luni, 18 februarie 2013
Polita CASCO: o pagina de riscuri asigurate, trei pagini de excluderi
Cine crede ca asigurarea CASCO presupune despagubiri pentru orice dauna, in orice situatie, ar trebui sa analizeze atent cele cateva pagini de excluderi din contractele de asigurare.
Aproape toate contractele de asigurare CASCO incheiate de societatile de profil din Romania contin cel mult o pagina cu riscurile asigurate si cel putin trei pagini cu excluderi de la plata daunei. Capital a constatat acest lucru analizand, la fata locului, ofertele celor mai importante companii de asigurari. Pot aparea surprize mari mai ales ca atat angajatii asiguratorilor, cat si brokerii pe care i-am vizitat au tendinta de a se concentra 100% asupra termenilor financiari ai asigurarii, lasand la urma conditiile contractuale. Unii au fost chiar surprinsi cand am cerut detalii in ceea ce priveste excluderile prevazute in contract.
Majoritatea clauzelor care prevad situatiile cand asiguratul nu este despagubit sunt firesti si tin de culpa directa a clientului ori de lipsa de predictibilitate a anumitor evenimente. Cu toate acestea, am intalnit cazuri in care clauzele contractuale sunt mai mult decat interpretabile sau chiar priveaza clientul de despagubire in situatii asupra carora nu poate avea niciun fel de control.
Una dintre prevederile contractuale mai putin clare arata ca asiguratul nu beneficiaza de despagubire in situatia in care „nu a luat toate masurile necesare pentru limitarea pagubei“. Aceasta excludere este prezenta in contractele majoritatii societatilor importante, iar la una dintre ele se aplica nu doar in cazul daunelor din accidente, ci si in situatia in care automobilul este expus unui furt sau unei tentative de furt. Nici macar agentii respectivei societati nu ne-au putut explica cum poate un client sa limiteze paguba in cazul in care ii este furata masina.
Intr-o alta situatie, firma de asigurare spune ca nu acorda despagubiri pentru „pagubele produse ca urmare a trepidatiilor in timpul mersului“. Nici in acest caz nu am reusit sa obtinem o explicatie clara, desi am insistat si pe cale oficiala.
Nimeni nu plateste erorile din service
Una dintre situatiile in care niciun asigurator nu va face plata daunei este aceea in care dauna este majorata ca urmare a greselilor din service, iar acest lucru se intampla in ciuda faptului ca asiguratorii au, printre unitatile de service, parteneri agreati pe care ii recomanda clientilor.
Practic, din momentul in care automobilul si-a inceput drumul catre service (incluzand eventuala tractare), valabilitatea asigurarii inceteaza. Daca, de exemplu, in urma unei greseli de reparatie, dauna constatata initial este majorata, clientului nu-i ramane decat sa ceara despagubiri service-ului. Mai mult, este exclusa de la plata chiar si situatia in care automobilul este furat in timpul in care se afla in reparatii. Asiguratorii nu platesc nici in cazul exploziei anvelopelor sau in situatia in care apar daune provocate de fenomene naturale, cum ar fi ploaia, grindina sau inghetul.
Nu sunt incluse in asigurare nici pagubele provocate motorului sau altor componente prin cresterea temperaturii si nici cele produse prin actiunea curentului electric. In cazul in care se constata ca dauna a fost majorata ca urmare a rularii in conditiile aparitiei unei defectiuni, asiguratorii refuza, de asemenea, plata. Una dintre societati aduce ca exemplu situatia in care soferul continua sa ruleze dupa ce s-a spart baia de ulei.
De asemenea, daca se constata ca partile componente ale automobilului nu au fost intretinute corespunzator, este refuzata despagubirea. Exemplul adus aici vizeaza pagubele provocate motorului sau cutiei de viteze din cauza lipsei sau insuficientei ungeri. In sfarsit, daca polita de asigurare nu are si o componenta speciala, societatea nu va plati pentru pagubele generate de tentativele de furt.
Motive "speciale" pentru a refuza plata despagubirilor:
· Trepidatii Uniqa nu acorda despagubiri pentru pagubele produse unor parti componente/subansamble ale autovehiculului asigurat, ca urmare directa a trepidatiilor in timpul mersului;
· Exceptie Omniasig este indreptatita sa nu acorde despagubiri in situatia in care dauna a fost produsa direct sau indirect ca urmare a oricarei fapte agresive produse cu intentie, ori comisa de o terta persoana, din razbunare;
· Neputinta Asirom nu acorda despagubiri daca, dupa comiterea furtului sau a tentativei de furt, paguba s-a marit prin neluarea intentionata de catre persoanele cuprinse in asigurare a masurilor pentru conservarea ei, pentru partea de paguba care s-a marit;
· Iarna Mai multe societati de asigurare din Romania, printre care Generalli, Omniasig, Asirom, Astra si Groupama, platesc partial sau chiar refuza complet plata daunelor in cazul in care se constata ca automobilul asigurat nu era dotat cu anvelope speciale, iar evenimentul a avut loc iarna in conditiile unui carosabil afectat de zapada, gheata sau polei, cand anvelopele de iarna sunt obligatorii prin lege.
Sursa: Capital
Posturi similare in categoria Asigurari
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu