luni, 18 februarie 2013
Harababura in raportarea reclamatiilor la asigurari
Societatile de asigurare au obligatia sa prezinte pe
site-urile proprii o statistica a numarului de petitii pe care clientii le-au
depus catre CSA. Legislatia prevede structura dupa care trebuie publicate
aceste statistici, dar fiecare societate a interpretat indicatorii cum a crezut
de cuviinta, astfel ca datele nu sunt comparabile.
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a dispus
printr-un ordin din 2012, ca fiecare societate de asigurare sa isi informeze
clientii printr-o pagina dedicata pe propriul website, asupra numarului de
reclamatii si petitii pe care clientii le-au depus la CSA.
Statistica trebuie sa cuprinda date din anul precedent,
precum si cele mai recente trei luni.
De asemenea, pe langa numarul de petitii inregistrate,
societatile trebuie sa ofere detalii despre numarul total de petitii
intemeiate, numarul de petitii intemeiate referitoare la dosare de dauna,
respectiv dosare de dauna achitate, precum si numarul de petitii finalizate
nefavorabil.
Datele nu pot fi interpretate de clienti
Clientii care ar dori sa isi formeze o imagine de
ansamblu asupra pietei sau ar dori sa compare doua societati de asigurare in
functie de numarul clientilor nemultumiti, se afla in fata unei situatii
imposibile.
Societatile de asigurare au interpretat diferit
indicatorii solicitati prin legislatie astfel incat datele privind numarul de
petitii intemeiate poate insemna pentru o societate “numarul de reclamatii
solutionate in favoarea clientilor”, in timp ce pentru alte societate cifrele
trecute in tabel au o cu totul alta semnificatie.
Mai mult, niciuna dintre societatile de asigurare nu
ofera detalii, explicatii sau definitii cu privire la indicatorii utilizati.
Este adevarat, nici ordinul CSA nu este mai clar si nu
ofera definitii cu privire la ceea ce ar trebui sa reflecte statisticile.
Ordinul cuprinde o definitie generala a petitiei, respectiv orice reclamatie
sau sesizare prin care un asigurat isi exprima nemultumirea.
Chiar si asa insa, din mai 2012 si pana in prezent, se
pare ca CSA nu a observat diferentele de interpretare a datelor si nici
societatile de asigurare nu au venit sa ceara lamuriri.
Cat de multi reclamanti au societatile de asigurare?
Daca ar fi sa adunam totusi numarul total de petitii
prezentate de societatile de asigurare, in luna ianuarie, 1.276 de clienti au
facut reclamatii la CSA. Totalul nu include si reclamatiile facute de clientii
Carpatica Asig, deoarece site-ul societatii de asigurare, si implicit
statisticile oferite clientilor, sunt indisponibile, dar include reclamatiile
clientilor Asirom, Omniasig, Groupama, Generalli Asigurari, Allianz Tiriac,
Astra, Uniqa si Euroins.
Cele mai multe reclamatii s-au facut impotriva Astra
Asigurari, 359 petitii depuse, si Euroins, cu 424 petitii catre CSA.
Cele mai putine reclamatii s-au depus impotriva Allianz,
respectiv 21, Generalli Asigurari, cu 23 petitii, si Groupama, cu 27 de
petitii.
Mai interesant este insa numarul de petitii solutionate
nefavorabil, prin care se poate presupune ca se raporteaza numarul de clientii
carora CSA nu le-a dat dreptate.
Conform datelor prezentate de societatile de asigurare,
cu exceptia Carpatica, numarul acestora se ridica la 276, respectiv 21,6% din
total. In concluzie, peste 88% dintre clientii care au depus o petitie la CSA
au primit o solutionare pozitiva.
Procentul cel mai ridicat se regaseste in cazul Astra
Asigurari, unde din 359 de petitii doar 2 clienti nu au avut dreptate, si in
cazul Euroins, unde din 424 de petitii, doar 8 au fost solutionate nefavorabil.
Posturi similare in categoria Asigurari
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu