate,
societatile trebuie sa ofere detalii despre numarul total de petitii
intemeiate, numarul de petitii intemeiate referitoare la dosare de dauna,
respectiv dosare de dauna achitate, precum si numarul de petitii finalizate
nefavorabil.
Datele nu pot fi interpretate de clienti
Clientii care ar dori sa isi formeze o imagine de
ansamblu asupra pietei sau ar dori sa compare doua societati de asigurare in
functie de numarul clientilor nemultumiti, se afla in fata unei situatii
imposibile.
Societatile de asigurare au interpretat diferit
indicatorii solicitati prin legislatie astfel incat datele privind numarul de
petitii intemeiate poate insemna pentru o societate “numarul de reclamatii
solutionate in favoarea clientilor”, in timp ce pentru alte societate cifrele
trecute in tabel au o cu totul alta semnificatie.
Mai mult, niciuna dintre societatile de asigurare nu
ofera detalii, explicatii sau definitii cu privire la indicatorii utilizati.
Este adevarat, nici ordinul CSA nu este mai clar si nu
ofera definitii cu privire la ceea ce ar trebui sa reflecte statisticile.
Ordinul cuprinde o definitie generala a petitiei, respectiv orice reclamatie
sau sesizare prin care un asigurat isi exprima nemultumirea.
Chiar si asa insa, din mai 2012 si pana in prezent, se
pare ca CSA nu a observat diferentele de interpretare a datelor si nici
societatile de asigurare nu au venit sa ceara lamuriri.
Cat de multi reclamanti au societatile de asigurare?
Daca ar fi sa adunam totusi numarul total de petitii
prezentate de societatile de asigurare, in luna ianuarie, 1.276 de clienti au
facut reclamatii la CSA. Totalul nu include si reclamatiile facute de clientii
Carpatica Asig, deoarece site-ul societatii de asigurare, si implicit
statisticile oferite clientilor, sunt indisponibile, dar include reclamatiile
clientilor Asirom, Omniasig, Groupama, Generalli Asigurari, Allianz Tiriac,
Astra, Uniqa si Euroins.
Cele mai multe reclamatii s-au facut impotriva Astra
Asigurari, 359 petitii depuse, si Euroins, cu 424 petitii catre CSA.
Cele mai putine reclamatii s-au depus impotriva Allianz,
respectiv 21, Generalli Asigurari, cu 23 petitii, si Groupama, cu 27 de
petitii.
Mai interesant este insa numarul de petitii solutionate
nefavorabil, prin care se poate presupune ca se raporteaza numarul de clientii
carora CSA nu le-a dat dreptate.
Conform datelor prezentate de societatile de asigurare,
cu exceptia Carpatica, numarul acestora se ridica la 276, respectiv 21,6% din
total. In concluzie, peste 88% dintre clientii care au depus o petitie la CSA
au primit o solutionare pozitiva.
Procentul cel mai ridicat se regaseste in cazul Astra
Asigurari, unde din 359 de petitii doar 2 clienti nu au avut dreptate, si in
cazul Euroins, unde din 424 de petitii, doar 8 au fost solutionate nefavorabil.
Polita CASCO: o pagina de riscuri asigurate, trei pagini de excluderi
Cine crede ca asigurarea CASCO presupune despagubiri pentru orice dauna, in orice situatie, ar trebui sa analizeze atent cele cateva pagini de excluderi din contractele de asigurare.
Aproape toate contractele de asigurare CASCO incheiate de societatile de profil din Romania contin cel mult o pagina cu riscurile asigurate si cel putin trei pagini cu excluderi de la plata daunei. Capital a constatat acest lucru analizand, la fata locului, ofertele celor mai importante companii de asigurari. Pot aparea surprize mari mai ales ca atat angajatii asiguratorilor, cat si brokerii pe care i-am vizitat au tendinta de a se concentra 100% asupra termenilor financiari ai asigurarii, lasand la urma conditiile contractuale. Unii au fost chiar surprinsi cand am cerut detalii in ceea ce priveste excluderile prevazute in contract.
Majoritatea clauzelor care prevad situatiile cand asiguratul nu este despagubit sunt firesti si tin de culpa directa a clientului ori de lipsa de predictibilitate a anumitor evenimente. Cu toate acestea, am intalnit cazuri in care clauzele contractuale sunt mai mult decat interpretabile sau chiar priveaza clientul de despagubire in situatii asupra carora nu poate avea niciun fel de control.
Una dintre prevederile contractuale mai putin clare arata ca asiguratul nu beneficiaza de despagubire in situatia in care „nu a luat toate masurile necesare pentru limitarea pagubei“. Aceasta excludere este prezenta in contractele majoritatii societatilor importante, iar la una dintre ele se aplica nu doar in cazul daunelor din accidente, ci si in situatia in care automobilul este expus unui furt sau unei tentative de furt. Nici macar agentii respectivei societati nu ne-au putut explica cum poate un client sa limiteze paguba in cazul in care ii este furata masina.
Intr-o alta situatie, firma de asigurare spune ca nu acorda despagubiri pentru „pagubele produse ca urmare a trepidatiilor in timpul mersului“. Nici in acest caz nu am reusit sa obtinem o explicatie clara, desi am insistat si pe cale oficiala.
Nimeni nu plateste erorile din service
Una dintre situatiile in care niciun asigurator nu va face plata daunei este aceea in care dauna este majorata ca urmare a greselilor din service, iar acest lucru se intampla in ciuda faptului ca asiguratorii au, printre unitatile de service, parteneri agreati pe care ii recomanda clientilor.
Practic, din momentul in care automobilul si-a inceput drumul catre service (incluzand eventuala tractare), valabilitatea asigurarii inceteaza. Daca, de exemplu, in urma unei greseli de reparatie, dauna constatata initial este majorata, clientului nu-i ramane decat sa ceara despagubiri service-ului. Mai mult, este exclusa de la plata chiar si situatia in care automobilul este furat in timpul in care se afla in reparatii. Asiguratorii nu platesc nici in cazul exploziei anvelopelor sau in situatia in care apar daune provocate de fenomene naturale, cum ar fi ploaia, grindina sau inghetul.
Nu sunt incluse in asigurare nici pagubele provocate motorului sau altor componente prin cresterea temperaturii si nici cele produse prin actiunea curentului electric. In cazul in care se constata ca dauna a fost majorata ca urmare a rularii in conditiile aparitiei unei defectiuni, asiguratorii refuza, de asemenea, plata. Una dintre societati aduce ca exemplu situatia in care soferul continua sa ruleze dupa ce s-a spart baia de ulei.
De asemenea, daca se constata ca partile componente ale automobilului nu au fost intretinute corespunzator, este refuzata despagubirea. Exemplul adus aici vizeaza pagubele provocate motorului sau cutiei de viteze din cauza lipsei sau insuficientei ungeri. In sfarsit, daca polita de asigurare nu are si o componenta speciala, societatea nu va plati pentru pagubele generate de tentativele de furt.
Motive "speciale" pentru a refuza plata despagubirilor:
· Trepidatii Uniqa nu acorda despagubiri pentru pagubele produse unor parti componente/subansamble ale autovehiculului asigurat, ca urmare directa a trepidatiilor in timpul mersului;
· Exceptie Omniasig este indreptatita sa nu acorde despagubiri in situatia in care dauna a fost produsa direct sau indirect ca urmare a oricarei fapte agresive produse cu intentie, ori comisa de o terta persoana, din razbunare;
· Neputinta Asirom nu acorda despagubiri daca, dupa comiterea furtului sau a tentativei de furt, paguba s-a marit prin neluarea intentionata de catre persoanele cuprinse in asigurare a masurilor pentru conservarea ei, pentru partea de paguba care s-a marit;
· Iarna Mai multe societati de asigurare din Romania, printre care Generalli, Omniasig, Asirom, Astra si Groupama, platesc partial sau chiar refuza complet plata daunelor in cazul in care se constata ca automobilul asigurat nu era dotat cu anvelope speciale, iar evenimentul a avut loc iarna in conditiile unui carosabil afectat de zapada, gheata sau polei, cand anvelopele de iarna sunt obligatorii prin lege.
Sursa: Capital
Mai putin de 350.000 de case mai erau asigurate printr-o polita obligatorie la inceputul lui 2013
Numarul politelor obligatorii de locuinta (PAD) a ajuns
la putin peste 331 mii in prima luna din acest an, fiind intr-o usoara crestere
fata de luna precedenta, insa la jumatate fata de ianuarie 2012. Astfel,
procentul de acoperire in asigurare obligatorie este de sub 4% la nivel
national, arata datele PAID, companie care gestioneaza incheierea asigurarilor
obligatorii de locuinta.
Legislatia referitoare la sistemul asigurarilor
obligatorii de locuinta a ramas nemodificata, iar in acest context, viitorul PAID
este incert, tinand cont de faptul ca subscrierile sunt in scadere, iar
compania ar putea intra in criza de lichiditati, apreciaza unii specialisti din
piata.
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a adoptat recent
o norma prin care a facilitat procedura de intrare in PAID pentru alte companii
de asigurare interesate. Pana la aceasta data insa, nimeni nu si-a manifestat
intentia in acest sens, printre jucatorii importanti din piata care nu sunt
actionari ai PAID numarandu-se companiile membre VIENNA Insurance Group,
OMNIASIG si ASIROM, precum si ALLIANZ-TIRIAC. In prezent, din PAID fac parte 12
companii de asigurare.
Capitalul social al companiei este de 4,5 mil. EUR. PAID
a fost constituit in noiembrie 2009, si dupa doi ani de crestere, asigurarile obligatorii
de locuinta au inregistrat un declin semnificativ in 2012, din cauza
neaplicarii amenzilor de catre autoritatile locale, dar si a numeroaselor
modificari ale legislatiei secundare, sau a concentrarii asiguratorilor pe
vanzarea politelor facultative de locuinta.
Cei mai mari jucatori pe piata de asigurari de locuinte
(obligatorii si facultative) sunt ASTRA, OMNIASIG VIG, ALLIANZ-TIRIAC, GROUPAMA
si GENERALI Romania.
Sursa: 1asig.ro
Infiintarea ASF se amana pana pe 15 aprilie
Comisia Juridica din Camera Deputatilor a amanat cu o
luna infiintarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, pana la data de 15
aprilie, dar a avizat favorabil proiectul de lege. Astfel, potrivit
amendamentelor adoptate de Comisie se precizeaza ca "ASF preia de la CNVM,
de la CSA si de la CSSPP, pe baza de protocoale de predare-preluare incheiate
cu fiecare dintre acestea, in termen de 15 zile de la data numirii membrilor
Consiliului ASF, dar nu mai tarziu de 15 aprilie 2013, disponibilitatile
banesti existente in conturi si patrimoniul stabilit pe baza situatiilor
financiare intocmite".
De asemenea, alte modificari introduse de Comisia
Juridica vizeaza faptul ca membrii Consiliului ASF trebuie sa detina o diploma
de studii de invatamant superior de lunga durata in drept sau stiinte economice
si sa aiba experienta de minimum 10 ani in activitatea financiara bancara si
nebancara. Astfel, se schimba textul Ordonantei de Urgenta initiale, unde se
prevedea ca "selectia candidatilor se face exclusiv pe baza experientei si
calificarii profesionale in supravegherea sectorului financiar".
In acelasi timp, la capitolul incompatibilitati a mai
fost adaugat un articol care interzice calitatea de comisar ASF persoanelor
care detin "ei si/sau membrii familiilor lor pana la gradul al treilea
inclusiv, direct sau indirect, o participare de cel putin 10% din capitalul
acestor persoane juridice si entitati sau din drepturile de vot ori o
participatie care sa permita exercitarea unei influente semnificative asupra
luarii deciziilor in adunarea generala sau in consiliul de administratie a
acestora".
In sedinta din 12 februarie, Comisia Juridica a avizat
favorabil, cu amendamente, proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei de
Urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind Autoritatea de Supraveghere
Financiara. Avand in vedere obiectul si continutul sau, proiectul de act
normativ face parte din categoria legilor organice, Camera Deputatilor fiind
prima Camera sesizata.
Umreaza ca pana pe data de 25 februarie, Comisia de
Buget-Finante sa prezinte raportul asupra acestui proiect.
Sursa: Xprimm
luni, 11 februarie 2013
CSA reintroduce contributia asiguratorilor RCA catre FPVS
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a reintrodus contributia
obligatorie a asiguratorilor RCA catre Fondul de Protectie a Victimelor
Strazii, stabilind un cuantum de 1% din volumul primelor brute incasate pe
aceasta clasa de asigurari.
Contributia catre FPVS fusese eliminata complet
anul trecut, conform Ordinului CSA nr.5/2012, abrogat prin Ordinul nr. 8/2013,
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 84 din 07 februarie 2013.
Potrivit CSA, masura de eliminare a contributiei pe 2012 a fost luata
pentru consolidarea pietei asigurarilor auto RCA, care a scazut puternic anul
trecut, avand in vedere ca FPVS dispunea la acel moment de rezerve suficiente
pentru a plati eventualele despagubiri.
Cuantumul contributiei suferise deja mai multe reduceri succesive in
ultimii ani. La sfarsitul anului 2008, aceasta fusese diminuata de la 1,5% la
0,5% pentru exercitiul financiar aferent anului 2009, iar ulterior, in 2010,
aceasta a fost redusa suplimentar, pana la 0,3%.
FPVS este un organism de garantare destinat platilor de despagubiri
pentru vatamari corporale sau decese, daca autorul accidentului a ramas
neidentificat, respectiv platilor de despagubiri pentru avarierea ori
distrugerea de bunuri si vatamari corporale sau decese, daca vehiculul,
respectiv tramvaiul, a fost neasigurat. De asemenea, FPVS functioneaza si ca
centru de informare si organism de compensare pentru cetatenii romani pagubiti
in afara granitelor tarii, in anumite conditii.
Sursa: Xprimm
Brokerii au adus 96% din afacerile EximAsig
In 2012, afacerile Companiei de Asigurari Reasigurari EXIM Romania
(EximAsig Romania), al carei actionar majoritar este EximBank, au fost
realizate in proportie de 96% prin intermediul brokerilor de asigurare.
"Colaborarile cu brokerii de asigurari s-au intensificat in cei aproape
trei ani de la infiintarea EximAsig Romania. Am ajuns sa detinem parteneriate
cu peste 60 de brokeri de asigurare, de la cei mai mari intermediari de pe
piata la companii de brokeraj specializate pe asigurarile de risc financiar",
a declarat Alexandru NEFEROIU, Membru in Directoratul EximAsig Romania,
responsabil de vanzari si de relatia cu brokerii.
Subscrierile inregistrate de EximAsig Romania la sfarsitul trimestrului
III 2012 s-au triplat fata de aceeasi perioada din 2011, la 19,4 mil. lei. Potrivit
rezultatelor publicate de Revista de Specialitate INSURANCE Profile, in
perioada ianuarie-septembrie 2012 EximAsig Romania ocupa locul 3 pe segmentul
asigurarilor de garantii, cu o cota de piata de 15,27% (fata 6,05% in aceeasi
perioada din 2011), si locul 5 in topul asigurarilor de credite, cu o cota de
piata de 0,38% (comparativ cu 0,93% in 3T 2011).
"Ne dorim continuarea si consolidarea relatiilor cu brokerii.
Parteneriatele deja incheiate si-au demonstrat in timp eficienta, pentru ca am
identificat formule care sa aduca beneficii atat noua, in calitate de furnizor
de produse de asigurare, cat si intermediarilor si clientilor nostri", a
adaugat Alexandru NEFEROIU.
Sursa: Xprimm
Ministerul Sanatatii vrea sa puna in dezbatere publica un nou proiect de lege a malpraxisului
Ministerul Sanatatii intentioneaza sa puna in dezbatere publica, pana la jumatatea acestui an, un nou proiect de lege a malpraxisului, informeaza un comunicat de presa al ministerului remis vineri AGERPRES.
"Ministerul Sanatatii considera ca legislatia privind rezolvarea cazurilor de culpa medicala trebuie revizuita de urgenta avand in vedere situatiile tot mai dese in care medici romani sunt suspicionati sau acuzati de malpraxis. Noile prevederi trebuie sa introduca notiuni si criterii clare pentru o mai buna gestionare a situatiilor de culpa medicala sau a suspiciunilor de culpa medicala, inclusiv a modului de stabilire si aplicare a sanctiunilor. Ministerul Sanatatii intentioneaza organizarea unor ample dezbateri pe marginea proiectului de act normativ cu profesionistii din sistemul sanitar, cu societatea civila, asociatii ale pacientilor, Colegiul Medicilor, companiile de asigurari si reprezentanti ai Baroului National, astfel incat pana la jumatatea acestui an sa finalizeze un proiect de lege pe care sa-l inainteze Parlamentului spre aprobare", precizeaza sursa citata.
Sursa: AGERPRES
Aflati mai multe >>
"Ministerul Sanatatii considera ca legislatia privind rezolvarea cazurilor de culpa medicala trebuie revizuita de urgenta avand in vedere situatiile tot mai dese in care medici romani sunt suspicionati sau acuzati de malpraxis. Noile prevederi trebuie sa introduca notiuni si criterii clare pentru o mai buna gestionare a situatiilor de culpa medicala sau a suspiciunilor de culpa medicala, inclusiv a modului de stabilire si aplicare a sanctiunilor. Ministerul Sanatatii intentioneaza organizarea unor ample dezbateri pe marginea proiectului de act normativ cu profesionistii din sistemul sanitar, cu societatea civila, asociatii ale pacientilor, Colegiul Medicilor, companiile de asigurari si reprezentanti ai Baroului National, astfel incat pana la jumatatea acestui an sa finalizeze un proiect de lege pe care sa-l inainteze Parlamentului spre aprobare", precizeaza sursa citata.
Sursa: AGERPRES
Ministerul Sanatatii va revizui Legea malpraxisului pana la jumatatea anului
Legislatia privind rezolvarea cazurilor de culpa medicala trebuie
revizuita de urgenta, pana la jumatatea anului, avand in vedere situatiile tot
mai dese in care medici romani sunt suspectati sau acuzati de malpraxis,
informeaza Ministerul Sanatatii.
Astfel, MS intentioneaza sa puna in dezbatere publica, pana la
jumatatea lui 2012, un nou proiect de lege a malpraxisului.
Ministerul considera ca legislatia privind rezolvarea cazurilor de
culpa medicala trebuie revizuita de urgenta, avand in vedere situatiile tot mai
dese in care medici romani sunt sunt suspicionati sau acuzati de malpraxis.
Noile prevederi trebuie sa introduca notiuni si criterii clare pentru o
mai buna gestionare a situatiilor de culpa medicala sau a suspiciunilor de
culpa medicala, inclusiv a modului de stabilire si aplicare a sanctiunilor, se
arata intr-un comunicat al Ministerului Sanatatii.
Ministerul Sanatatii intentioneaza organizarea unor ample dezbateri pe
marginea proiectului de act normativ cu profesionistii din sistemul sanitar, cu
societatea civila, asociatii ale pacientilor, Colegiul Medicilor, companiile de
asigurari si reprezentanti ai Baroului National, astfel incat, pana la
jumatatea acestui an, sa fie finalizat un proiect de lege pe care, ulterior
sa-l inainteze Parlamentului spre aprobare.
Sursa: Mediafax
Lance Armstrong dat in judecata de o campanie de asigurari
Compania de asigurari SCA Promotions a anuntat, joi, ca l-a dat in
judecata pe Lance Armstrong si ca reclama cel putin 12 milioane de dolari, suma
ce reprezinta primele acordate fostului rutier american pentru victoriile sale
din Turul Frantei, precum si daune.
Conform spuselor lui Jeff Dorough avocatului companiei, plangerea a
fost depusa la un tribunal din Dallas, documentul avand 35 de pagini.
"In prezent toata lumea stie ca Lance Armstrong a insistat in ceea
ce ar putea fi cea mai elaborata si cea mai scandaloasa minciuna cu sange rece
din istoria sportului. Acum este momentul ca domnul Armstrong sa faca fata
consecintelor actiunilor sale. Acestea includ returnarea tuturor sumelor ce
i-au fost varsate de SCA, peste 12 milioane de dolari in total", se arata in
plangea SCA Promotions.
Suma reclamata de companie reprezinta cele 7,5 milioane de dolari constand
in bonusurile primite de Armstrong, precum si 5 milioane de dolari - daune si
cheltuieli de judecata.
Mark Fabiani, unul dintre avocatii lui Lance Armstrong, contactat de
AFP, a declarat ca acordul din 2006 dintre SCA si fostul rutier in valoare de
7,5 milioane de dolari, ii interzice asiguratorului sa pretinda rambursarea
sumei.
Uniunea Ciclista Internationala a anuntat, in luna octombrie, ca i-a
retras lui Lance Armstrong cele sapte titluri din Turul Frantei, dupa un raport
al Agentiei Antidoping Americane in care rutierul texan era acuzat de dopaj
sistematic. Recent, Armstrong a recunoscut pentru prima oara in public, intr-un
interviu acordat realizatoarei TV Oprah Winfrey, ca a luat produse dopante in
timpul carierei sale cicliste, dupa mai mult de zece ani in care a negat acest
lucru.
Sursa: Mediafax
joi, 7 februarie 2013
Consecintele infractiunilor la volan: soferii vinovati suporta pagubele pe RCA sau CASCO din buzunarul propriu
Companiile de asigurari nu raman indiferente la accidentele provocate de soferii care au comis infractiuni pe drumurile publice, deoarece acestea reprezinta motive de regres pe RCA impotriva propriului asigurat, in timp ce, pe Casco, constituie excluderi.
Spre exemplu, ASIROM a avut anul trecut 168 de cazuri de recuperare a despagubirilor platite in baza asigurarii RCA, majoritatea fiind datorate alcoolemiei extrem de ridicate. "Pe lista figureaza insa si cazuri de infractiuni savarsite cu intentie si chiar de conducere fara consimtamantul asiguratului. Dauna medie pentru aceste evenimente este de aproape patru ori mai mare decat dauna medie pe societate", a afirmat Radu IONESCU, Director Departament Asigurari Auto, ASIROM.
In astfel de cazuri, recuperarea prejudiciului depinde foarte mult de suma platita pagubitilor, dar si de puterea sau rezervele financiare ale vinovatului. Astfel, procedura de recuperare poate include chiar si executarea silita a unor bunuri din patrimoniul asiguratului. "Poate dura de la cateva luni la cativa ani, iar uneori... toata viata. Sunt cazuri de accidente soldate cu vatamari corporale, deces, infirmitati pe viata (care obliga asiguratorul la plata unor prestatii periodice, sub forma de pensie). In cat timp se poate recupera de la un om fara serviciu, de exemplu, suma de 100.000 EUR? Avand in vedere limitele de raspundere ale asigurarii RCA in momentul de fata, exista destul de multe cazuri in care despagubirile solicitate de partea vatamata si platite de asiguratori sunt mult mai mari decat aceasta suma", a adaugat Radu IONESCU.
In acelasi timp, infractiunile la regimul de circulatie pe drumurile publice constituie excluderi si in cazul politelor Casco la toate companiile din piata.
Mai putine amenzi pentru consum de alcool, dar la fel de multe accidente grave
Numarul soferilor amendati pentru consumul de alcool la volan a scazut anul trecut pana la aproape 17.400, fata de 20.400 in 2011, se arata in datele furnizate de Politia Rutiera pentru XPRIMM Newsletters. Totusi, este ingrijorator ca mai mult de jumatate dintre acestia aveau o alcoolemie peste limita de 0,8 mg alcool/1.000 ml sange, desi au fost cu aproape 1.500 mai putini decat in 2011. Acest fapt le-a atras in mod automat raspunderea penala.
De asemenea, numarul accidentelor grave petrecute pe fondul consumului de alcool a crescut usor, de la 643 de cazuri in 2011, pana la 657 anul trecut, iar consecintele au urmat aceeasi linie: 158 de morti, 684 de raniti grav si 385 de raniti usor.
Baza legala a regresului impotriva propriului asigurat, dupa despagubirea tertului prejudiciat, o reprezinta Art. 58 din Legea nr. 136/1995 care stipuleaza ca asiguratorul RCA poate recupera sumele platite drept despagubiri de la persoana raspunzatoare de producerea pagubei in urmatoarele cazuri:
- accidentul a fost produs cu intentie;
- accidentul a fost produs in timpul comiterii unor fapte incriminate de dispozitiile legale privind circulatia pe drumurile publice ca infractiuni savarsite cu intentie;
- accidentul a fost produs in timpul cand autorul infractiunii savarsite cu intentie incerca sa se sustraga de la urmarire;
- persoana raspunzatoare de producerea pagubei a condus vehiculul fara consimtamantul asiguratului.
Pe langa cele mentionate anterior, printre infractiunile care pot constitui un motiv de regres sau de excludere se mai numara circulatia sub influenta substantelor stupefiante sau medicamentelor cu efecte similare, precum si participarea la intreceri neautorizate, precum si circulatia fara permis de conducere.
Sursa: Xprimm
ASTRA Asigurari se indreapta catre America Latina
ASTRA Asigurari a anuntat ca isi continua planurile de extindere a activitatii in plan international, in America Latina. Pentru inceput, asiguratorul va subscrie riscuri in Ecuador, urmand ca in urmatorii doi ani sa isi dezvolte afacerile si in Peru, Columbia si Bolivia. Asiguratorul isi confirma astfel strategia inceputa in urma cu trei ani prin extinderea in Ungaria, tara careia i-au urmat Germania si Slovacia. Valoarea investitiilor in sucursalele ASTRA Asigurari deschise in afara tarii se ridica la circa 8 mil. EUR.
In ceea ce priveste America Latina, "vom subscrie in prima parte a anului 2013 din Romania, iar liniile de business vor fi pentru inceput property, riscuri catastrofale, aviatie si maritime", se arata in comunicatul de presa al companiei. Ca urmare a intentiei de extindere a activitatii in Ecuador, ASTRA Asigurari a obtinut calificativul "AA+", din partea unei agentii locale de rating din America Latina, PACIFIC Credit Rating.
Ratingul acordat de catre aceasta este superior celui al Romaniei, tara de provenienta a ASTRA Asigurari - de mentionat fiind faptul ca aceste calificative nu le pot depasi pe cele ale tarii de provenienta. O posibila explicatie ar fi o diferenta semnificativa in scala de rating practicata de PACIFIC Credit Rating sau in modul de acordare - fata de marile agentii internationale. Spre exemplu, in cazul de fata, Romania are un rating "BB+", cu perspectiva stabila de evolutie, acordat de STANDARD&POOR's, in timp ce MOODY's a acordat tarii noastre "Baa3" si FITCH "BBB-". Acestea sunt, alaturi de A.M. Best cele patru mari agentii de rating recunoscute in plan international, cu care lucreaza majoritatea jucatorilor din industria financiar-bancara si de asigurari. De altfel, A.M. Best este si singura entitate specializata in industria de asigurari.
Potrivit unui raport al agentiei PACIFIC Credit Rating, "rating-ul 'AA+' se acorda societatilor cu o capacitate excelenta de respectare a conditiilor contractuale, lichiditate si profitabilitate foarte buna, factor de risc minim si impact pozitiv in dezvoltarea economiei locale si implicit a pietei de asigurari".
Pe piata din Ecuador activau 44 de companii de asigurare la nivelul anului 2012, dintre care 42 de companii locale si doua companii straine, care opereaza in baza dreptului de stabilire, COFACE si PAN AMERICAN Life Insurance Company, potrivit autoritatii de supraveghere financiara - Superintendencia de Bancos y Seguros.
Afacerile totale inregistrate pe piata asigurarilor din Ecuador dupa primele noua luni ale anului trecut s-au ridicat la 434 mil. USD, 317,4 mil. USD fiind aferente subscrierilor din asigurari generale, restul de 116,5 mil. USD fiind realizate pe segmentul life.
Sursa: 1asig.ro
Huidu condamnat la patru de ani de inchisoare cu suspendare
Pedeapsa in cazul fostului realizator TV Serban Huidu, trimis in judecata
pentru ucidere din culpa in urma accidentului soldat cu trei morti, din
octombrie 2011, a fost majorata de la doi ani de inchisoare cu suspendare la
patru ani, tot cu suspendare, a decis, joi, Curtea de Apel Brasov. Decizia Curtii de Apel Brasov este definitiva.
Conform aceleiasi decizii, Serban Huidu are interdictia de a se urca la
volan pentru o perioada de sase ani.
Huidu nu a fost prezent in sala de judecata in momentul pronuntarii
sentintei.
Rudele victimelor accidentului considera ca aceasta pedeapsa este
nedreapta.
"Nu-mi vine sa cred, nu mai avem ce sa facem", a spus fiul
lui Stefan Lungu Balog, una dintre victimele accidentului produs de Serban
Huidu.
In 31 ianuarie, procurorii si avocatii familiilor victimelor
accidentului provocat de Serban Huidu au solicitat judecatorilor Curtii de Apel
Brasov casarea sentintei de condamnare a acestuia la doi ani si sase luni de inchisoare
cu suspendare si rejudecarea cauzei, pentru o pedeapsa mai mare, cu executare.
In mai 2012, Serban Huidu a fost trimis in judecata pentru ucidere din
culpa, in urma accidentului soldat cu trei morti produs in octombrie 2011 zona
localitatii Timisul de Sus din judetul Brasov.
In urma accidentului provocat de Huidu si-au pierdut viata Ioan Garbis,
Magda Draghici si Stefan Lungu Balog, cei trei fiind colegi la o firma din
Brasov. In 16 octombrie 2011, ei se indreptau cu un autoturism Dacia spre
Aeroportul Otopeni. Serban Huidu circula dinspre Capitala spre Brasov, iar la
iesirea din localitatea Timisul de Sus, intr-o zona in care sunt curbe, a
intrat cu masina pe contrasens si a izbit autoturismul Dacia in care se aflau
cele trei persoane. Huidu se afla in masina impreuna cu sotia sa, cu cei doi
copii in varsta de doi si patru ani si cu bona acestora.
In 29 iunie 2012, Serban Huidu a fost condamnat de Judecatoria Brasov
la doi ani si sase luni de inchisoare cu suspendare pentru ucidere din culpa,
iar familiile victimelor accidentului au facut recurs la decizia judecatorilor.
De asemenea, la sfarsitul anului trecut Judecatoria Brasov a decis ca
familiile victimelor accidentului provocat de Huidu sa primeasca daune de
360.000 de euro.
Judecatoria Brasov a decis ca fiica Magdei Draghici, Ioana Campean, sa
primeasca daune morale in valoare de 120.000 de euro si daune materiale de
circa 1.900 de lei. De asemenea, pentru sotia lui Stefan Lungu Balog s-au
stabilit daune morale tot de 120.000 de euro si materiale de 5.500 de lei
reprezentand cheltuieli cu inmormantarea si 5.000 de euro reprezentand
contravaloarea autoturismului Dacia Logan distrus in accident. Totodata, fiul
lui Stefan Lungu Balog va primi 120.000 de euro ca daune morale.
Potrivit minutei Judecatoriei Brasov, aceste daune in valoare totala de
peste 360.000 de euro trebuie achitate de firma de asigurari
Asigurare-Reasigurare Astra, unde Huidu avea contract de asigurare.
Sursa: Mediafax
Abonați-vă la:
Postări (Atom)