marți, 11 decembrie 2012
Branding personal sau cum sa reusesti in viata
Totul a inceput cu o gluma proasta careia Phineas
Taylor Barnum i-a cazut victima in 1836, pe cand avea 26 de ani. La momentul
acela tocmai se angajase ca asistent al proprietarului unui circ, Aaron Turner,
iar una dintre primele sarcini primite a fost sa rezolve niste comisioane
marunte in orasul Annapolis, unde circul tocmai sosise si urma sa sustina o
serie de spectacole.
Ceea ce s-a
intamplat atunci pare desprins dintr-un episod din Twilight Zone: mergand prin
oras, Barnum s-a trezit pur si simplu ca oamenii incep sa se tina dupa el, cu o
atitudine agresiva. Oameni complet necunoscuti, pe care-i vedea pentru prima
oara, pareau sa aiba ceva de impartit cu el si numarul lor tot crestea. Astfel
ca foarte curand tanarul s-a trezit inconjurat de cateva zeci de indivizi
furiosi care-i cereau socoteala, acuzandu-l ca... este Ephraim Avery, un
suspect de crima care tocmai fusese achitat intr-un proces celebru al vremii si
pe care toata America il considera in realitate vinovat.
A fost nevoie de toata puterea de convingere a
lui Barnum ca sa-i determine pe agresorii sai sa mearga cu el la circ si sa-i
verifice identitatea. Si odata ajunsi acolo misterul s-a risipit: seful lui,
Aaron Turner, a explicat razand ca el insusi raspandise zvonul ca Barnum este
de fapt Avery, ca sa faca o gluma pe seama angajatului sau. Iar gloata,
inveselita si ea, s-a imprastiat.
Singurul care nu
radea era, desigur, Barnum, care inca mai tremura. Foarte nervos, el a vrut sa
stie ce era totusi cu gluma aceea idioata si Turner, devenit brusc serios, l-a
lamurit: “Dragul meu, a fost spre binele afacerii noastre. Iti spun un lucru si
te rog sa-l retii – daca vrei sa ai succes, nu-ti trebuie decat notorietate.” Si, intr-adevar, in zilele urmatoare tot orasul
a vorbit numai despre gluma pe care o facuse directorul circului proaspat sosit
in oras, iar consecinta a fost ca spectacolele s-au tinut cu casa inchisa in
fiecare seara, cu oameni umpland pana la refuz tribunele.
Barnum n-a uitat
aceasta lectie. Asa ca 6 ani mai tarziu, cand a deschis Muzeul de Curiozitati
mentionat in introducere, a facut propria lui “gluma” pentru a atrage clientii:
a luat un cersetor de pe strada, l-a platit cu 1 $ si i-a dat o sarcina bizara
– sa iasa din muzeu cu 5 caramizi in brate, sa le aseze din loc in loc pe
strazile din jur, apoi sa faca traseul in sens invers, sa culeaga caramizile si
sa intre cu ele in muzeu. Si-n tot acest timp sa-si pastreze un aer serios si
sa nu raspunda la niciun fel de intrebari ale trecatorilor.
Cand cersetorul a
facut prima data treaba asta, cateva zeci de oameni s-au oprit si l-au privit
nedumeriti. A doua oara erau deja cateva sute. Si multi dintre ei, rosi de
curiozitate, au facut exact ce banuia Barnum ca vor face: au cumparat bilete si
au intrat dupa cersetor in muzeu, sperand sa afle explicatia acestei
ciudatenii. Pana la sfarsitul zilei, 1.000 de oameni vizitasera astfel muzeul.
Si, logic, toti au povestit apoi intamplarea familiei si cunoscutilor, neuitand
sa adauge ca vazusera cu aceasta ocazie si niste exponate interesante.
Consecinta? In mai putin de o saptamana tot New York-ul stia de muzeul lui
Barnum, noua atractie din oras.
N-a fost insa
singura actiune de acest gen a lui Barnum. Intreprinzatorul a cautat tot timpul
sa creeze valva in jurul afacerii sale si sa obtina astfel acel element vital
asupra caruia i se atrasese atentia in urma cu ani: notorietatea. Ca urmare, a
reusit sa declanseze o adevarata dezbatere nationala asupra existentei
sirenelor (el avea o “sirena mumificata” in muzeu, in realitate un fals obtinut
prin imbinarea dintre un bust de maimuta si o coada de peste), a lansat zvonul
ca la muzeu poate fi vazuta o femeie in varsta de 161 de ani etc., avand grija
ca din cand in cand sa reaprinda interesul in jurul exponatelor sale, trimitand
el insusi scrisori redactiilor ziarelor in care, pretinzand ca este o somitate
de prin Europa, demasca sarlataniile.
Barnum a inteles
perfect cat de important este sa captezi atentia oamenilor. A inteles ca, odata
ce ochii multimii se opresc asupra ta, capeti brusc o legitimitate speciala,
devii important, interesant, valoros. Si a mai inteles ca nu
conteaza cum captezi atentia, pentru ca - trebuie retinut acest aspect - motivul si
calitatea acestei atentii nu au absolut nicio insemnatate! Barnum se bucura
cand presa ii demasca sarlataniile si il desfiinta, deoarece astfel ramanea in
atentia publicului. Iar din punctul lui de vedere atentia permanent
intretinuta, pozitiva sau negativa, constituia conditia de baza a succesului.
Concluzia
Am vorbit pana acum
strict despre afaceri si despre reusita in afaceri, dar trebuie spus ca strategia de mai sus are o arie de
aplicare mult mai larga, practic in tot ceea ce tine de reusita in viata. Da,
pentru a reusi in viata, captarea atentiei este intotdeauna esentiala.
Lumea se da in vant
dupa exceptii, dupa curiozitati, dupa tot ce iese din tipare. Asa ca nu te teme
niciodata sa scoti in evidenta lucrurile care te singularizeaza, nu te teme sa
atragi atentia asupra ta, nu ocoli situatiile care te-ar face sa treci drept un
personaj controversat sau chiar scandalos. Este de o mie de ori mai bine sa fii
contestat si calomniat decat ignorat, iar aceasta observatie se aplica in toate
profesiile – toti profesionistii trebuie sa aiba si ceva excentric in imaginea
pe care o ofera publicului (vezi celebra fotografie a lui Albert Einstein, cu
limba scoasa).
Si interesant este
ca abilitatea de a iesi in evidenta nu este una cu care te nasti, ci una pe
care o dobandesti: poti si trebuie sa inveti sa te plasezi in centrul atentiei
si acest lucru e valabil mai ales daca esti un angajat care face primii pasi in
cariera. Straduieste-te sa iesi in evidenta! Poate printr-un eveniment pe care
poti tu insuti sa-l creezi, poate printr-o anumita particularitate a
personalitatii tale pe care cei din jur s-o retina amuzati sau poate, pur si
simplu, printr-un stil vestimentar specific, care are avantajul ca este si cel
mai usor de observat. Daca ai reusit sa iesi in evidenta inseamna ca existi si ca sus, pe cer, incepe sa isi faca loc si
steaua ta.
Posturi similare in categoria Dezvoltare personala
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu